دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1395 - 11:18

گرم شدن، زمین را از مدار خارج می‌کند

تحقیقات سازمان فضایی آمریکا به نتیجه نگران‌کننده‌ای رسیده است که براساس آن تغییرات آب‌ و هوایی حیات در کره زمین را به دلیل خروج این سیاره از مدارش به دور خورشید یا تغییر سرعت چرخش به دور خودش، تهدید می‌کند.
کد خبر : 77098

به گزارش گروه علم وفناوری آنا به نقل از آسوشیتدپرس، مرکز تحقیقات پیشرانه جت در سازمان ناسا که با نام اختصاری JPL شناخته می‌شود نتیجه تحقیقات تازه‌ای را منتشر کرده است که نشان می‌دهد مرکز ثقل زمین طی یک قرن گذشته تغییر کرده است. براساس این نتایج، 100 سال قبل محور چرخش قطبی زمین محلی در کانادا بود اما اکنون این محور جایی در نزدیکی انگلستان قرار گرفته است.


این محور چیزی شبیه لنگی چرخ اتومبیل است که با استفاده از قطعات سرب در محل درست تنظیم می‌شود. این تغییر محور وزنی شاید امروز و به خودی خود چندان نگران‌کننده نباشد اما در طول زمان اثرات بسیار مهمی بر حیات و سیاره زمین خواهد گذاشت.


در توضیح این پدیده می‌توان گفت که توپ بسکتبال را در نظر بگیرید. این توپ‌ها طوری طراحی شده‌اند که وزن تمام نقاط آنها یکسان باشد و در واقع مرکز ثقل مشخصی داشته باشند. اگر سعی کنید یک توپ بسکتبال را روی انگشت خود بچرخانید، متوجه می‌شوید که برای ادامه این چرخش با وضعیت ثابت، باید پی‌در‌پی محل انگشت خود را تغییر دهید وگرنه توپ سقوط خواهد کرد.


حال درباره کره زمین و محور چرخش این سیاره به دور خود و به دور خورشید نیز چنین وضعیتی حاکم است. همانطور که می‌دانیم محور چرخش زمین عمودی نیست و کمی زاویه دارد. بیش از یک قرن قبل قطب‌ها و نواحی شمالی و جنوبی زمین پوشیده از یخ‌هایی بود که فشار و وزن بیشتری را به این نقاط وارد می‌کردند، حال با پدیده گرم شدن زمین این یخ‌ها به آب تبدیل شده و از قطب‌ها به سمت مرکز حرکت کرده‌اند.


به گزارش آسوشیتدپرس، گرینلند تا سال 2003، حدود 300 تریلیون کیلوگرم یخ خود را از دست داده و این وضعیت در قطب جنوب حتی بدتر هم بوده است. در جنوب کره زمین بخش مرکزی قاره جنوبگان بیش از 130 تریلیون کیلوگرم از یخ‌هایش آب شده و این درحالی است که در بخش شرقی این قاره، 80 تریلیون کیلوگرم بر یخ‌ها افزوده شده است.


مجموعه این فعل‌ و انفعالات باعث شده تا تعادل وزنی کره زمین به شدت تغییر کند و در نتیجه محور چرخش آن هر سال جابه‌جا شود. در صورتی که چاره‌ای برای این تغییرات اندیشیده نشود، زمانی خواهد رسید که زمین از مدار چرخشی خود خارج می‌شود و مشخص نیست چه عاقبتی در انتظار سیاره ما باشد.


مرکز تحقیقات پیشرانه جت ناسا، به‌صورت روزانه متغیرهایی مانند جاذبه، محور چرخش، مدار و دیگر ویژگی‌های حرکتی زمین را اندازه‌گیری می‌کند تا از داده‌های دقیق در رفت و آمد به فضا بهره بگیرد و بتواند نیروی لازم برای گریز از مدار زمین را به‌طور دقیق محاسبه کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته