به گزارش خبرگزاری آنا در حال حاضر ارتباط با مشتری یکی از عوامل مهم رشد کسبوکار است. قبل از وجود نرم افزار crm بسیاری از موارد مانند، آشفتگی، بینظمی، وابستگی به افراد و... باعث ایجاد نگرانیها و مشکلاتی جدی در اغلب کسبوکارها میشد. بعد از حضور این نرم افزار در کسبوکارها، به وجود آمدن نظم، کنترل فروش، عدم وابستگی به کارکنان، فروش بیشتر و... بدون دغدغه ایجاد شد. Crm مخفف Customer Relationship Managemen و به معنای نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری و همیار فروش است.
کارایی نرم افزار Crm ثبت اطلاعات مشتریان است و دسترسی به آن فقط توسط مدیریت کسبوکار امکانپذیر است. این نرم افزار اطلاعات مشتریان را جمعآوری میکند؛ اما بهتنهایی باعث وفاداری مشتریان نمیشود. این نرم افزار که به نرم افزار فاکتور نیز معروف است، راه برای برقراری ارتباط با مشتری نیست بلکه برای مدیریت مشتریان است. برای برقراری ارتباط با مشتری باید باشگاه مشتریان داشته باشیم.
انواع ابزار ارتباط با مشتری
این ابزار دو نوع است: ابری و یکبار خرید.
- در نوع ابری ابزار ارتباط با مشتری، بدون هزینه اولیه و با هزینه اندک ماهیانه سرویسدهی صورت میگیرد. این ابزار از طریق اینترنت در تمام دنیا قابلاستفادهاند؛ مثل Gmail یا تلگرام.
- نوع یکبار خرید هزینه بیشتری دارد و شما بهغیراز هزینه پشتیبانی و خدمات پس از فروش سالیانه، در هنگام نصب و پیادهسازی نیز باید مبلغ هنگفتی را پرداخت کنید تا نرم افزار بر روی کامپیوتر شما نصب شود. طبق آمار، نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری ابری بیشتر مورداستفاده قرار میگیرند و رو به رشدند.
کاربرد نرم افزار crm در کسبوکار
اولین نکته مهم و حائز اهمیت در انتخاب crm این است که برای کسبوکار موجود چه استفادهای دارد. برخی از مهمترین کاربردهای این نرم افزار فاکتور عبارتاند از:
- آرشیو مستندات فروش و تاریخچه پیگیریها
- یکسانسازی ادبیات فروش
- ارتباط منطقی میان واحدهای سازمان
- ارائه داشبوردها و گزارشهای مدیریتی برای حسابرسی راحتتر
- ابزاری برای ضبط
- گزارش و ارزیابی تعاملات
- استراتژی چگونگی مدیریت ارتباط با مشتریان
- مدیریت دادهها
- بهبود ارتباطات
- اتوماسیون فرایندهای فروش
- بهبود خدمات و محصولات
سی آرام گزینه خوب و مناسبی برای سازماندهی روابط با مشتریان و دیگر سازمانها و... است. با استفاده از این نرم افزار فاکتور ، صاحبان کسبوکار میتوانند هر فرایندی را از دید مشتری ببینند. این کار باعث جلب اعتماد مشتری و کسب وفاداری مشتری بهصورت غیرمستقیم میشود. دسترسی آسان به امکانات موردنیاز، قابلیت سفارشیسازی، ذخیره سابقه ارتباط با مشتری، وضعیت سفارشها و اطلاعات مهم دیگری در این سیستم وجود دارد که باعث سرویسدهی بیشتر سازمانها میشود.
دلایل استفاده از نرم افزار crm
دلایل زیادی برای استفاده از این نرم افزار در کسبوکار وجود دارد. ازجمله این دلایل عبارتاند از:
- دسترسی آسان و تجمیع اطلاعات مشتری: همانطور که گفته شد این نرم افزار اطلاعات مشتریان را جمعآوری میکند و با این اطلاعات مثل نوع مشتری، موقعیت جغرافیایی مشتری، اطلاعات تماس، تاریخچه تعاملات و... میتوان کار خود را بهبود بخشید.
- افزایش فرصتهای فروش: دسترسی به اطلاعات خرید مشتری، به شما کمک میکند تا بتوانید استراتژیهای بهتری استفاده کنید. سطحبندی فرصتهای فروش، سادهسازی ارزیابی کیفیت سرنخ و پیشبینی مقدار فروش باعث صرفهجویی در وقت شما میشود؛ بهجای صرف وقت برای ارزیابی این امور شما میتوانید وقت خود را برای راهبردهای بهتر و ارتقای کسبوکار صرف کنید.
- پیشبینی فروش مؤثر: از طریق قیف فروش و گزارشها سی آرام میتوانید پیشبینی فروش خود را شفافتر و کارآمدتر کنید. میتوان درآمد متوقفشده هر مرحله فروش و عارضههای شناسایی و برای بهبود شرایط و رسیدن به اهداف برنامهریزی کرد.
- بهبود خدمات: یک نرم افزار crm خوب باعث جذب مشتری، ارائه خدمات به مشتری، افزایش ارزش مشتری برای شرکت، حفظ مشتریان خوب و... میشود. این ابزار به معنای مدیریت تمام تعاملات و تجارت است و محدود به خدمات مشتری نیست.
- تسریع جمعآوری اطلاعات: ابزارها و نرمافزار فاکتور تحت وب، بخشی از استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری را فراهم میسازند تا در زمان عدم حضور شما در شرکت بتوانید با سرعت اطلاعات را ذخیره و جمعآوری کنید. این قابلیت به شما گزارشهای بهروز را ارائه میکند؛ شما در هرکجا که باشید میتوانید به این گزارشها دسترسی داشته باشید.
مزایای سی آرام
نرم افزار فاکتور crm مزایای بسیار وسیعی دارد که برخی از مهمترین آنها به شرح زیر میباشد:
- پیدا کردن نقاط قوت و ضعف در فروش بهمنظور افزایش فروش
- تعریف و تصحیح استراتژیهای قیمتگذاری برای جلب رضایت مشتری
- شناخت عمیقتر از مشتری و نیازهای او برای عرضه خدمات و محصولات جدید
- تعریف اهداف سالانه فروش و بازاریابی مطابق با نیاز مشتری
- یکپارچهسازی بخشهای سازمان
- بهبود کارایی و اثربخشی نیروی فروش و رسیدگی سریعتر به امور مشتریان
- بهبود قیمت
- افزودن مشتریان جدید
- افزایش گردش مالی مشتریان
- کاهش هزینههای تبلیغاتی
- پاسخگویی سریع
- افزایش بازدهی و اثربخشی
- ارائه محصولات جانبی مؤثرتر
- تفکیک و درجهبندی مشتریان
- افزایش بازده فروشی
- تحلیل فرایند و مراحل فروش
- مدیریت کانالهای بازاریابی
- تعریف رویدادهای همگانی یا گروهی
- ارسال پیامکهای گروهی یا فردی بهصورت دستی و اتوماتیک
- تقویت ارتباط با مشتریان
معایب استفاده از نرم افزار crm
در دنیای امروز استفاده از هر سیستم نرم فواید و معایب زیادی دارد. انتخاب نامناسب و اشتباه یک ابزار یا نرم افزار فاکتور، باعث میشود کار شما پیچیدهتر شود؛ به همین علت باید ابزار متناسب با ساختار خود را با بررسی دقیق نیازها انتخاب کنید. استفاده از این ابزار ساده نیست. باید توجه بر روی انتخاب ابزارها توجه شما معطوف شود. بنابراین در حالت کلی نمیتوان عیبی برای نرم افزار فاکتور لحاظ کرد؛ مگر مواقعی که شما نرمافزاری نامرتبط با نوع کار انتخاب کنید.
اثرات استفاده از CRM در کسبوکارها
با تحقیقاتی که بر روی ۵۰۰۰ شرکت انجام شد نشان میدهد که استفاده درست از CRM تا ۳۰۰ درصد نرخ تبدیل فرصت به مشتری را افزایش میدهد. ۴۱ درصد افزایش درآمد به ازای هر کارمند فروش، ۲۷% بهبود در نگهداری مشتریان فعلی، ۲۳% کاهش در هزینههای بازاریابی، ۹۱ درصد کسبوکارها در کشورهای توسعهیافته از این ابزار استفاده میکنند.
چگونه یک CRM مناسب برای شرکتم انتخاب کنم؟
اولین ویژگی سادگی است؛ یعنی ابزار انتخابی شما باید ساده باشد تا استفاده از آن برای شما بهراحتی امکانپذیر باشد. باید گزارشها مناسب از شاخصهای عملکردی مهم بخش فروش را به شما بدهد و به تصمیمگیری شما کمک بخشد. لازم است به مواردی مانند: شناسایی و درک کامل از نیازهای کسبوکارتان، نحوه استقرار نرمافزار، شناخت زیرساختهای موجود در سازمان، قابلیت یکپارچهسازی با سایر نرمافزارهای پرکاربرد، محیط کاربری مناسب، دارا بودن نسخه موبایل، نسخه آزمایشی و رایگان نرم افزار، قابلیت ایجاد گزارشهای پیشرفته، قابلیت توسعه نرم افزار crm نیز توجه کنید.
انتهای رپرتاژ خبری/ ر
انتهای پیام/