دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1395 - 09:33

شش ضلعی قهرمانی در لیگ پانزدهم چگونه شکل گرفت؟ استقلال خوزستان مهمان ناخوانده صدرجدول/ جادوی مرد کروات جواب داد/ استقلال خودزنی کرد

با نزدیک شدن به هفته‌های پاپانی مسابقات لیگ برتر، شش تیم شانس کسب عنوان قهرمانی را دارند که از بین این شش شانس تیم‌ ذوب‌آهن برای رسیدن به جام قهرمانی از سایر مدعیان کمتر است.
کد خبر : 78381

امیرحسین فلاح- گروه ورزشی:فوتبال ایران پیش از این همواره تحت سیطره دو باشگاه بزرگ پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس قرار داشت، اما با حرفه‌ای شدن فوتبال در ایران و تغییر لیگ باشگاهی از لیگ دسته اول (آزادگان) به لیگ برتر با رشد چشمگیر تیم‌های شهرستانی در فوتبال ایران روبه‌رو بودیم.تیم‌هایی مانند سپاهان، ذوب‌آهن، فولاد با اتکا به قدرت مالی خوبشان و در سال‌های اخیر تیم تراکتورسازی، توانستند فوتبال ایران را از حالت دوقطبی خارج کنند. پیشرفت تیم‌های شهرستانی جذابیت خاصی به فوتبال ایران بخشید، به نوعی که تیم‌ها برای رسیدن به قهرمانی در لیگ برتر باید تا هفته‌های آخر بجنگند و حتی سرنوشت قهرمانی به هفته آخر هم کشیده شد.


از نظر برخی از کارشناسان قدرت گرفتن تیم‌های شهرستانی باعث قدرتمندتر شدن فوتبال ملی شده‌ است،اما عده‌ای دیگر از صاحب‌نظران فوتبال اعتقاد دارند که تضعیف شدن تیم‌های بزرگی چون استقلال و پرسپولیس به ضرر فوتبال ملی است. این کارشناسان بر این باورند هر وقت این دو تیم نتایج خوبی کسب کردند فوتبال ملی هم توانست نتایج خوبی را به‌دست بیاورد. اما داستان فوتبال ایران در سال جدید طور دیگری رقم خورد. قدرت‌های نوظهور در لیگ پانزدهم مانند استقلال خوزستان و همچنین قدرت گرفتن تیم‌های سرخابی پایتخت و افول تیم‌های متمولی چون سپاهان از جمله نکات مورد توجه لیگ پانزدهم بود.


استقلال خوزستان مهمان ناخوانده در جمع مدعیان


پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 94-95 (جام خلیج فارس) از هشتم مرداد سال گذشته آغاز شد. کارشناسان قبل از شروع لیگ تیم‌های زیادی را مدعی عنوان قهرمانی می‌دانستند. شاید تعداد مدعیان قهرمانی در فصل 94-95 نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بود. استقلال و پرسپولیس به عنوان دو قدرت قدیمی و همیشگی فوتبال ایران جز شانس‌های قهرمانی ابتدای فصل قرار داشتند. تراکتورسازی با اتکا به شور و هیجان خاص هوادارانش در چند سال گذشته در زمره این تیم‌ها قرار گرفت. نفت تهران در دو سه سال اخیر با مدیریت قوی و استفاده از مربیان جوان توانست خودش را به عنوان پدیده چند فصل گذشته لیگ معرفی کند و در فصل قبل هم مانند تراکتورسازی، در هفته آخر قافیه قهرمانی را به سپاهان باخت به عنوان دیگر مدعی قهرمانی در لیگ پانزدهم لقب گرفت.


دو مدعی دیگر قهرمانی لیگ پانزدهم تیم های سپاهان و ذوب‌آهن از شهر اصفهان بودند که اتفاقا هر دو تیم موفق شده‌بودند هر دو جام قهرمانی فصل گذشته فوتبال ایران (لیگ برتر و جام حذفی) را به اصفهان ببرند. البته برخلاف پیش‌بینی‌ها،امروز سپاهان از دایره قهرمانی خارج شده است و ذوب‌آهن هم شانس کمی برای بردن جام قهرمانی دارد. داستان خروج سپاهان از دایره قهرمانی به مسائل حاشیه‌ای برمی‌گردد. زردپوشان اصفهانی که با قهرمانی‌های مکرر خودشان در فوتبال ایران انتظارات هوادارانشان را بالا بردند در این فصل نتوانستد ذره‌ای از قدرت سپاهان را نشان دهند. حاشیه‌های زیادی که در این فصل دامنگیر این تیم اصفهانی شد آنها را از جمع مدعیان جدا کرد. مدافع عنوان قهرمانی که حسین فرکی را در نیم‌فصل دوم لیگ قبل به تیمش اضافه کرد و با تفکرات فرکی هم توانست قهرمانی را در دقایق پایانی از چنگ تبریز‌ی‌ها دربیاورد در فصل جدید نیز کارش را با فرکی شروع کرد. اما رفته‌رفته اختلافات به‌وجود آمده میان محرم نویدکیا و سرمربی تیم باعث استعفای فرکی شد. سپاهانی‌ها که تا اواخر نیم فصل اول فاصله زیادی با مدعیان قهرمانی پیدا کردند دست به دامان مرد کروات (استیماچ) شدند تا با اتکا به تفکرات استیماچ در نیم فصل دوم خودشان را به جمع مدعیان قهرمانی نزدیک کنند. اما مرد کروات نیز که با کاپیتان محرم نوید کیا دچار اختلاف شده است نتوانست ناجی توفان زرد آسیا شود به طوری که با گذشت 26 هفته از رقابت‌های لیگ این تیم رده یازدهم جدول را در اختیار دارد.


اما مهد فوتبال ایران یعنی خوزستان هم در سال‌های اخیر توانست تیمی به نام فولاد را به عنوان یکی از قدرت‌های لیگ معرفی کند.در چند دوره گذشته لیگ فولاد هم حرفی برای گفتن داشت و در این فصل هم اهالی فوتبال منتظر قدرت گرفتن دوباره این تیم در لیگ بودند. اما در حالی که همه منتظر فولاد بودند تا به نوعی نماینده قدرتمند فوتبال ناب خوزستان در لیگ باشند این تیم استقلال خوزستان بود که توانست خودش را به عنوان پدیده لیگ پانزدهم معرفی کند. برخلاف تصور همگان، تیمی که در فصل قبل رقابت‌ها توانست در هفته‌های پایانی بقایش را در لیگ برتر مسجل کند در این فصل با ارائه نمایشی فوق‌العاده، قدرت دیگری از فوتبال خوزستان را به فوتبال ایران معرفی کرد.


حرکت ذوبی‌ها روی مدار صفر درجه



در فوتبال ایران همیشه ذوب‌آهن را به عنوان تیم دوم اصفهان و بعد از سپاهان می‌شناسیم. اما ذوبی‌ها در چند سال اخیر آن‌قدر خوب کار کردند که اگر در هر کدام از استان‌های کشور بودند به عنوان تیم اول معرفی می‌شدند. مشکل ذوب‌آهنی‌ها این بود که سپاهان هم در سال‌های اخیر دوران اوجش را سپری می کرد و به رغم نتایج درخشان ذوب‌آهن در لیگ و جام حذفی آنها همواره سایه سپاهان را بالای سر خودشان می‌دیدند.


مدیران این تیم اصفهانی سه سال پیش با اضافه کردن یحیی گل‌محمدی به تیم خودشان روح تازه‌ای به ذوبی‌ها بخشیدند. شاگردان گل‌محمدی در سه سال اخیر بهترین بازی‌ها را از خودشان نشان می‌دادند، به نوعی که از دید اکثر کارشناسان ذوب‌آهن تاکتیکی‌ترین تیم فوتبال ایران در سال‌های اخیر بود. گل‌محمدی که در فصل قبل موفق شد تا تیمش را به عنوان قهرمانی جام حذفی برساند، در ابتدای فصل بازیکن خاصی را به تیمش اضافه نکرد و با اتکا به مهره‌های جوانش مانند کاوه رضایی، مسعود حسن‌زاده، مرتضی تبریزی، رشید مظاهری و استفاده از تجربه بالای مهدی رجب‌زاده و قاسم حدادی‌فر در خط هافبک پا به عرصه مسابقات گذاشت.


ذوبی‌ها لیگ را خوب شروع نکردند و با دو باخت مقابل ملوان و سپاهان در هفته سوم و در ورزشگاه آزادی مقابل استقلال تهران قرار گرفتند. برد دو بر صفر این تیم مقابل آبی‌پوشان تهران جرقه ذوب آهن در لیگ پانزدهم بود. شاگردان گل‌محمدی در هفته بعد رقابت‌ها هم موفق شدند در ورزشگاه آزادی از سد پرسپولیس بگذرند و خودشان را بین مدعیان قهرمانی قرار دهند. نتایج خوب ذوب‌آهنی‌ها تا هفته آخر نیم‌فصل اول ادامه داشت. اما در این هفته مقابل تیم استقلال خوزستان در ورزشگاه فولادشهر با یک گل شکست خوردند و شاید جرقه قهرمانی استقلال خوزستان در همین هفته زده شد.


