دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1393 - 15:02

واکسن آزمایشی آمریکایی ابولا برای پزشکان آفریقایی

پژوهشگران آمریکایی قصد دارند علاوه بر واکسن‌های شرکت‌های اروپایی که قرار است در آفریقا به آزمایش گذاشته شود، یک واکسن تولید شده در آن کشور را برای ایمنی بخشیدن به کادرهای خدمات درمانی در آفریقا عرضه کنند.
کد خبر : 7694

به گزارش خبرنگار پزشکی خبرگزاری آنا، واکسنی که مدتی پیش به یک پزشک آمریکایی درمانگر ابولا در سیرالئون تزریق شده، نتایج خوبی از لحاظ تقویت دستگاه ایمنی بدن نشان داده و امیدواری‌هایی را در مورد پیشگیری از این بیماری پدید آورده است. یک مورد بهبود ناشی از واکسن ابولایی که در آمریکا تولید شده است، نشانه امیدبخشی برای کنترل این بیماری به دست داده است. ظاهراً پزشکان و کارکنان امور بهداشتی کشورهای غرب آفریقا که مدام با موارد مبتلا به بیماری ابولا روبه‌رو می‌شوند، اولین افرادی خواهند بود که این واکسن آزمایشی را دریافت خواهند کرد.


این واکسن در دانشگاه امروی در آتلانتای جورجیا تولید شده است. سایت futurity.org که پژوهش‌های برتر دانشگاهی را پوشش می‌دهد، روز یکشنبه 17 اسفند گزارش داد که این واکسن بر اساس دارویی که چند ماه پیش روی یک پزشک مبتلا به ابولا آزمایش شده است، ساخته می شود. وی 43 ساعت پس از ابتلا در سیرالئون واکسن را دریافت کرده و با هواپیما به انستیتو ملی مطالعات کلینیکی ویژه بهداشتی در مریلند منتقل شده و تحلیل وضعیت بالینی او نتایج مثبتی را از لحاظ واکنش‌های ایمنی اولیه نشان داده بود.


مارک مالیگان، مدیر اجرایی کلینیک مرکز واکسن امروی و نویسنده مقاله‌ای در این مورد که در ژورنال American Medical Association منتشر شده، گفته است: «تا زمانی که یک واکسن پیشگیری مؤثر علیه ویروس ابولا ساخته شود، داشتن یک روش درمان یا واکسن برای عرضه به کارکنان بهداشتی در معرض ابتلا به این بیماری، یک هدف مهم است.» وی با تأکید بر اینکه هنوز برای اظهار نظر در مورد میزان ایمنی و قدرت این واکسن زود است، گفته است که با توجه به یک مورد «داده‌های کلینیکی و ایمنی‌شناسی به دست آمده، مثبت هستند.»


مالیگان افزود: «این واکسن یک واکنش ایمنی اولیه قوی ایجاد کرده است.»


پزشک 44 ساله‌ای که واکسن در ماه سپتامبر (شهریور) روی او آزمایش شده است، اهل ایالات متحده بوده و در یک واحد درمان ابولا در سیرالئون مشغول به کار بوده است که به صورت اتفاقی یک سرنگ آلوده به وی تزریق شده بود. وی 43 ساعت پس از آلوده شدن به ویروس، با این واکسن تولید شده در مرکز واکسن امروی درمان شد.


دانشمندان اکنون پس از تجزیه و تحلیل نتایج بالینی قصد دارند این واکسن را به صورت آزمایشی در مورد کادرهای درمانی بیماری ابولا مورد استفاده قرار بدهند.


ویروس ابولا در دور تازه انتشار آن که از اواخر سال 2013 در غرب آفریقا آغاز شده تا تاریخ 4 مارس 2015 به صورت عمده در کشورهای سیرالئون، لیبریا و گینه و همچنین در چند مورد در کشورهای نیجریه، مالی، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، سنگال و اسپانیا بیش از 24 هزار نفر را مبتلا کرده که در 9855 مورد منجر به فوت شده است.



گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: ابولا سیرالئون
ارسال نظر
هلدینگ شایسته