دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1394 - 12:36
رییس پلیس پیشگیری ناجا با هشدار به شهروندان به مناسبت  چهارشنبه‌سوری خبر داد:

راه‌اندازی قرارگاه ابوذر به منظور ارتقای امنیت در چهارشنبه آخر سال و ایام نوروز

رییس پلیس پیشگیری ناجا از راه‌اندازی قرارگاه ابوذر به مناسبت چهارشنبه‌سوری و آغاز سال 95 خبر داد و گفت: پلیس در طول 11 ماه گذشته 1355 نفر را در رابطه با قاچاق مواد محترقه در کل کشور دستگیر کرده است.
کد خبر : 71943

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار محمد شرفی، رییس‌ پلیس پیشگیری ناجا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت نزدیک‌ شدن به چهارشنبه‌سوری و آغاز سال جدید، از راه‌اندازی قرارگاه نوروزی ابوذر به مناسبت نظارت بر مراسم چهارشنبه‌سوری آخر سال خبر داد و اظهار کرد: پنج کمیته در این قرارگاه فعالیت و بر مراسم آخر سال و ایام نوروز نظارت می‌کنند. یکی از این کمیته‌ها، کمیته پیشگیری است که نسبت به سازماندهی نیروهای انتظامی از جمله نیروهای موتوری و پیاده اقدام می‌کند. این کمیته نیروها را با توجه به پیکربندی و بلوک‌بندی جغرافیایی در سطح کشور ساماندهی کرده و به آنها آموزش مناسب می‌دهد تا بتوانند از تلفات و جرایم جلوگیری کنند.


به گفته شرفی، امسال در 900 نقطه چادر و کانکس به منظور استقرار نیروهای پیشگیری نصب شده است و این نیروها تا پایان تعطیلات نوروز در آنجا مستقر هستند.


وی با بیان اینکه در 11 ماه امسال 1355 نفر در رابطه با قاچاق مواد محترقه در کل کشور دستگیر شده‌اند، عنوان کرد: در یک‌ماه گذشته 611 نفر مرتبط با تهیه و توزیع مواد محترقه در کشور شناسایی و دستگیر شده‌اند.


رییس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه در طول 11 ماه گذشته این پلیس پنج هزار و 634 کیلو انواع مواد محترقه را کشف کرده‌ است، اضافه کرد: سال گذشته کشفیات پلیس 6 هزار کیلو بوده که تشکیلات امسال نسبت به مدت مشابه گذشته هشت درصد کاهش داشته است. سال گذشته 754 نفر در مراسم چهارشنبه‌سوری مصدوم شدند.


وی با بیان اینکه پلیس با شادی مردم مخالفتی ندارد و آنها را همراهی می‌کند، تصریح کرد: حضور پلیس به منظور جلوگیری از خطرپذیری و آسیب‌پذیری است، به همین دلیل از مردم می‌خواهم حجم آتشی که در چهارشنبه‌سوری روشن می‌کنند به گونه‌ای باشد که بتوانند خودشان آن را خاموش کنند زیرا حرکت و تردد انواع آمبولانس‌ها و آتش‌نشانی و سازمان‌های امدادی در طول چهارشنبه‌سوری افزایش پیدا می‌کند.


تشکیل کمیته پیشگیری اجتماعی در قرارگاه ابوذر


رییس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه برخی از مطالبات مردمی و آموزش و آگاهی به مردم از طریق کمیته پیشگیری اجتماعی انجام می‌شود، عنوان کرد: پلیس در طول ایام تعطیلات و چهارشنبه آخر سال در مراکز خرید، در مدارس دخترانه و پسرانه و مساجد به صورت چهره به چهره حضور دارد و به مردم نسبت به کاهش آسیب‌پذیری و وقوع جرایم خدمات ارائه می‌دهد. همچنین بروشورهای آموزشی در ایستگاه‌های پرتردد مردم در ایام نوروز توزیع می‌شود.


وی از تشکیل کمیته تحویل وقایع در قرارگاه ابوذر خبر داد و عنوان کرد: حوادث و اتفاقاتی که به وقوع می‌پیوندد در هر مرز جغرافیایی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد تا جرم به صورت گسترده بروز پیدا نکند و راهکارها و تدابیر جلوگیری از آن اندیشیده شود. همچنین کمیته ارزیابی و نظارت نیز با حضور 100هزار نفر برگزار شده تا در ایام نوروز از آنها استفاده کنیم. پلیس پیشگیری در وسیع‌ترین سطح پلیس تخصصی از جمله پاسگاه‌ها، کلانتری، ایستگاه بازرسی، یگان‌های ویژه، سازمان‌های دولتی، پلیس 110، مجموعه راه‌آهن و پلیس فرودگاه‌ فعالیت می‌کند. این کارگروه در واقع بر رفتار و نوع فعالیت‌ همکاران ما در سایر حوزه‌ها ناظر است تا اگر انتقاد یا شکایت از سوی مردم مطرح شد بلافاصله مورد بررسی قرار بگیرد.


اجرای طرح مکنا در 533 واحد کلانتری


رییس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه طرح مکنا (آمایش کلانتری‌ها) در 533 واحد انجام شده است، عنوان کرد: 341 کلانتری از مجموع 3 هزار کلانتری که در کشور وجود دارد در این طرح نمره قبولی گرفته‌اند که به نظر می‌رسد ما با حد ایده‌آل فاصله داریم و این طرح را نیز در سال آینده همچنان اجرا می‌کنیم.


شرفی به راه‌اندازی سامانه ماده 49 آیین دادرسی کیفری اشاره و عنوان کرد: براساس این قانون هر فرد تحت هر اتهام که تحت نظر مراجع انتظامی قرار می‌گیرد باید سریعا به اطلاع دادستان حوزه مربوط و رییس حوزه قضایی و خانواده فرد برسد و اگر شخص در حین نظارت به وکیل نیاز داشت، مقدمات حضور وکیل و انعقاد قرارداد به وجود آید. همچنین اگر شخصی به مراحل درمانی در حین نظارت نیازمند بود، باید بستر لازم برای درمان فرد فراهم شود. با راه‌اندازی این سامانه دادستان به صورت آنلاین از آخرین وضعیت تفهیم اتهام متهم آگاه می‌شود و در این صورت کسی جرات نمی‌کند بدون تفهیم اتهام و اقدامات لازم شخصی را تحت‌نظر قرار دهد.


نظارت تصویری 53 تحت‌نظرگاه


شرفی با بیان اینکه هم‌اکنون 53 تحت‌نظرگاه به وسیله دوربین به صورت آنلاین رصد می‌شوند، اضافه کرد: به دلیل کمبود اعتبارات ما هنوز تا رسیدن به برنامه‌ ایده‌آل فاصله داریم اما بودجه لازم برای رصد کردن توسط دوربین را در برنامه سال 95 و برنامه ششم توسعه آورده‌ایم.


امور اختلافی، 15درصد از کل مراجعات به کلانتری


رییس پلیس پیشگیری ناجا با بیان 400هزار خدمات مشاوره و مددکاری طی سال گذشته در کلانتری‌ها به مردم ارائه شده است، عنوان کرد: از میزان مراجعاتی که به کلانتری‌ها انجام می‌شود 15 درصد به علت امور اختلافی است که 70درصد این مراجعات منجر به صلح و سازش می‌شود.


به گفته شرفی، طی 11 ماه گذشته حدود 15 میلیون نفر از شهروندان به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها مراجعه کرده و خدمات قضایی، انتظامی، مشاوره و مددکاری دریافت کرده‌اند. پلیس پیشگیری برای جلوگیری از وقوع جرم 2 میلیون و 700 هزار طرح انتظامی را اجرا می‌کند.


وی با بیان اینکه هم‌اکنون هزار و 879 نقطه در 133 شهرستان به دوربین مداربسته مجهز شده است، عنوان کرد: این دوربین‌ها مجزا از دوربین‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی فعالیت‌ می‌کنند.


حضور 45 هزار نگهبان در محلات


رییس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه در حال‌حاضر 560 مرکز مراقبتی در سطح کشور فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: هم‌اکنون 45 هزار نگهبان در سطح محلات مراقبت می‌کنند که در نظر داریم در برنامه ششم توسعه این تعداد را به 100هزار نفر برسانیم.


نمره پلیس پیشگیری 7.11


شرفی با بیان اینکه نمره ارزیابی سلامت اداری پلیس پیشگیری از 10، 7.11 تخمین زده شده است، عنوان کرد: بیشترین نارضایتی در حوزه کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها به منظور نبود امکانات است و براساس ارزیابی میزان رضایت مردم از خدمات پلیس پیشگیری 86درصد اعلام شده است.


کاهش 16 درصدی تخلفات کارکنان


وی از کاهش 16 درصدی تخلفات کارکنان پلیس پیشگیری ناجا در 11 ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه خبر داد و گفت: مردم در تماس با سامانه 197، 22درصد از پلیس تقدیر، 8درصد شکایت و 13 درصد انتقاد داشتند.


افزایش 40 کلانتری در تهران در طول برنامه ششم توسعه


شرفی با اشاره به طرح آمایش و پاکسازی کلانتری‌ها اضافه کرد: پلیس پیشگیری در شهر تهران در نظر دارد تا پایان برنامه ششم توسعه 40 کلانتری را به مجموعه 82 کلانتری موجود در سطح شهر تهران اضافه کند.


ساماندهی متکدیان برعهده پلیس نیست


رییس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه ساماندهی متکدیان از جمله وظایف پلیس پیشگیری نیست،گفت: اگر برخی از این متکدیان دچار تخلف شوند پلیس بنا بر دستور مقام قضایی با آنها برخورد کرده و در غیر این صورت آنها به مراکز حمایتی تحویل داده می‌شوند.


انتهای پیام/

برچسب ها: چهارشنبه‌سوری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته