دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1393 - 15:46

جنگ با دنیا با ابزار غربی/ مهارت داعش در استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا

طبق تازه‌ترین مطالعات صورت گرفته، گروه تروریستی داعش که به عنوان یکی از افراطی‌ترین گروه‌های تروریستی جهان شناخته می‌شود و ادعای احیای حکومت‌های خلافتی قرن هفتم را در سر دارد، در استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا برای انتشار پیام‌های وحشیانه خود بسیار موفق بوده است.
کد خبر : 7489

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا و به نقل از نیویورک تایمز، مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که برخلاف تلاش‌های فراوانی که شبکه اجتماعی توئیتر برای خنثی کردن فعالیت‌های آنلاین گروه تروریستی داعش در فضای این سایت انجام داده، هزاران کاربر داعشی در فضای مجازی توئیتر به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. این کاربران دارای یک گروه مرکزی هستند که پیام‌های مهم گروه را از طریق فضای مجازی در تمام دنیا منتشر می‌کنند.


به گفته یکی از محققان این پژوهش، که توسط اندیشکده «بروکینگز» منتشر شده است، «جهادگران تکفیری از هر تکنولوژی که به سود آن‌ها باشد بهره می‌برند اما این میان تکفیری‌های داعش در استفاده از تکنولوژی‌های روز از دیگر تروریست‌های افراطی موفق‌تر بوده‌اند».


این پژوهش در حالی منتشر شد که شواهد حاکی از آن است که شبکه اجتماعی توئیتر، غول کالیفرنیایی شبکه های‌اجتماعی ، با بیش از ۲۸۸ میلیون کاربر در سراسر جهان، بیش از هر شبکه اجتماعی دیگری مورد استفاده کاربران تکفیری داعش قرار گرفتهاست.


گروه تروریستی داعش از این شبکه اجتماعی برای انتشار کلیپ‌های خشونت‌آمیز خود که صحنه‌های فجیعی از قتل، اعدام و کشتار را نشان می‌دهد، بهره می‌برد و رعب و وحشت را در فضای رسانه‌های مجازی منتشر می‌کند.


هر کدام از حساب‌های کاربری حامی داعش به شکل متوسط در حدود ۱۰۰۰ دنبال کننده یا Follower دارند که بسیار بیشتر از میانگین دنبال کنندگان برای حساب‌های کاربری عادی در توئیتر است. همچنین به شکل میانگین برآورد شده که این حساب‌های کاربری بسیار فعال‌تر از کاربران عادی توئیتر هستند.


طبق پژوهش فوق که اولین مطالعه منتشر شده عمومی درباره میزان نفوذ داعش در فضاهای مجازی است، بیش از ۴۶ هزار کاربر وابسته به تکفیری‌های داعش در شبکه اجتماعی توئیتر فعالیت دارند.


این مطالعه می‌گوید: «داعش به خوبی توانسته بر درک جهان از خود تاثیر بگذارد».


این مقاله می‌گوید طی سپتامبر تا دسامبر ۲۰۱۴ حدود ۱۰۰۰ حساب کاربری حامی داعش از سوی توئیتر معلق شده است که در بین آن‌ها فعال‌ترین و پر مخاطب‌ترین حساب‌های کاربری داعش را می‌توان دید.


مجریان توئیتر در انجام پژوهش فوق کمکی به محققان نکردند و از اظهار نظر درباره این پژوهش نیز امتناع کردند اما اذعان داشتند تعداد کاربران داعش بیش از تصور محققان بوده و همچنین گزارش اخیر «ای. بی. سی نیوز» مبنی بر تعلیق ۲۰۰۰ کاربر منسوب به داعش ظرف یک هفته را نیز رد نکردند.


«اسکات گالووی» یک استاد دانشگاه نیویورک و از بانیان پروژه تحقیق درباره حوزه نفوذ داعش در فضای مجازی اذعان داشت «بی‌تردید میزان بهره بری این گروه تروریستی از فضای مجازی بسیار بیش از تصور و برآوردهای ما است».


نشریه «بیزینس اینسایدر» نیز در مطلبی پیرامون همین موضوع، اشاره کرده است که «جی.‌ام. برگر» و «جاناتان مورگان» در یک پژوهش تحلیلی پاسخ سوالات اساسی در خصوص فعالیت توییتری داعش را بدست داده‌اند. سوالاتی از این قبیل که چه میزان از کاربران توئیتر از داعش حمایت می‌کنند؟ این کاربران چه کسانی هستند و در کجا زندگی می‌کنند و همچنین چگونه در فعالیت‌های سازمان دهی شده آنلاین داعش مشارکت دارند؟


پژوهش جدید برگر و مورگان، با تحلیل فعالیت‌های چند هزار عضو فعال داعش در توئیتر یک شمای دموگرافیک کامل از حامیان این گروه تروریستی در توئیتر بدست داده است. محققان در این پژوهش با بکارگیری یک رهیافت کاملا جدید، خلاقانه و پیچیده موفق شده‌اند که محل اقامت، زبان و تعداد و ماهیت دنبال کنندگان حساب‌های کاربری مربوط به داعش را نیز شناسایی کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته