دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1395 - 12:38
در همایش ارزیابی کیفیت نظام‌های دانشگاه؛

رئیس دانشگاه تربیت مدرس: نظام‌های خارج دانشگاه‌، برای کاهش انتظارات کیفی به دانشگاه فشار می‌آورند

رئیس دانشگاه تربیت مدرس رده‌بندی دانشگاه‌ها را یکی از اقدامات ارزشمند برای بهبود کیفیت دانشگاه‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد که این جریان تقویت شود و استمرار پیدا کند.
کد خبر : 80021

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدتقی احمدی در دهمین همایش و سومین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت نظام‌های دانشگاه گفت: «مسئله کیفیت و اهمیت ارزیابی برای دانشگاهیان بسیار حیاتی است، تعریف و رسالت دانشگاه پایداری، ایجاد، توسعه و تبیین کیفیت در حوزه آموزش و پژوهش و فناوری و ایجاد الگویی برای نظام خارج دانشگاه است تا بتواند در نهایت جامعه توسعه پیدا کند، بهترین و مهمترین مکانی که در جامعه باید با نظام ملی و سختگیرانه ارزیابی و نظارت به آن بپردازیم، دانشگاه‌ها هستند.»


او افزود: «خسارت‌هایی که از نقص در کیفیت دانشگاه‌ها رخ می‌دهد، بسیار وسیع است و می‌تواند جامعه را تحت تاثیرات منفی خود قرار دهد. در واقع این یک تهدید بزرگ است که نظام‌های خارج دانشگاه‌ با روابط خاصی که در برخی از حلقه‌های ارتباطی دارند برای کاهش انتظارات کیفی به دانشگاه فشار می‌آورند.»


رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: «دانشگاه‌ها در کیفیت باید قوی و محکم عمل کنند. اگر دانشگاه‌ها این تهدید را جدی نگیرند، توسعه جامعه، نیروی انسانی، صنعت و در نهایت منابع ملی کشور به خطر می‌افتد و برای نجات بخشی هیچ نظام جایگزینی وجود ندارد، بنابراین اهمیت این همایش بسیار بالاتر از یک تحقیق دانشگاهی است.»


او افزود: «در قرن 21 علوم جدید بسیار دقیق‌، ظریف‌ و ترکیبی هستند و تنها با ارتقای کیفیت می‌توان در این علوم پیشرفت کرد.»


احمدی گفت: «دانشگاه‌های ایرانی با چالش‌های زیادی در حوزه کیفیت روبرو هستند، افت کیفیت و افت شرایط ورود دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌ها مشاهده می‌شود، در نتیجه باید مشکلات نظام سنجش و پذیرش را پیدا کرد و برای آنها چاره‌ای اندیشید.»


او افزود: «کمیت‌گرایی در دانشگاه‌های یکی دیگر از معضلات پیش روی آموزش عالی است که باعث افت کیفیت می‌شود نباید شاخص‌های کیفی را فدای کمیت کرد. دانشگاه یک جزیره کیفی در نظام جامعه است البته علی‌رغم این چالش‌ها هنوز هم دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جزء کیفی‌ترین نهادهای کشور است.»


رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: «در نتیجه باید از این جزیره کیفی پاسداری کرد و این امر را می‌توان با رقابت جدی در سطح گروه‌های آموزشی، اساتید، دانشگاه‌ها و ... ایجاد کرد.»


او گفت: «دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران باید به عرصه بین‌المللی ورود کنند و همه برای بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها اهتمام به خرج دهند تا توان ارزشمند دانشمندان ایرانی پرورش پیدا کند.»


احمدی رتبه‌بندی و رده‌بندی دانشگاه‌ها را یکی از اقدامات ارزشمند برای بهبود کیفیت دانشگاه‌ها دانست و گفت: «امیدواریم که این جریان تقویت شود و استمرار پیدا کند و در سال‌های آینده شاهد رده‌بندی علمی‌تر و با شاخص‌های مناسب‌تر باشیم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب