دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1395 - 16:16

رشد 20درصدی درآمد بانک سینا از محل بانکداری اسلامی

در راستای قانون بانکداری بدون ربا، نرخ حق‌الوکاله به کارگیری سپرده‌ها در این بانک برای سال مالی 95 معادل 3 درصد خالص منابع سپرده‌گذاران برای هر یک از انواع سپرده‌های به کار گرفته شده جهت مصارف مشاع تعیین شد.
کد خبر : 80548

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از بانکداری ایرانی، بانک سینا درآمد سال 95 خود را مبلغ 7هزار و 805میلیون ریال پیش‌بینی کرد که رشدی 20 درصدی را نسبت به سال قبل تجربه خواهد کرد.


این مبلغ با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و احتمال کاهش بیشتر در نرخ سود در سال 95 و خروج احتمالی نقدینگی از بانک‌ها بسیار قابل توجه بوده و نشان از عملکرد مثبت بانک در سال 95 دارد و اینکه تنها وابستگی بانک به جذب سپرده نیست بلکه می‌تواند با این منابع محدود نیز کارایی بالایی داشته باشد.


طبق ترازنامه اعلامی این بانک در 9ماهه منتهی به آذر ماه سال 94 حدود302.490.242.000 ریال سپرده جمع‌آوری کرد که رشد 6درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل تجربه کرده است.


حال از این مبلغ سپرده جمع‌آوری شده معادل 3درصد تحت عنوان حق‌الوکاله به عنوان درآمد تلقی خواهد شد که رقمی حدود 9.074.707.260 ریال در 9ماه خواهد بود و قطعاً با توجه به عملکرد سالیانه این رقم رشد بهتری خواهد داشت. حال با توجه به رشد 20درصدی درآمد بانک سینا در سال 95، از محل حق‌الوکاله نیز رشدی معادل 20درصد را تجربه خواهد کرد.


گفتنی است که حق‌الوکاله مبلغی است که بانک‌ها در چارچوب بانکداری اسلامی و بدون ربا در قبال بکارگیری منابع سپرده‌گذاران از آنان دریافت می‌کنند و ماهیت درآمدی برای بانک‌ها دارد.


نرخ حق الوکاله با مصوبه هیات مدیره هر بانک و بر مبنای بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی تعیین می‌شود و در سال 94 این رقم 5/2درصد بود که بانک مرکزی آن را به رقم 3درصد افزایش داد.


بر اساس این گزارش، حق‌الوکاله در واقع حق وکالت بانک در مورد حساب‌های سپرده‌گذاران است. این میزان حق‌الوکاله بابت هزینه‌هایی است که بانک بابت عملیات بانکی انجام داده است و به صورت درصدی از متوسط سپرده‌های سرمایه‌گذاری بدست می‌آید که سقف این درصد توسط شورای پول و اعتبار مشخص می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته