دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1395 - 10:54

اثر تاریخی پانصد ساله بابُل در معرض تخریب + تصاویر

برج آرامگاهی درویش بایی‌کلا واقع در روستای شهید آباد از توابع شهرستان بابل که متعلق به دوره تیموری است، در معرض عوامل مخرب طبیعی و انسانی به حال خود رها شده و وضع نامناسبی پیدا کرده است.
کد خبر : 75602

به گزارش خبرنگارفرهنگی آنا، وضعیت نامناسب یکی از آثار تاریخی کشور، از مواردی بود که امسال توجه گردشگران سفر کرده به روستای شهید آباد از توابع شهرستان بابل را به خود جلب می‌کرد.


این اثر تاریخی که برج آرامگاهی درویش بایی‌کلا نام دارد، دست‌کم پانصد سال قدمت دارد و گفته می‌شود در دوره تیموری و تقریباً همزمان با یک اثر به‌ثبت ملی رسیده‌ی دیگر در آن ناحیه، برج آرامگاهی درویش علم بازی در بازگیرکلا ساخته شده است. قدمت برج آرامگاهی درویش علم بازی بازگیرکلا به سال ۸۸۳ هـجری قمری بر می گردد و آن اثر با شماره ۳۳۲۸ در ‌تاریخ ۱۳۷۹/۱۲/۲۵ به ثبت ملی رسیده است.



شهرستان بابل در استان مازندران شهری است با پیشینه بسیار طولانی که آثار زندگی و شهرنشینی در آن به هزاره‌های پیش از تولد مسیح برمی‌گردد و آثار پیدا شده در تپه‌های تاریخی این شهرستان نشان از آن دارد که تمدن و شهرنشینی در این منطقه دست‌کم از هزاره سوم پیش از میلاد مسیح (ع) وجود داشته است. آثار ملی ثبت شده‌ متعدد این منطقه از طبرستان کهن به علت شرایط جغرافیایی خاص و آب‌وهوای مرطوب نیازمند توجه ویژه متخصصان نگه‌داری و مرمت آثار تاریخی است.


متأسفانه برج آرامگاهی درویش بایی‌کلا روستای شهید آباد (چنان‌که در تصاویر گرفته شده در فروردین 1395 دیده می‌شود) وضع بسیار نامناسبی هم از لحاظ ظاهر و هم از جنبه پایداری سازه‌ای پیدا کرده است. علاوه بر رطوبتی که زمینه فرسایش سریع‌تر ساختمان را به‌وجود آورده، بی‌توجهی رهگذرانی که از این اثر تاریخی برای نقاشی و حکاکی یادگاری‌های خود استفاده می‌کنند و گاه به عناصر سازه‌ای آن نیز صدمه می‌زنند، عامل مخرب دیگری است که در آینده‌ای نزدیک ممکن است به تخریب کامل اثر منجر شود.



بی‌توجهی نهادهای محلی و همچنین سازمان میراث فرهنگی به برج آرامگاهی درویش بایی‌کلا سبب شده است تا ورودی این اثر را از سال‌ها پیش با توده‌ای از جنس سیمان مسدود کنند و عملاً امکان بررسی تاریخی و معماری آن را نیز از میان ببرند و چنان‌که می‌توان در تصاویر مشاهده کرد، نمای اثر در بسیاری از نقاط کاملاً از میان رفته و جلوه‌ ناشایستی به این بنای تاریخی داده است.



طبیعتاً ثبت این اثر و آثار متعدد مشابهی که در سراسر استان مازندران پراکنده‌اند و نگه‌داری و مرمت آن‌ها، علاوه بر یک اقدام مؤثر در جهت حفظ دستاوردهای تاریخی و ملی، عاملی مثبت در جهت تقویت گردشگری و اقتصاد محلی نیز خواهد بود.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته