دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 اسفند 1393 - 14:43
یک کارشناس آب و توسعه پایدار:

به جای انحلال محیط زیست، زور وزارت نیرو را کم کنید

یک کارشناس برجسته آب و توسعه پایدار گفت که به جای طرح ادغام سازمان محیط زیست در وزارت جهاد و کشاورزی که از سوی برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد شده است، باید از سازمان پایشی محیط‌زیست خواسته شود تا از وزارت‌خانه‌های مخرب محیط زیست بازخواست کند.
کد خبر : 8092

فاطمه ظفرنژاد در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی آنا، درباره نحوه تصمیم‌گیری و تاثیرات محیط زیستی آنها گفت: تکنوکراسی به پیامدهای تصمیماتی که در سه قوه می‌گیرد، توجه نمی‌کند. همانطور که اقدامات وزارت نیرو باعث هزینه 900 میلیاردی در گرد و غبار خوزستان شده است.


وی با اشاره به تصمیم‌گیری درباره سازمان محیط زیست نیز گفت: من به عملکرهای سازمان محیط زیست در گذشته و حال ایرادات جدی دارم، این سازمان در رابطه با خاموش شدن رودها، خشکیدن تالاب‌ها و نابودی جنگل‌ها سکوت کرد و قصد فروش مناطق زیر پوشش را برای اهدافی مثل گردشگری دارد اما من با انحلال این سازمان مخالفم چرا که این سازمان یک سازمان پایشی است و اگر وظایفش را درست اجرا نمی‌کند، مشکل در قوانین و نحوه اجراست.


این کارشناس آب درباره بهانه ادغام سازمان حفاظت محیط زیست از سوی نمایندگان مجلس نیز گفت: من در جایی خواندم که مجلس برای کاهش تعداد دستگاه‌های دولتی تصمیم به این ادغام گرفته اما اگر حقیقتا نظر مجلس بر کوچک‌سازی است باید وزارتخانه‌ای مانند نیرو، مسکن و راه را منحل و یا ادغام کند که با کارهای‌شان همه بودجه کشور را بلعیده‌اند.


ظفرنژاد در تشریح ایده خود درباره ادغام وزارت‌خانه‌ها نیز گفت: درباره وزارت نیرو 20 سال است که کار کارشناسی شده که بخش آب آن در وزارت جهاد و کشاورزی و بخش نیروی آن هم در وزارت نفت ادغام شود. شاید تا حدی جلوی این ساخت و سازهای مخرب که سود عظیمی نصیب شرکت‌های دولتی و خصوصی کرده گرفته شود.


وی افزود: ما سال‌ها پیش گفتیم که با این کارها دریاچه ارومیه خشکیده خواهد شد اما آنها خندیدند و محل نگذاشتند، حالا بروند و دریاچه ارومیه را ببیند و گریه کنند.


این کارشناس آب اضافه کرد: ما به دستگاه‌های پایشی قوی در حوزه‌های محیط زیست، بهداشت، سوادآموزی و مرزها نیاز داریم. اینکه دولت کوچک شود بد نیست اما سازمان محیط زیست باید به عنوان معاونت ریاست جمهوری باقی بماند و در عوض با اقتدار جلوی طرح‌های مخربی مثل راهسازی‌ها را بگیرد. این سازمان الان چنین قدرتی ندارد و ما می‌بینیم که در حال کشیدن جاده از میان تالاب بختگان هستند و این سازمان اعتراضی نمی‌کند یا قدرت اعتراض ندارد.


او ادامه داد: اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در شرایط فعلی آشوراده را حراج می‌کند و مجوز گردشگری با هتل‌سازی با عملیات جت اسکی را در این جزیره می‌دهد، یعنی کارها به نام مردم اما به کام سرمایه‌گذاران کلان پیش می‌رود. همه این‌ها در حالی است که خانم ابتکار دو سال پیش با همین طرح مخالفت کرده بود.


این کارشناس برجسته توسعه پایدار درباره ضرورت وجود سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگان مجلس توصیه‌ کرد: نمایندگان باید سازمان حفاظت محیط زیست را تقویت کنند آن هم نه با پول بلکه با افزایش اختیارات پایشی، تا این سازمان بتواند جلوی تخریب محیط زیست و نابودی منابع آب را بگیرد. این سازمان در 60 سال گذشته در برابر تخریب محیط زیست ایران سکوت کرده است و این مساله ربطی به جناح‌‌بندی‌ها ندارد و همه جناح‌ها در مساله محیط زیست ایران اشتباهات بزرگی مرتکب شده‌اند.


انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته