خودروسازان به دنبال مرحله دوم وام خودروی دولتی/ قیمتها اصلاح شد یا افزایش یافت؟
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، هم زمان با اعلام ارسال درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت، قیمت خودرو نیز از سوی دو خودروساز اول کشور افزایش یافت.
به دنبال افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، قیمت محصولات سایپا بین 130 تا 150 هزار تومان و قیمت محصولات ایران خودرو، حدود 149هزار تا 182 هزار و 500 تومان افزایش یافت که قیمتهای جدید به نمایندگیهای فروش سایپا و ایرانخودرو ابلاغ شده است.
در همین زمان داوود میرخانی رشتی با بیان اینکه درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت ارسال شده است، عنوان کرد: خودروسازان در انتظار اعلام قیمتهای جدید از سوی شورای رقابت هستند.
مشاور انجمن خودروسازان و مدیرعامل سابق ایرانخودرو، با اشاره به اینکه از سال 93 تاکنون هیچ مجوز افزایش قیمتی برای خودروسازان صادر نشده است، گفت: در سال 93 شورای رقابت با افزایش 3 درصدی قیمت خودروها موافقت کرد که به نظر میرسد با توجه به تثبیت قیمت در دو سال گذشته بهتر است برای سال 95 افزایش قیمتی متناسب با واقعیتهای اقتصادی خودروسازان در نظر گیرد.
از سوی دیگر احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز اعلام کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در مذاکره با شورای اقتصاد تلاش میکند، خودرو را از لیست کالاهای انحصاری خارج کند.
وی ضمن تاکید بر اینکه قیمت خودرو باید در بازار آزاد تعیین شود، تصریح کرد: شورای اقتصاد خودرو را در لیست کالاهای انحصاری قرار داده است و به همین دلیل تعیین قیمت این محصول از سوی شورای رقابت انجام میشود.
خودروسازان در انتظار وام دولتی فروش محصولات
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا در مورد افزایش قیمتهای اخیر گفت: خودروسازان با این افزایش قیمت، پیش دستی کردند، در حالی که قانوناً باید منتظر تایید شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو میماندند.
امرالله امینی، کارشناس خودرو به اختلافات بین شورای رقابت و خودروسازان اشاره و اظهار کرد: ظاهراً خودروسازان قصد دارند از چارچوب شورای رقابت خارج شوند.
وی در مورد نتیجه این تصمیم عنوان کرد: بازار شاهد تغییر خاصی نبوده و همچنان در وضعیت رکود است و از سوی دیگر درآمدها و تولید ملی هم اضافه نشده است. با این اوصاف، بعید به نظر میرسد که بازار به این تصمیم پاسخ مثبت دهد، حالا چه طرفداران از واژه اصلاح استفاده کنند، چه از کلمه افزایش.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا در 9 ماه گذشته به دلیل رکود همواره قیمت بازار خودروهای تولید داخل از قیمت کارخانه پایینتر بوده است.
امینی به زمزمههایی در مورد ادامه وام دولتی خرید خودرو اشاره کرد و گفت: احتمالاً خودروسازان انتظار دارند که دوباره دولت به مصرفکنندگان وامی با بهره پایین بدهند چرا که در شرایط عادی نیز خریداری برای خودرو وجود ندارد چه برسد به اینکه قیمتها افزایش پیدا کند.
وی شورای رقابت را آخرین سد جلوی افزایش قیمت خودرو دانست و افزود: با توجه به اینکه وزارتخانه هم موافق حذف شورای رقابت از پروسه تعیین قیمت خودرو است، اگر شورای رقابت حذف شود، قیمتها مطمئناً افزایش بیشتری خواهد داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به پایین بودن بهرهوری صنعت خودرو در ایران بیان کرد: دلیل گرانی خودرو در ایران بهرهوری پایین خودروسازان است و درست نیست، مصرفکنندگان هزینه پایین بودن بهرهوری در صنعت خودرو را بپردازند.
بیمه مرکزی: افزایش به بهانه حق بیمه بیمعنی و غیرموجه است
در همین حال بیمه مرکزی لحاظ کردن حق بیمه شخص ثالث در قیمت خودرو را بیمعنی خواند و اعلام کرد: «اخیراً، برخی از شرکتهای خودروسازی، عامل افزایش قیمت محصولات خود را افزایش حق بیمه شخص ثالث در سال جدید اعلام کردند در حالی که بر اساس بخشنامه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، انعقاد هرگونه قرارداد برای صدور بیمهنامه شخص ثالث خودروهای صفرکیلومتر، بین شرکتهای بیمه و شرکتهای خودروساز و یا موسسات وابسته به آنها از تاریخ 95/01/01 ممنوع شده است و شرکتهای بیمه موظف شدهاند، بیمهنامه شخص ثالث خودروهای صفرکیلومتر را صرفاً به نام خریدار خودرو صادر و میزان حقبیمه دریافتی از خریدار را در بیمهنامه قید نمایند. بنابراین مرتبط کردن افزایش قیمت خودروهای صفرکیلومتر به بیمه بیمعنی است و موضوعیت ندارد و لحاظ حق بیمه شخص ثالث در قیمت خودرو منطقی و موجه نیست و نباید در قیمت خودرو محاسبه شود.»
شورای رقابت: بدون مجوز افزایش قیمت دهند، جریمه میشوند
رئیس شورای رقابت نیز با بیان اینکه افزایش نرخ حق بیمه شخص ثالث نباید بهانهای برای افزایش قیمت خودرو باشد، گفت: اگر افزایش قیمتی بدون مجوز شورای رقابت انجام شود، شرکت خودروساز توسط شورا جریمه میشود و تحت پیگرد قانونی قرار میگیرد.
رضا شیوا بضمن تاکید بر اینکه بدون مجوز شورای رقابت نباید افزایش قیمتی در خودروهای انحصاری انجام شود، افزود: تا زمانی که شورای رقابت اطلاعات بانک مرکزی و دستورالعمل قیمتگذاری خودرو همراه میزان کیفیت خودروها را محاسبه نکرده، شرکتهای خودروساز که محصولات آنها انحصاری است، به هیچ عنوان امکان افزایش قیمت را ندارند.
رئیس شورای رقابت در گفتوگو با تسنیم اضافه کرد: اکنون قیمت محصولات در چارچوب قیمتهای سال گذشته است و شرکتهای خودروساز باید به صورت شفاف آن را در سایت خود درج کنند.
رضا شیوا با تاکید براین که افزایش نرخ حق بیمه شخص ثالث نباید بهانهای برای افزایش قیمت خودرو باشد، تصریح کرد: خودروسازان باید میزان نرخ بیمه شخص ثالث را به صورت شفاف درکنار قیمت خودرو اعلام کنند تا این امر شبههای برای افزایش قیمت خودرو نباشد.
این اظهارات در حالی گفته شد که ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات خود را نسبت به سال گذشته 130 تا 150 هزار تومان افزایش داده بودند.
انتهای پیام/