ذوبی‌ها در نقل و انتقالات نیم‌فصل دوم قاسم دهنوی و اکبر ایمانی دو مهره کلیدی خود را که در ابتدای فصل برای تقویت خط هافبک در اختیار گرفتند، به تیم‌های دیگر فروختند. در نیم‌فصل دوم با فروش این بازیکنان و جذب مهر‌ه‌هایی چون هاشم‌بیک زاده ذوب‌آهن نتوانست نتایج درخشان نیم فصل اول را تکرار کند و بعد از شکست مقابل استقلال خوزستان به نوعی شیرازه تیمشان از هم پاشید و در ادامه لیگ نتایج خوبی را کسب نکردند. ذوبی‌ها بعد از شکست مقابل استقلال خوزستان و در شروع نیم‌فصل دوم از یازده بازی سپری‌شده تنها موفق شدند در دو بازی حریفان خودشان را شکست دهند و در نه بازی دیگر امتیاز از دست دادند.


ذوبی‌ها در نیم فصل دوم از 33 امتیاز ممکن تنها 13 امتیاز کسب کردند و 20 امتیاز را از دست دادند. نکته قابل توجه در این مورد ضعیف بودن خط دفاع ذوب‌آهن بود که در 11 بازی 13 گل دریافت کردند و این آمار برای تیمی مثل ذوب‌آهن که همواره از خط دفاعی مستحکمی برخوردار بود آمار خوبی تلقی نمی‌شود. ذوب‌آهنی‌ها در پایان هفته بیست و ششم لیگ برتر با 39 امتیاز در رده ششم جدول جای دارند و در روی کاغذ شانس کمی برای قهرمانی دارند. اما شاید یحیی گل‌محمدی هم متوجه شده باشد که باید قید قهرمانی در لیگ را بزند و به کسب سهمیه آسیایی و قهرمانی در جام حذفی امیدوار باشد که این تیم در سال‌های اخیر نشان داده که تخصص خوبی در جام حذفی دارد.


برنامه بازی های آینده ذوب‌آهن


*ذوب‌آهن-صبای قم


*پدیده-ذوب‌آهن


*ذوب اهن-سیاه جامگان


*استقلال خوزستان-ذوب‌آهن



























تیم بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل گل امتیاز
ذوب‌آهن 26 9 12 5 33 22 11 39


نفت تهران و حراج ستاره‌ها در نیم فصل



روزی که نفت تهران خودش را به سطح اول فوتبال ایران رساند شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این تیم بتواند طی چند سال خودش را جمع قدرت‌های بزرگ فوتبال ایران برساند. نفت تهران با ثبات مدیریتی و استفاده از مربیان جوان، رفته‌رفته تبدیل به یکی از تیم‌هایی شد که سایر باشگاه‌های لیگ برایش خصیت خاصی قائل شدند.


شاید نکته مثبت نفت در استفاده از مربیان جوان و کاربلدی مثل یحیی گل‌محمدی و علیرضا منصوریان بوده باشد. این مربیان جوان توانستند نفت را به خوبی به یک تیم تاکتیک پذیر تبدیل کنند و در چند سال اخیر بازیکنان خوبی مانند علیرضا بیرانوند، کمال کامیابی‌نیا، مرتضی پورعلی گنجی و وحید امیری را به سطح اول فوتبال ایران معرفی کنند. این تیم که در فصل قبل رقابت‌ها تا هفته پایانی یکی از شانس‌های کسب عنوان قهرمانی بود و با نتیجه مساوی‌اش در تبریز هم مانع از رسیدن قهرمانی خودش و تراکتورسازی شد فصل جدید را با مشکلات زیادی آغاز کرد. جدا شدن مهره‌های کلیدی این تیم در ابتدای لیگ دغدغه اصلی علیرضا منصوریان بود. مهره‌هایی چون امین حاج‌محمدی، کمال کامیابی‌نیا، پادوانی، غلامرضا رضایی و حسین ابراهیمی که در پست‌های خودشان جز بهترین‌های نفت بودند از این تیم جدا شدند. منصوریان با از دست دادن این بازیکنان روبه سوی جذب مهره‌های دیگری چون جلال حسینی، نانگ، پیام صادقیان و مهدی مومنی آورد.


شاگردان منصوریان لیگ را در ورزشگاهی شروع کردند که در فصل قبل قهرمانی را در آن ورزشگاه و مقابل تراکتورسازی از دست دادند. کسب نتیجه مساوی در برابر تراکتورسازی در تبریز برای نفتی‌ها نتیجه خوبی تلقی می‌شد، اما شاید کمتر کسی فکر می‌کرد این نتیجه، تنها نتیجه خوب هفته‌های اول نفت در لیگ پانزدهم باشد. نفتی‌ها در ادامه مسابقات چندان خوب کار نکردند و در هشت هفته ابتدایی از 24 امتیاز ممکن تنها 6 امتیاز کسب کردند که کسب این نتایج ضعیف تعجب همگان را برانگیخت. اما شاگردان منصوریان از هفته نهم توانستند خودشان را جمع کنند و با برد مقابل راه‌آهن و بعد از آن پیروزی مقابل پدیده اوضاع خودشان را در جدول سروسامان دهند. اما شروع مشکلات نفت در نقل و انتقالات نیم‌فصل بود؛ هنگامی که مدیران تیم به دلیل مشکلات مالی ستاره‌های این تیم ره به حراج گذاشتند. بازیکنانی مثل مهدی مومنی، پیام صادقیان و نانگ که در ابتدای فصل به عنوان ستاره‌های نفت در لیگ پانزدهم جذب شدند در نیم فصل رهسپار تیم‌های دیگر شدند.


تیم نفت نیم فصل دوم را هم مانند نیم‌فصل اول خوب شروع نکرد و در 4 هفته ابتدایی نیم فصل دوم تنها 1 امتیاز کسب کرد. اما مساله دیگری که نفتی‌ها را در شروع نیم فصل دوم نگران کرد ماجرای دروازه‌بان این تیم و غضب سرمربی تیم با بیرانوند بود. بیرانوند که در نقل و انتقالات نیم‌فصل با پیشنهاد پرسپولیسی‌ها روبه‌رو شد و تمایلش را برای پیوستن به جمع سرخپوشان نشان داد با مخالفت سرمربی تیم مواجه شد و همین مساله بساط نیمکت‌نشینی بیرانوند را فراهم کرد.


اما سکوی پرش نفت هفته بیستم و بازی مقابل استقلال تهران بود. برد مقابل استقلال یک نکته دیگر هم برای نفتی ها به دنبال داشت و آن هم بازگشت دوباره بیرانوند به دروازه نفت بود که در همان بازی اول مقابل استقلال با درخشش زمینه‌ساز برد تیمش شد. نفتی‌ها در این دیدار با نتیجه یک بر صفر از سد استقلال تهران گذشتند و بعد از این مسابقه بردهای خودشان را در لیگ شروع کردند، به نوعی که در هفت بازی پس از مصاف با استقلال موفق شدند پنج بازی را پیروز از زمین بازی خارج شوند. بازیکنان نفت در هفته‌های اخیر به‌شدت از اوضاع مالی باشگاه گله دارند و تیمی که در چند سال اخیر کم حاشیه‌ترین تیم لیگ بود در این فصل به عنوان پرحاشیه‌ترین تیم فوتبال ایران معرفی شده است و حتی شایعات فروش این تیم هم به گوش می‌رسد. نفتی‌ها هم اکنون با کسب 42 امتیاز در رده پنجم جای دارند و در کنار تراکتورسازی و ذوب‌آهن برای کسب سهمیه آسیایی می‌جنگند و البته نیم نگاهی هم به قهرمانی دارد.


برنامه بازی های آینده نفت تهران


*نفت تهران-سپاهان


*پرسپولیس-نفت تهران


*نفت تهران- فولاد


*سایپا-نفت تهران



























تیم بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل امتیاز
نفت تهران 26 11 9 6 26 19 7 42


قلعه نویی فرشته نجات تبریزی‌ها



شاید تنها تیمی که در سالیان اخیر توانست قدم به قدم مراحل پیشرفت خودش را طی کند تیم تراکتورسازی تبریز باشد. این تیم بعد از حضور در لیگ برتر فصل به فصل بهتر شد و در سال‌های اخیر همواره در جمع مدعیان لیگ برتر فوتبال ایران حضور داشت. تراکتوری‌ها با شور و هیجان خاصی که هواداران این تیم در ورزشگاه‌های مختلف به بازیکنان می‌دهند قطب جدیدی را در فوتبال ایران معرفی کردند. تراکتورسازی در چند دوره گذشته لیگ همواره جز مدعیان بود و در سال گذشته هم در هفته آخر قهرمانی که را از دست داد. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که تراکتوری‌ها نتوانند در خانه خودشان جام قهرمانی را حفظ کنند و حتی این مساله آنقدر برای آنها سخت بود که نتوانستند از کنار جشن قهرمانی به راحتی بگذرند و بعد از سوت پایان بازی شادی قهرمانی را در زمین به نمایش گذاشتند.


تراکتوری‌ها ابتدای فصل را با مرد سبیلوی پرتغالی که با نتایج خوبش در دل همه مردم تبریز جای باز کرد آغاز کردند. اما تونی اولیویرا هیچ وقت فکر نمی‌کرد که در لیگ پانزدهم با تراکتور به بن‌بست برسد. تونی تا زمان حضورش در ایران از مدیران این باشگاه گله‌مندبود که شرایط مدنظرش را در ابتدای فصل فراهم نکردند. یکی از شرایط مدنظر تونی برای فصل جدید جذب چند بازیکنان و تمدید قرارداد چند مهره کلیدی از جمله آندرانیک تیموریان بود. اما مدیران باشگاه به دلایلی از جمله درخواست بالای بازیکنان برای تمدید قرارداد نتوانستند بازیکنان مورد نظر تونی را جذب کنند.


تراکتورسازی هم مانند تیم‌های دیگر کسب عنوان قهرمانی نتوانست لیگ را خوب شروع کند. آنها در هفت هفته ابتدایی شروع لیگ تنها در یک بازی پیروز شدند و کسب 7 امتیاز از 21 امتیاز ممکن شروع بدی برای تیم پرطرفدار تبریز تلقی می‌شد. با این نتایج وض تونی در تبریز متزلزل شد و هر روز شایعه رفتن او از تراکتورسازی به گوش می‌رسید. اما رفته‌رفته این شایعات تبدیل به واقعیت شد و مرد جذاب پرتغالی جایش را به پرافتخارترین مربی لیگ برتر داد.


امیرقلعه‌نویی که در نیم فصل اول با ملوانی‌ها لیگ را شروع کرد خیلی زود از این تیم جدا شد و در ادامه هم هدایت فنی تیمی را نپذیرفت. اما او زمانی که با پیشنهاد تراکتورسازی مواجه شد، نتوانست از این تیم بگذرد و هدایت سرخپوشان تبریز را بر عهده گرفت. قلعه‌نویی که در هفته های اول حضورش در تبریز مشکلات زیادی را سپری کرد و هواداران این تیم او را به عنوان سرمربی تیمشان قبول نداشتند در نقل وانتقالات نیم‌فصل خانه‌تکانی اساسی در تراکتور انجام داد.


قلعه نویی در نیم فصل با جذب بازیکنانی چون فرزاد حاتمی، مهدی کیانی، نانگ و مهدی شریفی و فروش بازیکنانی مثل سامان نریمان جهان و مهرداد طهماسبی چهره جدیدی از تراکتورسازی در نیم فصل دوم ساخت. تراکتورسازی با بازیکنان و کادر فنی جدید کارش را در نیم فصل دوم آغاز کرد و در هفته‌های ابتدایی هم نتایج نیم فصل اول را تکرار کرد و نتوانست اوضاع را مساعد کند. اما بازی مهمی که تراکتوری‌ها را به جمع مدعیان برگرداند هفته بیستم و بازی مقابل پدیده لیگ یعنی استقلال خوزستان بود که شاگردان قلعه‌نویی موفق شدند با گل دقایق پایانی در اهواز شاگردان ویسی را متوقف کنند. تراکتوری‌ها بعد از این بازی به جدول برگشتند و در ادامه بازی‌ها از 18 امتیاز ممکن موفق شدند 14 امتیاز کسب کنند و خودشان را به جمع مدعیان برگردانند. تراکتورسازی هم اکنون با 42 امتیاز و قرار گرفتن در رده چهارم جدول در جمع مدعیان قرار گرفته است ولی از دست دادن دو امتیاز مهم در بازی آخر مقابل صبای قم این تیم را کمی از رسیدن به قهرمانی دور کرد.


برنامه بازی های آینده تراکتورسازی


*سیاه جامگان-تراکتورسازی


*تراکتورسازی-ملوان


*استقلال تهران-تراکتورسازی


*تراکتورسازی-استقلال اهواز



























تیم بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل امتیاز
تراکتورسازی 26 10 12 4 30 21 9 42


استقلال تهران؛ناکام بزرگ نیم‌فصل دوم



استقلال تهران که تاکنون با کسب سه عنوان قهرمانی در لیگ برتر بعد از سپاهان به عنوان پرافتخارترین تیم لیگ برتر به حساب می‌آید، بعد از کسب نتایج ضعیف در فصل قبل و قرار گرفتن در رتبه ششم جدول، لیگ پانزدهم را با هدایت پرویز مظلومی آغاز کرد. البته استقلالی‌ها تا امضای قرارداد با استیماچ، سرمربی فعلی سپاهان پیش رفتند اما این مظلومی بود که در نهایت سکان هدایت آبی‌پوشان را برای فصل 94-95 بر عهده گرفت. پرویز مظلومی در اولین اقدامش در باشگاه استقلال عذر بعضی از بازیکنان قدیمی و بازیکنان مدنظر قلعه‌نویی، سرمربی سال گذشته تیم را خواست. بازیکنانی مثل امیرحسین صادقی، هاشم بیک‌زاده، رضا عنایتی و محسن فروزان.


مهمترین کاری که او در نقل و انتقالات نیم‌فصل انجام داد این بود که کاپیتان سابق آبی‌ها را به تیمش برگرداند. مهدی رحمتی که از زمان مربیگری قلعه‌نویی از جمع استقلالی‌ها جدا شد با روی کار آمدن پرویز مظلومی به تیمش برگشت و بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست. البته مظلومی چند بازیکن دیگر مانند روزبه چشمی، جابر انصاری، امین حاج‌محمدی و میثم مجیدی را جذب کرد تا با یک تیم جوان راهی لیگ پانزدهم شود.


استقلالی‌ها لیگ را با برد مقابل سیاه‌جامگان در مشهد شروع کردند و بعد از آن هم نتایج درخشانی را در ادامه بازی‌ها کسب کردند. 10 هفته اول مسابقات و کسب 21 امتیاز از 30 امتیاز نشان‌دهنده قدرت تیم مظلومی در ابتدای لیگ پانزدهم بود. نکته مثبت تیم مظلومی استفاده از بازیکنان جوان در ترکیب بود. بازیکنانی مثل محسن کریمی، علیرضا رمضانی، فرشید اسماعیلی، امید نورافکن و محمدرضا خرسندنیا در ترکیب استقلال خوش درخشیدند و امید هواداران را برای رسیدن به قهرمانی دوچندان کردند. پرویز مظلومی نیم فصل اول را تنها با یک باخت با کسب رتبه دوم به پایان رساند.


استقلالی‌ها در نیم‌فصل دوم به دنبال جذب چند بازیکن مهم و تاثیرگذار برای ادامه لیگ بودند. بازیکنانی مانند بختیار رحمانی، ایمان مبعلی و داریوش شجاعیان که مدنظر سرمربی تیم بودند ولی مدیران باشگاه موفق به جذب این مهره‌ها نشدند و این مساله هم باعث دلخوری شدید مظلومی از هیات مدیره شد و این تیم تنها با جذب مومنی بازیکن نیمکت‌نشین نفت تهران نقل و انتقالات را به پایان رساند.


نیم‌فصل دوم لیگ برای استقلالی‌ها مانند نیم فصل اول با برد مقابل سیاه‌جامگان شروع شد، اما هوداران استقلال هرگز فکر نمی‌کردند که تیمشان از هفته دوم نیم فصل دوم با بحران روبه‌رو شود به طوری که از 12 امتیاز در چهار هفته تنها 3 امتیاز کسب کردند و اوج این ناکامی کسب نتیجه مساوی در مقابل تیم قعرنشین استقلال اهواز در ورزشگاه آزادی بود. استقلالی ها بعد از چهار هفته ناکامی مقابل گسترش فولاد در هفته بیست و یکم لیگ موفق به برد شدند و توانستند خودشان را از بحران خارج کنند. اما بعد از یک برد دیگر مقابل راه‌آهن، نوار ناکامی‌های آبی‌پوشان دوباره سراغشان را گرفت. آنها در هفته بیست وسوم در خانه مقابل پدیده متوقف شدند و بعد از آن در هیچ مسابقه‌ای در لیگ به پیروزی نرسیدند. نکته مهم در مورد استقلال مصدومیت روزبه چشمی در بازی مقابل استقلال خوزستان بود.


این بازیکن که یکی که از ارکان اصلی موفقیت این تیم در نیم‌فصل اول به حساب می‌آمد در این بازی با مصدومیت جدی روبه‌رو شد و تا پایان لیگ همراهی با استقلال را از دست داد. شاگردان پرویز مظلومی بعد از کسب سه نتیجه مساوی همچنان درصدر جدول قرار داشتند و پا به بازی دربی 82 گذاشتند تا با برد در این دیدار فاصله خودشان را با تیم‌های دیگر زیاد کنند. اما اقبال با تیم مظلومی همراه نبود و آنها در این بازی هم شکست خوردند و بعد از مدت‌ها صدرجدول را از دست دادند. از نگاه بعضی از کارشناسان شکست در دربی به منزله از دست دادن قهرمانی برای این تیم به حساب می‌آید.


استقلالی‌ها در این فصل شرایط مساعدی برای قهرمانی داشتند، چون تیم‌های بزرگ لیگ در نیم‌فصل اول نتایج خوبی کسب نکردند و بهترین موقعیت برای آبی‌پوشان پایتخت بود تا بتوانند قهرمان لیگ شوند. اما این تیم در نیم‌فصل دوم مسابقات با افت شدیدی روبه‌رو شد و از 12 بازی تنها در 3 بازی موفق به برد شد و همین نتایج ضعیف باعث از دست دادن صدر جدول توسط این تیم شد.


استقلال هم اکنون با کسب 45 امتیاز در رده سوم جدول جای دارد و امیدوار به لغزش تیم‌های پرسپولیس و استقلال خوزستان است تا بتواند جای آنها را در صدر جدول بگیرد.


برنامه بازی های آینده استقلال تهران


*استقلال تهران-فولاد


*سایپا-استقلال تهران


*استقلال تهران-تراکتورسازی


*صبای قم-استقلال تهران



























تیم بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل امتیاز
استقلال تهران 26 11 12 3 35 23 12 45


شگفتی‌سازی که بیخیال صدرجدول نمی‌شود


شاید خوش بین‌ترین هوادار استقلال خوزستان هم فکر نمی کرد که تیمش در این فصل رقابت‌ها لیگ برتر بتواند تا هفته‌های پایانی خودش را در جمع مدعیان عنوان قهرمانی قرار دهد. استقلال خوزستان تیمی که در فصل قبل این رقابت‌ها یکی از تیم‌هایی بود که در خطر سقوط به لیگ پایین تر قرار داشت در این فصل باعث حیرت هواداران فوتبال را برانگیخت.


استقلال خوزستان به عنوان یکی از تیم‌های ضعیف سال گذشته لیگ برتر در این فصل با حفظ عبدالله ویسی روی نیمکتش و تمدید قرارداد اکثر بازیکنانش و اضافه کردن چند مهره جوان از لیگ دسته اول وارد مسابقات لیگ برتر شد. وقتی قبل از شروع لیگ به نحوه جذب بازیکنان این تیم خوزستانی نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد که مدیران این باشگاه فقط در فکر بقا برای فصل جدید مسابقات بودند.


همان‌طور که پیش بینی می‌شد استقلال خوزستان در هفته اول مقابل مدافع عنوان قهرمانی حرفی برای گفتن نداشت و در برابر سپاهان نتیجه را واگذار کرد. اما جرقه جهش این تیم اهوازی در هفته دوم و در بازی در برابر پرسپولیس زده‌شد. شاگردان عبدالله ویسی در این بازی موفق شدند از سد پرسپولیس عبور کنند و اولین شگفتی لیگ پانزدهم را رقم بزنند. این تیم در هفته سوم هم دست به کار بزرگی زد و تیم مدعی فولاد را شکست داد. استقلال خوزستان که روی غلتک پیروزی افتاده‌ بود در هفته چهارم لیگ هم موفق شد از سد سایپا دیگر تیم قدرتمند لیگ پانزدهم بگذرد.


در حالی که اکثر کارشناسان فوتبال اعتقاد داشتند که در یکی از هفته‌های نیم فصل اول ترمز شاگردان ویسی کشیده خواهد شد، این تیم با نمایش درخشان تمام تیم‌ها را پشت سر گذاشت و به مقام قهرمانی نیم فصل اول مسابقات دست یافت. باور این مساله برای اهالی فوتبال سخت بود اما عبدالله ویسی نشان داد که با دست خالی و بدون هزینه کردن میلیاردی هم می‌شود در فوتبال نتیجه گرفت. نکته مثبت استقلال خوزستان در نیم فصل اول خط دفاع و دروازه‌بان این تیم بود. این تیم در 15 هفته نیم فصل اول تنها با خوردن 4 گل موفق شد عنوان بهترین خط دفاع نیم فصل اول را کسب کند.


یعد از قهرمانی استقلال خوزستان در نیم فصل دوم هم بسیاری از کارشناسان فوتبال اعتقاد داشتند که این تیم در ادامه راه به مشکل برمی‌خورد و نمی‌تواند موفقیت‌های نیم فصل اول را تکرار کند.البته نظر کارشناسان در هفته‌های اول نیم‌فصل دوم می‌رفت که به واقعیت تبدیل شود چرا که استقلال خوزستان در سه هفته نخست نیم فصل دوم تنها یک امتیاز کسب کردند و صدرجدول را به استقلال تهران دادند. اما استقلالی‌های خوزستان در ادامه راه نتایج خوبشان را تکرار کردند و خودشان را تا مکان دوم جدول رساندند و هم‌اکنون هم یکی از تیم‌های کسب عنوان قهرمانی به حساب می‌آیند.


این تیم هم اکنون با 47 امتیاز در رده دوم جدول قرار دارد و باید منتظر ادامه مسابقات باشیم تا ببینیم آیا شاگردان عبدالله ویسی می‌توانند شگفتی‌ سازی خود را در پایان لیگ کامل ‌ کنند یا نه.


برنامه بازی های آینده استقلال خوزستان


*گسترش فولاد-استقلال خوزستان


*استقلال خوزستان-راه‌آهن


*پدیده-استقلال خوزستان


*استقلال خوزستان.ذوب‌آهن




























تیم بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل امتیاز
استقلال خوزستان 26 12 11 3 27 13 14 47


فوت کاپیتان پرسپولیس را احیا کرد


تیم فوتبال پرسپولیس که از آخرین قهرمانی‌شان در لیگ برتر حدود 9 سال می‌گذرد. در سال های اخیر نتوانست نتایج خوبی را در لیگ برتر کسب کند و تنها دلخوشی هواداران این تیم قهرمانی جام حذفی سرخپوشان در سال 90 با مربیگری علی دایی بود.


سرخپوشان پایتخت در اواسط نیم‌فصل دوم لیگ چهاردهم برانکو ایوانکوویچ را جایگزین حمید درخشان کردند تا با مربی سال‌های نه چندان دور تیم ملی لیگ پانزدهم را شروع کنند. برانکو برای لیگ پانزدهم برنامه‌های زیادی داشت و تغییرات زیادی در ترکیب این تیم بوجود آورد. در نقل و انتقالات نیم‌فصل بازیکنان زیادی از پرسپولیس جدا شدند. مهره‌هایی چون محمدنوری، پیام صادقیان، حمید علی عسگری، رضا نوروزی و خانزاده و برانکو بازیکنان جدیدی را به تیم اضافه کرد. بازیکنانی مانند کامیابی‌نیا، رضاییان، مسلمان،احمدزاده، ماریچ، بنگستون و انصاری.


برانکو با تلفیقی از بازیکنان جدید و قدیمی تیم کار سختی را پیش رو داشت. لیگ پانزدهم با اولین بازی این تیم مقابل پدیده در ورزشگاه آزادی آغاز شد و دستاورد این بازی خانگی تنها کسب یک امتیاز بود. پرسپولیسی‌ها در دومین گام در اهواز مهمان استقلال خوزستان بودند و در آن بازی هم نتیجه خوبی را کسب نکردند و بازی را به استقلال خوزستان واگذار کردند. ناکامی‌های پرسپولیس همچنان ادامه داشت و آنها در هفته سوم هم در بازی مقابل سپاهان در اصفهان نتیجه را به مدافع عنوان قهرمانی واگذار کردند. در دیداری که پرسپولیسی‌ها اعتراض زیادی به قضاوت داور داشتند. هوادارن پرسپولیس در هفته چهارم در ورزشگاه آزادی منتظر برد این تیم مقابل ذوب‌آهن و خارج شدن از بحران بودند، اما دراین دیدار هم پرسپولیسی‌ها نتیجه را واگذار کردند.


بعد از پایان هفته چهارم وقتی هواداران پرسپولیس به جدول لیگ نگاه می کردند، می‌شد تعجب را در چهره آنها دید. پرسپولیس با یک امتیاز در قعر جدول جای گرفته است.بدترین شروع این تیم در تاریخ لیگ برتر رقم خورد و عده‌ای از هواداران و پیشکوستان خواهان اخراج برانکو شدند. اما هیات مدیره نظرش برخلاف مخالفان برانکو بود و به ادامه کار مربی کروات اعتقاد داشتند.


پرسپولیس در هفته پنجم لیگ در اهواز در مقابل فولاد به پیروزی رسید و این نتیجه راه فرار از بحران سرخ‌ها در نیم‌فصل اول شد. اما در هفته ششم رقابت‌ها و دوباره در ورزشگاه آزادی این تیم مقابل سایپا تن به شکست داد. شاگردان برانکو موفق شدند در هفته هفتم در تبریز از سد تراکتورسازی بگذرند و این نتیجه جایگاه این تیم را در جدول کمی سروسامان داد.


در تعطیلاتی که بعد از هفته هفتم لیگ برتر بخاطر اردوی تیم ملی در لیگ بوجود آمد اتفاقی عجیب برای سرخپوشان افتاد. پرسپولیسی‌ها با ضایعه تلخ فوت کاپیتان هادی نورزوی روبه‌رو شدند. اتفاقی که باورش برای همه سخت بود اما واقعی بود.


این شوک برای پرسپولیسی‌ها کافی بود تا آنها برای شادی روح کاپیتان خودشان دیگر باخت و ناکامی در لیگ را فراموش کنند. شاگردان برانکو رفته‌رفته امتیازات را جمع کردند و در پایان نیم فصل اول خودشان را در بین تیم‌های میانه جدول قرار دادند.


در نقل و انتقالات نیم فصل دوم برخلاف نظر کارشناسان، برانکو تمایلی به جذب بازیکن نداشته است و پافشاری زیادی برای ادامه لیگ با بازیکنان نیم فصل اول داشت.


با شروع نیم‌فصل دوم سرخپوشان توانستند به روند روبه رشدشان ادامه دهند و نتایج خوبشان را تکرار کنند به طوری که در با کسب 23 امتیاز در 11 بازی سپری شده در نیم‌فصل دوم هم به عنوان بهترین تیم نیم فصل دوم انتخاب شوند و هم با برد در دربی مقابل استقلال صدر جدول را از این تیم بگیرند. پرسپولیسی‌ها هم‌اکنون با 48 امتیاز در رده نخست جدول قرار دارند و شانس زیادی برای رسیدن به قهرمانی دارند.


برنامه بازی های آینده پرسپولیس


*استقلال اهواز-پرسپولیس


*پرسپولیس-نفت تهران


*گسترش فولاد-پرسپولیس


*پرسپولیس-راه‌آهن




























تیم بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل امتیاز
پرسپولیس 26 13 9 4 42 29 13 48


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب