دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1401 - 09:40
بر اساس نتایج یک تحقیق مشخص شد؛

۵ اثر مضر «مه‌دود» سمی بر سلامت شما

۵ اثر مضر «مه‌دود» سمی بر سلامت شما
از آنجایی که شاخص کیفیت هوا در بسیاری از کشور‌ها و مناطق جهان هیچ نشانه‌ای از بهبود را نشان نمی‌دهد و آلودگی هوا در رده شدید باقی می‌ماند، بسیاری از مردم مشکلات تنفسی و احساس سوزش در چشم و گلو را تجربه می‌کنند.
کد خبر : 812969
به گزارس خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، از آنجایی که AQI (شاخص کیفیت هوا) در بسیاری از کشورها و مناطق جهان هیچ نشانه‌ای از بهبود را نشان نمی‌دهد و آلودگی هوا در رده شدید باقی می‌ماند، بسیاری از مردم مشکلات تنفسی و احساس سوزش در چشم و گلو را تجربه می‌کنند.

آلودگی هوا می‌تواند باعث مشکلات سلامتی کوتاه‌مدت و بلندمدت شود و قرار گرفتن مداوم در معرض آلاینده‌ها می‌تواند منجر به آسم، COPD، برونشیت و سایر مشکلات سلامتی شود.

به گفته WHO (سازمان جهانی بهداشت)، قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی هوا می‌تواند پیامدهای نامطلوب مختلفی برای سلامتی داشته باشد و خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی و سرطان ریه را افزایش دهد. پژوهش‌های متعدد نشان داده، هم قرار گرفتن کوتاه مدت و هم درازمدت در معرض آلاینده‌های هوا با اثرات سلامتی همراه بوده است. تأثیرات شدیدتر بر افرادی به جا می‌ماند که دچار بیماری‌های دیگری هم هستند.

محقق این مطالعه می‌گوید: «این یک واقعیت شناخته شده است که آلودگی هوا برای سلامتی ما خطرناک است. بنابراین، برای همه افراد ضروری است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را به حداقل برسانند و سلامت کلی خود را بهبود بخشند.»

این محقق از هندوستان توضیح می‌دهد که چگونه آلودگی هوا بر سلامت کلی ما و برخی از مسائلی که به دلیل آلودگی هوا به وجود می‌آیند تأثیر می‌گذارد:

۱. آسم: قرار گرفتن مداوم در معرض آلودگی هوا می‌تواند باعث ایجاد آسم یا حتی تحریک آن شود. به گفته بنیاد آسم و آلرژی آمریکا، ذرات ریز موجود در هوا می‌توانند از بینی یا دهان عبور کرده و به ریه‌های شما راه پیدا کنند. آلاینده‌های موجود در هوا منجر به تورم و تحریک مزمن راه هوایی می‌شود که می‌تواند برای مبتلایان به آسم مشکل ساز باشد. علاوه بر این، تنفس سطوح بالای آلودگی هوا می‌تواند باعث حملات مکرر آسم شود.

۲. بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD): بیماری مزمن انسدادی ریه، یک بیماری ریوی پیشرونده است که به مرور زمان تنفس کامل را مشکل‌تر می­‌کند و حتی می­‌تواند باعث مرگ بیمار بشود. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۵۱ میلیون نفر در سراسر جهان به COPD مبتلا بوده‌اند. بر اساس ارزیابی‌های این سازمان، پیش­‌بینی می­‌شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی این بیماری سومین عامل مرگ و میر در جهان باشد. افرادی که مبتلا به COPD تشخیص داده می شوند ممکن است طعمه سایر بیماری‌ها مانند آمفیزم، برونشیت و پنومونی شوند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا می‌تواند COPD را در افراد متعلق به همه گروه‌های سنی ایجاد کند. حتی اجتناب از آلودگی هوای داخل خانه برای حفظ سلامت ریه‌ها ضروری است.

۳. سرطان ریه: آلودگی هوا از ۴وامل مهم افزایش موارد سرطان ریه است. استنشاق ذرات مضر می‌تواند برای ریه ها مضر باشد. بر اساس تجزیه و تحلیل مجله لنست، آلودگی هوا خطر ابتلا به سرطان ریه، مزوتلیوما و سرطان‌های دهان و گلو را افزایش می‌دهد.

۴. مشکلات چشمی: اگر این روزها احساس سوزش در چشمان خود دارید، تنها نیستید. مشکلات چشمی این روزها به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بیداد می‌کند. ذرات مضر موجود در هوا می‌توانند به داخل چشم بروند و منجر به سوزش، قرمزی، تورم، التهاب و خارش چشم شوند. توصیه می‌شود از چشمان خود نهایت مراقبت را داشته باشید.

۵. برونشیت: این یکی دیگر از مشکلات تنفسی است که معمولاً به دلیل کیفیت پایین هوا دیده می‌شود. برونشیت در اکثر افراد به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا دیده می‌شود. برونشیت به دلیل قرار گرفتن در معرض دود تنباکو، آلودگی هواو گرد و غبار شناخته شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته