طرح حمایت از کسب و کارهای دیجیتال میتواند علاج مشکلات مشاغل آنلاین شود؟
گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا- مینا حسینی، پس از اعمال محدودیت دسترسی به تعدادی از شبکههای اجتماعی خارجی در کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر آن شد تا از فرصت به وجودآمده به نفع پیام رسانهای داخلی سود برد؛ بنابراین در اواسط آبان ماه بود که جزئیات بسته حمایتی وزارت ارتباطات از کسب و کارهای اینترنتی اعلام شد.
معافیت یا تخفیف مالیاتی، تضمینِ پیدا کردن دنبالکنندگان در شبکههای اجتماعی، فراهم شدن امکان راهاندازی حساب امانی، خدمات پرداخت، ارائه تسهیلات، فراهم کردن زیرساختهای سخت افزاری، برخورداری از مزایای استقرار در پارکهای علم و فناوری، تبلیغ در سازمان صدا و سیما و... بخشی از این بسته حمایتی است که در ششمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به تصویب رسید.
بیشتر بخوانید:
در این آییننامه ۳۰ نوع حمایت دولتی برای کسب و کارها در نظر گرفته شده که هر کسب و کار و پلتفرم که بر اساس قوانین کشور کار میکند به عنوان کسب و کار و پلتفرم مشمول نامگذاری میشود و میتواند از بسته حمایتی وزارت ارتباطات بهره بگیرد. این در حالی است که صدیقه ببران، استاد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است هرچند این بسته در ظاهر بستهای جذاب برای حمایت از کسب و کارهاست؛ اما پاک کردن صورت مساله است؛ صورت مساله بیاعتمادی مردم به پلتفرمهای داخلی است و عدم استقبال از آنها. در ادامه مشروح گفتوگوی با این استاد دانشگاه را مشاهده میکنید:
**حمایت دولتی از کسب و کارهای دیجیتال همیشه لازم بوده و هست
آنا: با توجه به اینکه ۳۰ نوع حمایت دولتی از کسب و کارهای دیجیتال در قالب یک بسته ازسوی وزارت ارتباطات دیده شده؛ به نظر شما این بسته میتواند فضای اقتصاد دیجیتال را بهبود دهد و موجب کشیده شدن کسب و کارهای اینترنتی به پلتفرمهای داخلی شود؟
ببران: همه دولتها در جهت توسعه حوزه دیجیتال موظفاند که کسب و کارهای دیجیتالی را مورد توجه قرار دهند که قاعدتا دولت ما هم باید خیلی پیشتر از اینها این کار را انجام میداد. حمایت از کسب و کارهای دیجیتال نیز تنها به بسته وزارت ارتباطات برنمی گردد و میبایست علاوه بر مزایای مالیاتی، پرداخت، تسهیلات و... مردم را تشویق به مهاجرت به این پلتفرمها کرد، ولی مشکل اساسی ریشه در جای دیگری دارد و ارائه این حمایتها تنها پاک کردن صورت مساله است.
صورت مساله پاسخ به این سوال است که آیا اصلاً پلتفرمهای داخلی قابلیت و ظرفیت لازم برای پذیرفتن و اعمال مربوط به حوزه کسب و کارهای دیجیتالی را در خود دارند یا خیر؟ البته واقعا مورد تردید است و به نظر نمیآید که پلتفرمهای داخلی چنین ظرفیتی را داشته باشند، زیرا تجربه استفاده از این پلتفرمها نشان داده که آنها برای جابهجا کردن یک خبر معمولی هم گاهی مشکل اساسی دارند و از دسترس خارج میشوند؛ بنابراین شبکههای اجتماعی بومی به جهت فنی دچار ضعف هستند.
**الگوی چینی شبکه ملی اطلاعات
در حال حاضر صحبت از مقایسه چین و ایران در مورد حمایت از پلتفرمهای بومی است. این کشور صاحب شبکه ملی اطلاعات است و برخی معتقدند شبکه چین میتواند الگویی برای توسعه شبکه ارتباطات در ایران باشد. نظر شما در این مورد چیست؟
برخی مسئولان دقیقاً الگوی چینی را مثال میزنند و میخواهند از چین کپیبرداری کنند، ولی نمیدانند چینیها از ابتدا به ساکن چه کردند. چینیها از ابتدا زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات را فراهم کردند، سپس ویژگیهای مشتری و مشتریمداری را مورد مطالعه و بررسی و پیاده سازی قرار دادند و بنابراین در پلتفرمهای بومی شبکهسازی کردند؛ بنابراین نمونه بهتر از اینستاگرام را در کشور خود داشتند.
به عنوان مثال شما مغازهای در قلب پایتخت با بیشترین مشتری داشتهاید و به یکباره این مغازه را به کنار بهشت زهرا(س) منتقل میکنید؛ بنابراین با مصیبت نبود مشتری روبهرو میشوید. در حال حاضر همین شرایط برای پلتفرمهای بومی وجود دارد، زیرا مخاطب و مارکت گستردهای ندارد.
**پیامرسانهای داخلی در جذب مخاطب چقدر تا چه میزان موفق هستند؟
حمایتهای دولتی از کسب و کارهای دیجیتال برای ورود به شبکههای اجتماعی بومی در این مقطع زمانی موجب رونق پلتفرمهای داخلی و مهاجرت مردم به آنها میشود؟
زمانی بسته حمایتی دولت از این پلتفرمها رونمایی شده و وزارت ارتباطات درصدد جایگزینی پلتفرمهای خارجی با بومی است که چالش اصلی این حوزه به میزان سرمایه اجتماعی حوزه دولتی برمی گردد که در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته است. به عبارت دیگر مردم رغبتی برای نصب اپلیکیشنهای بومی ندارند، زیرا مشکلات فنی و اختلال این سکوها را مشاهده کردهاند.
موضوع بعدی مشکلات پهنای باند و سرعت پایین اینترنت است. در حال حاضر در برخی ساعات و روزها شاهد اختلالات گسترده اینترنت هستیم که ضربه بزرگی به کسب و کارهای اینترنتی زده است. پس در مجموع به نظر نمیرسد بسته حمایتی ۳۰ بندی وزارت ارتباطات تحول بزرگی برای کوچ کسب و کارها از پلتفرمهای خارجی به سمت داخلی ایجاد کند یا شاید حداقل تا یکی دو سال آینده بعید به نظر میرسد شاهد کوچ گسترده کسب و کارهای اینترنتی به سمت پلتفرمهای بومی باشیم.
**کاربران شبکههای اجتماعی را به قانون گریزی سوق دادهایم
آیا ارائه بسته جدید حال و هوای اقتصاد دیجیتال را بهبود خواهد بخشید؟
در حال حاضر ما آماری نزدیک به ۱۰ میلیون کاربر در کشور وجود دارد که به واسطه فیلترینگ اینستاگرام یا کسب و کار خود را از دست دادهاند یا کسب و کارشان بسیار ضعیف شده و در فروش با مشکل اساسی مواجهاند.
نکته دوم اینکه با ادامه فیلترینگ شبکههای اجتماعی خارجی، مردم به صورت گسترده روی به نقض قانون و استفاده از فیلترشکن آورده اند که کار بسیار خطرناکی است، زیرا معلوم نیست وی پی انها چقدر قابل اعتماد هستند و چه مشکلات دیگری را برای افراد به وجود میآورند؛ بنابراین تا زمانی که اعتماد اجتماعی به پلتفرمهای داخلی برنگردد به نظر نمیرسد این پلتفرمها با اقبال گسترده روبهرو شوند.
انتهای پیام/4144
انتهای پیام/