دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1395 - 13:30

شگرد چینی‌ها برای بالا بردن سطح کیفیت تحصیلات تکمیلی چیست؟

کارشناسان حوزه آموزش عالی در چین اعلام کردند برای بالا بردن سطح کیفیت تحصیلات تکمیلی باید روحیه نوآوری در دانشگاه‌ها را بیش از پیش تقویت و ارتباط صنعت و دانشگاه را بیشتر کرد.
کد خبر : 78687

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به نقل از «ورلد یونیورسیتی نیوز» سایت CRI ENGLISH گزارشی درباره کیفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی منتشر کرد که در آن به موسسه‌ها و دانشگاه‌های چینی پیشنهاد شده برای بالا بردن کیفیت تحصیلات تکمیلی روحیه نوآوری را بین دانشجویان بیشتر گسترش دهند.


این گزارش اعلام کرد تحقیق و پژوهش در این زمینه از سال 2012، به عنوان یک تلاش مشترک میان وزارت علوم و آموزش و پرورش چین و تعدادی از دانشگاه‌های پیشرو و موفق چینی آغاز شد.


دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی شناخته شده و مهمی نظیر دانشگاه شینهوا و دانشگاه پکن برای ارزیابی شرایط اولیه و مدیریت موسسات آموزش عالی در چین در این تحقیق مشارکت کردند. همچنین به دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی این اجازه داده شد که عملکرد خود را ارزیابی کرده و به وزارتخانه گزارش دهند.


معیارهای اصلی برای ارزیابی کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگا‌ه‌ها و موسسات آموزشی شامل تحقق اهداف آموزشی، منابع آموزشی، و سطح رضایت دانش‌آموزان کارمندان دانشگاه و... اعلام شد که در نهایت به ارائه اطلاعات بسیار زیادی توسط 4 هزار کارشناس آموزشی از 700 دانشگاه و موسسه آموزشی منجر شد.


بر اساس این گزارش چین در حال حاضر دارای بیشترین کرسی‌های دانشجویی در جهان، یعنی 37 میلیون نفر است و 2 نفر از هر 5 دانشجوی چینی که تحصیلات دبیرستانی خود را به اتمام رسانده‌اند برای ادامه تحصیل وارد کالج‌ها و دانشگاه‌ها می‌شوند.


مسئولان آموزش عالی چین ابراز امیدواری کردند بتوانند این میزان را تا سال 2019 به یک نفر از هر 2 نفر برسانند، البته دغدغه اصلی آن‌ها افزایش کمیت نیست، بلکه افزایش کیفیت آموزش عالی در اولویت است.


وزیر علوم چین گفت: «به دنبال آن هستیم که با افزایش سطح مهارت استادان، کیفیت کتاب‌های درسی، نحوه ارائه محتوا و استعدادیابی در دانشگاه‌ها و... کیفیت آموزش عالی و کیفیت دانشگاه‌ها چه برای دانشجویان و چه برای استادان و کارکنان را افزایش دهیم.»


وزیر علوم چین هم‌چنین اعلام کرد: «با توجه به اینکه در حال حاضر یک سوم دانشجویان چینی در رشته‌های مهندسی تحصیل می‌کنند، همچنین 90% دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در چین دروس رشته‌های مهندسی را را به دانشجویان ارائه می‌دهند، رشته مهندسی یکی از رشته‌هایی است که دانشگاه‌های چینی برای افزایش کیفیت آن تمرکز کرده‌اند. صنعت و توسعه بخش تولید یکی از اولویت‌های این کشور برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز 2025 است و در آینده ارتباط دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی با صنعت و تجارت بیشتر شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته