دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مهر 1401 - 16:14
زندگی فناورانه (۱۴)/نیک‌روان در گفت‌وگو با آنا؛

ارائه راهکارهای فناورانه برای ارتقای بهره‌وری صنعت حمل و نقل/ دیتا در حوزه حمل و نقل بین‌المللی اهمیت به‌سزایی دارد

ارائه راهکارهای فناورانه برای ارتقای بهره‌وری صنعت حمل و نقل  دیتا در حوزه حمل و نقل بین‌المللی اهمیت به‌سزایی دارد
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: مدیریت دیتا در صنعت حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است و با استفاده راهکارهای فناورانه می‌توان بهره‌وری این صنعت را ارتقا داد.
کد خبر : 807275

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، امروزه حمل و نقل یکی از بخش‌های زیربنایی اقتصاد به شمار می‌رود. در واقع این صنعت تبدیل به بخش جدایی ناپذیری از فعالیت‌های تجاری، بازرگانی، کشاورزی، تولیدی و خدماتی شده است. بدون تصور شبکه‌های حمل و نقل داخلی و بین‌المللی، انجام بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی امکان پذیر نیست. در دنیای امروز، حمل و نقل به شیوه‌های مختلفی صورت می گیرد که شامل دریایی، زمینی، ریلی، هوایی و یا ترکیبی از دو یا چند روش مختلف است. حقوق حمل و نقل شامل قوانین و مقررات داخلی و کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی است که ناظر بر هر یک از روش‌های مختلف حمل و نقل است. علاوه بر موضوع فعالیت این صنعت، حقوق حمل و نقل داخلی بر مسائل مربوط به زیرساخت‌های مربوطه مانند جاده‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها، خطوط ریلی، پایانه‌ها، گمرکات و انبارها نیز نظارت می‌کند.

قرارگیری فرآیند‌های حمل و نقل در بستری مشترک

ایوب نیک‌روان، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه مدیریت حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش‌ و فناوری خبرگزاری آنا گفت: شرکت راهکار هوش افزار پارس بیشتر در حوزه توسعه نرم‌افزار‌ها به‌خصوص مدیریتی و اتوماسیون سازمانی کار می‌کند. شرکت‌های حمل و نقل به چند دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که یکی از آن‌ها شرکت‌های فورواردری است. این شرکت‌ها وظیفه حمل نقل چه در بحث واردات و صادرات و چه ترانزیت داخلی و خارجی را برعهده دارند که در واقع معماری حمل یک بار را انجام می‌دهند. شرکت‌های دیگری هم هستند که شرکت‌های کریر‌ی نامیده می‌شوند. این شرکت‌ها وظیفه حمل و نقل فیزیکی کالا را برعهده دارند. یکی از محصولات شرکت ما در زمینه مدیریت حمل و نقل بین‌المللی است که برای این حوزه نرم‌افزاری توسعه داده‌ایم. این نرم‌افزار از ابتدایی که یک بار تحویل گرفته می‌شود با مشتری و یا نماینده‌ آن‌ها ارتباط دارد. شرکت حمل و نقل بین‌المللی هم همانند صراف‌ها با نماینده (ایجنت‌) خارجی در ارتباط هستند. کل سیستم تحویل بار، ترخیص کالا و ... در این سامانه از ابتدا تا انتها مدیریت می‌شود، یعنی تا مرحله‌ای که به دست مشتری برسد، فاکتور صادر شود و بحث‌های مدیریتی آن انجام شود.

وی در ادامه افزود: شرکت‌های حمل و نقل بسیاری در ایران وجود دارد، ولی تاکنون رویکردی سنتی داشته‌اند. در بهترین حالت آن‌ها از برنامه اکسل (Exel) استفاده می‌کنند که مجموعه مدیریتی نمی‌تواند شاخص‌های شرکت خود اعم از سودهی یا ضرردهی را شاهد باشد. این رویکرد در بحث مدیریتی مشکل داشته و به سمت سلیقه‌ای شدن پیش می‌رود. این سامانه طراحی شده در چند شرکت پیاده‌سازی شده است. کل فرآیند‌های حمل و نقل در شبکه و بستر مشترکی قرار می‌گیرد که داده‌های مدیریتی از جمله بی‌آی برای مدیران ایجاد می‌شود. در این صورت آن‌ها می‌دانند چه خبر است، حال سیستم چگونه است تا مدیریت و برنامه‌ریزی کنند. حوزه حمل و نقل بین‌المللی ادبیات خودش را دارد. نه تنها در ایران این نرم‌افزار را توسعه دادیم بلکه به ۳ شرکت خارجی هم فروخته‌ایم. داریم به سمتی پیش می‌رویم که بازار‌های اطراف خودمان همچون خلیج فارس و بازار‌های دیگر را هم بگیریم و بتوانیم در این زمینه‌ فعالیت و خدمت‌رسانی کنیم.

بیشتر بخوانید:

شناسایی و به‌کارگیری ظرفیت‌های دانش‌‌بنیان برای ارتقای زیرساخت‌های حمل و نقل

نگاه کاربردی در حمل و نقل منجر به افزایش بهره‌وری نوآور می‌شود

دانش‌بنیان‌‌ها بازار‌ انرژی‌های نو را به دست گیرند/ کسادی بازارهای سوخت‌ فسیلی

ارائه راهکارهای فناورانه برای ارتقای بهره‌وری صنعت حمل و نقل/ دیتا در حوزه حمل و نقل بین‌المللی اهمیت به‌سزایی دارد

عدم تعامل سازمان‌های داخلی کشور با سازمان‌های بین‌المللی

نیک‌روان در پاسخ به این پرسش که بحث دسترسی به دیتا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، با توجه به پروژه‌هایی همچون پنجره ملی خدمات دولت هوشمند شاید فرصت دسترسی به دیتا راحت‌تر باشد، اما همچنان بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از عدم دسترسی مناسب شکایت دارند، در این حوزه با چه چالش‌هایی مواجه هستید و چه دستگاه‌های دولتی با شما همراه بودند، بیان کرد: در بحث دسترسی به دیتا گاهی زیرساخت مناسب وجود ندارد. گاهی هم این زیرساخت‌ها حاضر هست، ولی سازمان‌ها ارائه نمی‌دهند. بدتر از آن اینکه بعضی وقت‌ها زیرساخت هست و در اختیار برخی شرکت‌ها قرار می‌گیرد. دیتا به خصوص در حوزه حمل و نقل بین‌المللی بسیار مهم است. اینکه سازمان‌های داخلی کشور از جمله گمرگ سیستمی را دارد و اجازه اتصال نمی‌دهد، علت آن مشخص نیست. مجوز اتصال، کار‌ها را بهبود می‌بخشد و گمرک هم می‌تواند از سیستم داده بگیرد که بداند باری که آمده چیست و در بحث قاچاق کمک بسیار بزرگی به آن‌ها می‌کند. زیرسامانه‌هایی که در کشور ایجاد می‌شود، همین‌طور زیرسامانه‌های حاکمیتی می‌توانند به هم کمک کنند که باری که آمده از کجا عبور کرده، در چه مسیری قرار دارد، در کدام انبار تخلیه شده و یا چه کسی تحویل گرفته است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره چالش‌ها و معضلات این حوزه، خاطرنشان کرد: ما بحث معضل دیتا و گرفتن داده از سامانه‌های مختلف را داریم. شرکت‌هایی که با نرم‌ افزار ما کار می‌کنند از سامانه اطلاعات را می‌بینند، ثبت دستی می‌کنند و همه چیز آماده است. در بحث بین‌المللی مزیتی که وجود دارد این است که آن‌ها دیتا را دارند و ارائه می‌دهند، ولی معضل دیگری هم اینجا وجود دارد؛ سازمان‌های داخلی کشور با سازمان‌های بین‌المللی در ارتباط نیستند. سیستم‌هایی پیاده سازی شده که قابلیت آن را دارد تا داده‌ها را بین پلتفرم‌های مختلف ایجاد کند، این سیستم در خارج از کشور وجود دارد، اما معضل ما ارتباط و تعامل نامناسب نهاد‌های حاکمیتی با کشور‌های خارجی است. اگر این دو معضل با کمک بخش خصوصی، دولتی و حاکمیتی حل شود در بحث پیشگری و مبارزه با قاچاق کالا خیلی بهتر عمل خواهیم کرد.

انتهای پیام4144/110

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب