دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1393 - 10:18
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی:

بخش غیر دولتی۳۰ هزار فرصت شغلی در سواد آموزی ایجاد کرده است

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال جاری ۴۴۰ هزار بی‌سواد تحت پوشش فعالیت‌های سازمان سواد آموزی قرار گرفته‌اند گفت: با حمایت بخش غیر دولتی ۳۰ هزار فرصت شغلی جدید به وجود آمده است.
کد خبر : 7795

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست تخصصی سواد آموزی مشارکت محور در پرتو اراده ملی و حمایت دولتی که صبح امروز (سه شنبه) در سالن همایش‌های این سازمان برگزار شد با اشاره به اینکه بنیاد جامعه اسلامی بر مبنای دانایی گذاشته شده است، گفت: امام خمینی همواره تاکید داشتند ایران را باید به صورت مدرسه‌ای در آوریم بعد از این فرمایش ایشان، نهضت عظیمی در کشور شکل گرفت که ثمره آن رشد سواد در سایر گروه‌های کشور و تمرکز فعالیت‌های سوادآموزی بود.


وی افزود: آموزش زنان و دختران و همین طور بی‌سوادان جوان‌تر در اولویت سازمان نهضت سواد آموزی قرار دارد. تا به امروز ۸۰ درصد زنان و دختران و ۵۵ درصد افراد آسیب دیده جامعه تحت پوشش قرار گرفته‌اند که میانگین سنی آن‌ها از ابتدای انقلاب تا امروز کمتر از ۳۱ سال بوده است.


معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نرخ جذب کودکان تحت تعلیم در گروه ابتدایی به بیش از ۹۸ درصد رسیده است بیان کرد: جمعیت با سواد در میانگین سنی ۱۰ تا ۲۴ سال ۹۷ درصد و ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۵ درصد افزایش یافته است و همین طور فاصله با سوادی بین مجموعه‌های شهری و روستایی ۷ درصد است.


باقر‌زاده ادامه داد: در سال جاری با هدایت وزارت‌خانه ۴۴۰ هزار نفر تحت پوشش فعالیت‌های سواد آموزی قرار گرفتند که اکثر این فعالیت‌ها در حیطه سازمان‌های مردم نهاد و بخش غیر دولتی بود.


رئیس سازمان نهضت سواد آموزی ادامه داد: در این راستا ۳۰ هزار فرصت شغلی جدید برای تحصیل‌کرده‌های بخش غیر دولتی ایجاد شد و همین طور سازمان نهضت سواد آموزی ۲۲ تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف به امضا رساند.


وی با تاکید بر اینکه ۶۰۰ هزار نفر از اولیای بی‌سواد دانش آموزان تحت پوشش نهضت قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: طرح نهضت سواد آموزی شامل حال سربازان در حال خدمت و همین طور زندانیان و اتباع خارجی و همین طور کودکان و نوجوانان ۱۰ تا ۲۰ سال از تحصیل باز مانده می‌شود.


باقر‌زاده تصریح کرد: علی رغم تمام تلاش‌های انجام شده آمارهای رسمی گویای این است که تعداد افراد کم سواد و بی‌سواد زیر ۵۰ سال زیاد است و همین طور باسوادان زیادی به بی‌سوادی بازگشته‌اند و همین موضوع مبارزه با بی‌سوادی را سخت‌تر کرده است و این مبارزه را نیازمند تخصص بیشتر کرده است.


رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه مفهوم سواد و انتظار مردم از حداقل سواد متفاوت است افزود: سوادآموزی فراگیر‌ترین خدمت دولت‌ها برای توانمندسازی بی‌سوادان و تقریب خودباوری توسعه پایدار است.


وی ادامه داد: دولت یازدهم به این باور رسیده است که آموزش جزء حقوق اولیه شهروندان و رکن شکوفایی آن‌ها است و باید موضوع سواد آموزی را در اولویت قرار دهیم که این موضوع در سال گذشته با حمایت بی‌سابقه‌ای که از سوی دولت صورت گرفت پیشرفت چشمگیری داشته است.


رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به تعداد جلسات تشکیل شده در راستای تحت حمایت قرار دادن بی‌سوادان اضافه کرد: تا به امروز ۹۰۵ جلسه به همراه هزار و ۱۳۰ مصوبه برای حمایت از سواد آموزی به تصویب رسیده است که افق‌های جدیدی را برای مشارکت سواد آموزی محقق کرده است همین طور این سازمان برای اینکه خانواده‌ها به سواد آموزی تشویق شوند سیاست‌های کشوری جدیدی را برای آن‌ها پیش‌بینی کرده است.


معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شمارش افراد بی‌سواد از خود اظهاری به سمت استفاده از آمارهای ثبتی در حال تغییر است، گفت: کودکان در حال آسیب‌های اجتماعی مورد حمایت قرار می‌گیرند همین طور اتباع خارجی به صورت رایگان مورد آموزش قرار می‌گیرند که این موضوع مهمان‌نواز بودن جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته