دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1394 - 11:15
از کفاشیان خواهش می‌کنم در انتخابات شرکت نکند تا سر راحت بر بالین بگذاریم

کیومرث هاشمی: جلوی یک فاجعه بزرگ را گرفتم/ من دولتی هستم اما نوکر نیستم

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: درست است من دولتی هستم اما نوکر نیستم. سال‌ها در ورزش کار کرده‌ام، مدیر کل استان ها، سازمان تربیت بدنی و فدراسیون ها بوده‌ام و تجربه زیادی دارم، حالا که از آسیب جلوگیری می کنم کار بدی است؟
کد خبر : 71193

به گزارش گروه ورزشی آنا، رئیس کمیته ملی المپیک در نشست خبری خود گفت: «حضور در المپیک ریو و موفقیت در آن کار سختی است اما نشدنی نیست. وظیفه ذاتی کمیته المپیک پاسداری از ارزش‌های منشور المپیک است و کار اجرایی آن توسط فدراسیون‌ها انجام می‌شود. کمیته المپیک باید از ارزش‌های فدراسیون ها حمایت کند و ما قهرمان محور و فدراسیون محور هستیم. اگر فدراسیون‌ها مشکلاتی دارند باید صادقانه بگویند. اگر قهرمانان ما نباشند ما به لحاظ وجودی نقشی دیگر نمی‌توانیم داشته باشیم. از این لحاظ می گوییم قهرمان محور هستیم.»


رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد: «ما در 15 دوره المپیک حضور داشته‌ایم یعنی از 1948 لندن تا 2012 لندن. در برخی المپیک‌ها هم به دلیل تحریم‌ها حضور نداشتیم، اما در این 15 دوره در مجموع 60 مدال کسب کرده‌ایم. شرایط کشوری مثل مجارستان با ما یکی است، اما وقتی از نظر مدال آوری نگاه می‌کنیم، 10 برابر ما مدال دارند چون آنها روی رشته های پرمدال تمرکز کرده و نتیجه گرفته‌اند. برعکس ما روی رشته‌های پرمدال کمتر کار کرده‌ایم. از مجموع 60 مدال، هشت دوره قبل از انقلاب بوده که 29 مدال داشته‌ایم. از مجموع 15 دوره فقط در هفت دوره طلا داشته‌ایم. 63.3 درصد مدال های بعد از انقلاب به وسیله کشتی به دست آمده است. سهم وزنه‌برداری 26.6 درصد، دوومیدانی 1.6 درصد و تکواندو 8.3 درصد است. هشت مدال طلا کشتی، 5 طلا وزنه برداری و 2 مدال طلا تکواندو گرفته است.»


من از گودرزی خواهش کردم طبق آیین نامه سه نماینده از روسای فدراسیون ها در جلسات شورای برون مرزی باید باشند اما الان آنها را حذف کرده‌اند. گفته ایم حداقل آیین نامه را اصلاح کنند. یا گفته ایم شورای عالی دوپینگ را تشکیل دهند و می شود آنجا برخی موضوعات محرمانه را مطرح کرد

وی در ادامه گفت: «این دوره سخت‌ترین سال‌های ورزش از لحاظ منابع مالی بوده‌ است و کار برای فدراسیون‌ها سخت شده بود. ما در دو فاز گام برداشتیم؛ یکی کسب سهمیه و دیگری توجه به رشته‌های مدال آور و رشته‌هایی که امکان کسب مدال برایشان وجود داشته است. در حال حاضر 32 سهمیه کسب کرده‌ایم. در برخی رشته‌ها مانند بوکس و تنیس روی میز به لحاظ سهمیه زیاد نگرانی نداریم. در والیبال اگر مشکلی پیش نیاید به گفته رییس فدراسیون سهمیه را می گیریم اما در بخش مدال آوری کار بسیار سخت و سنگین است.»


هاشمی همچنین با اشاره به اینکه پیش بینی کسب مدال سخت است، تصریح کرد:« طبق کار مطالعاتی از المپیک سیدنی تا لندن میانگین رتبه‌های کشورهای مختلف را به دست آورده‌ایم. کشورهایی که رتبه دهم را داشته اند 8.5 مدال طلا به صورت میانگین داشته‌اند. ما اگر 5 مدال طلا بگیریم می توانیم تا رتبه 15 قرار بگیریم. اگر بتوانیم با توجه به ظرفیتی که داریم این تعداد را بگیریم وضعیت نگران کننده نیست. ما 5 ماه حیاتی برای ورزش کشورمان داریم و هر عاملی باعث شود رشته ها، قهرمانان و فدراسیون ها آسیب ببینند این در کسب رتبه و مدال ما نقش دارند و باید جوابگو باشند.»


رئیس کمیته ملی المپیک افزود: « فدراسیون‌های ما در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند و به عنوان مسئول کمیته ملی المپیک باید بگویم فدراسیون‌های ما با سخت‌ترین شرایط کار می کنند. باید قهرمانان را حمایت کنیم. اگر از دست‌مان حمایت واقعی برنمی آید نباید فدراسیون‌ها را اذیت کنیم. فدراسیون‌ها باید احساس کنند ما در کنارشان هستیم و با مشکلات آنها آشنا هستیم. اگر این اتفاق رخ ندهد کار سختی پیش رو خواهیم داشت.«


او ادامه داد: «قضاوت در بحث تعداد و نوع مدال خیلی سخت است زیرا تعداد سهمیه ها مشخص نیست و یا نفرات مشخص نیستند. اما می‌توانم بگویم ظریفت مدال آوری از نظرر رنگ مدال تا شش مدال وجود دارد اما مشروط به اینکه حمایت شوند. اندازه اعتباراتی که به فدراسیون‌ها می‌دهیم اندازه یک فدراسیون در کشور قطر نیست. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه از فداسیون‌ها حمایت کنیم. وقتی سهم مدال آوری در کشتی و وزنه برداری را می بینیم طبیعی است که باید به آنها توجه بیشتری شود. در رشته‌های تیراندازی و بوکس امکان کسب مدال آن هم از نوع خوش رنگش داریم. حتی جودو که کسب سهمیه نکرده است. در بخش بانوان که ان‌شاءالله دو سهمیه می گیریم امکان کسب مدال دارند و چرا نباید از آنها حمایت شود. اگر در این عرصه توجه نشود شاید المپیک پکن تکرار شود و این موضوع را هشدار می دهم.


هاشمی در مورد بودجه کمیته ملی المپیک نیز گفت: «تا امروز 35 میلیارد تومان به فدراسیون‌ها و کمیته ملی پارالمپیک پرداخت کرده‌ایم. اعتبارات پارالمپیک هم که چیزی حدود 10 میلیارد تومان بوده است پرداخت شده است. هنوز 25 درصد اعتبارات سال جاری را از دولت دریافت نکرده‌ایم و 6 میلیارد تومان طلب داریم تا پرداخت آخر را به فدراسیون‌ها انجام دهیم. البته تنها نصف بودجه‌ای که برای امسال درخواست کرده‌ بودیم برای ما در نظر گرفته شده‌است.»


رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: «برای سال آینده 113 میلیارد تومان درخواست کرده‌ایم که امیدواریم با آن موافقت شود. سال المپیک است و برای آماده‌سازی فدراسیون‌هایی که کسب سهمیه کردند یا قرار است کسب سهمیه کنند نیازمند بودجه هستیم که اگر بودجه لازم اختصاص پیدا نکند در روند کار تاثیر منفی می‌گذارد و دست ما بسته می‌شود.»


ین دوره سخت‌ترین سال‌های ورزش از لحاظ منابع مالی بوده‌است و کار برای فدراسیون‌ها سخت شده بود. ما در دو فاز گام برداشتیم؛ یکی کسب سهمیه و دیگری توجه به رشته‌های مدال آور و رشته‌هایی که امکان کسب مدال برایشان وجود داشته است. در حال حاضر 32 سهمیه کسب کرده‌ایم

هاشمی افزود: «برای امسال نیز 20 تا 30 میلیارد تومان دیگر برای پرداخت به کمیته ملی المپیک از دولت درخواست کرده‌ایم تا بتوانیم حمایت بهتری از فدراسیون‌های المپیکی داشته باشیم. سال آینده دو هفته بعد از بازی‌های المپیک بازی‌های ساحلی را داریم که اگر بودجه 113 میلیاردی تخصیص پیدا کند کاروان ساحلی را اعزام می‌کنیم وگرنه اعزام نخواهیم داشت.»


رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه در مورد نامه به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مورد تغییر در اساسنامه فدراسیون های ورزشی نیز گفت: «تغییر اساسنامه قبل از المپیک لندن منجر به تعلیق فوتبال شد. یک سال قبل از المپیک لندن نیز از سوی فدراسیون هایی مثل قایقرانی، تیر و کمان و کمیته بین المللی المپیک صحبت شد که باید اساسنامه فدراسیون های ملی کشورها بر گرفته از اساسنامه تخصصی باشد البته با درنظر گرفتن منافع ملی. عمده موضوعات مطرح شده در درخواست فدراسیون‌های جهانی سه موضوع بود. اول اینکه اساسنامه فدراسیون ملی کشورها باید برگرفته از سیاست و اساسنامه فدراسیون جهانی هر رشته باشد. البته با در نظر گرفتن منافع داخلی و ملی. آنها تاکید داشتند که یک اساسنامه واحد نمی‌تواند پاسخگوی نیاز همه رشته‌ها باشد.»


هاشمی تاکید کرد: «دومین موضوع این بود که چیزی به نام برکناری نباید وجود داشته باشد که این موضوع نیز مشکلاتی را ایجاد کرده بود و سومین موضوع اینکه در بحث استعفا، باید استعفا به هر دلیلی که باشد باید در مجمع عمومی مطرح شود و مهم‌ترین موضوع اینکه برای هر رشته ورزشی اساسنامه تخصصی نوشته شود.


رئیس کمیته ملی المپیک یادآور شد: «زمانی که آمدیم با وزارت ورزش نشست‌هایی را برگزار کردیم که اصلاحاتی انجام شود اما دیدیم این اساسنامه‌ای که نوشته می‌شود به سمت اساسنامه‌های داخلی می‌رود که باز هم مشکل‌زا خواهد بود.»


هاشمی در ادامه گفت: «ما چند بار در این زمینه مکاتباتی کردیم که البته به ما خرده گرفتند که چرا نامه‌ها را رسانه‌ای کردیم اما خواستیم بگوییم که در آستانه المپیک هستیم تا ورزش آسیب نبیند. بر همین اساس مکاتباتی را به شکل‌های مختلف انجام دادیم با این حال وقتی پیش‌نویس اساسنامه را در هیات اجرایی آوردیم دیدیم که با درخواست‌های جهانی هم‌خوانی ندارد.»


وی ادامه داد: «فدراسیون باید استقلال داشته باشد این گونه نیست زیر مجموعه ما باشد. برخی می‌گویند دولت پول می‌دهد خیلی جاها دولت پول می دهد اما استانداردها باید رعایت شود. ما این نامه را زدیم و وقتی رسانه ای کردیم خواستیم نشان دهیم ما نامحرم بوده‌ایم.


تغییر اساسنامه قبل از المپیک لندن منجر به تعلیق فوتبال شد. یک سال قبل از المپیک لندن نیز از سوی فدراسیون هایی مثل قایقرانی، تیر و کمان و کمیته بین المللی المپیک صحبت شد که باید اساسنامه فدراسیون های ملی کشورها بر گرفته از اساسنامه تخصصی باشد البته با درنظر گرفتن منافع ملی


هاشمی تاکید کرد: «آیا اشتباه کرده ام جلوی یک فاجعه بزرگ را گرفته‌ام. درست است من دولتی هستم اما نوکر نیستم. سال‌ها در ورزش کار کرده‌ام، مدیر کل استان ها، سازمان تربیت بدنی و فدراسیون ها بوده‌ام و تجربه زیادی دارم، حالا که از آسیب جلوگیری می کنم کار بدی است؟ اگر مدیران کل یک شبه رییس مجمع می شدند چه اتفاقی رخ می داد؟»


هاشمی با اشاره به اختیارات روسای هیات ها گفت: «خودمان را گول نزنیم اینها نهادهای غیر دولتی هستند اگرچه دولت هم کمک می کند. من حقوق بگیر دولت هستم اما برخی اوقات تصمیم غلط به دولت آسیب می زند. تدبیر این است که همگان می دانند. نمی خواهم این حرف ها باعث شوند بگوید چرا در آستانه المپیک زده‌ام؟ حالا اگر این بند تصویب شود فاجعه است.
وی در پاسخ به این سوال که منشأ اختلافات کجاست تصریح کرد: «اگر به میز و صندلی خودم بچسبم خوب است؟ پس وظیفه مسلمان بودن ما چه می شود؟ یک اشتباه کوچک ممکن است در برهه زمانی طولانی مدت آسیب جدی بزند. به فدراسیون ها گفته ایم ورود نکنند و به المپیک توجه داشته باشند. آیا این بند جدید روی عملکرد فدراسیون ها تاثیر نمی گذارد؟ در حالی که قبلا ٣ رئیس فدراسیون در شورای برون مرزی بودند حالا در دوره جدید نیستند.»


هاشمی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید ایران با این اوصاف تعلیق شود، تصریح کرد: «به صورت بدبینانه فکر نمی کنم این طور شود.»


رئیس کمیته ملی المپیک همچنین گفت: «من از گودرزی خواهش کردم طبق آیین نامه سه نماینده از روسای فدراسیون ها در جلسات شورای برون مرزی باید باشند اما الان آنها را حذف کرده‌اند. گفته ایم حداقل آیین نامه را اصلاح کنند. یا گفته ایم شورای عالی دوپینگ را تشکیل دهند و می شود آنجا برخی موضوعات محرمانه را مطرح کرد.»


هاشمی درباره ی نامه رسول خادم به رئیس جمهور نیز گفت: «من خادم را ندیدم . خادم چکیده ورزش است و دغدغه اش را گفته و تا کی باید به سراغ من بیاید. با نوع ادبیاتی که به کار برده خواسته بگوید نگران هستیم و زنگ خطرها رو روشن شده و باید نگران باشید. خادم آبرویش را گذاشته است.»


وی همچنین گفت:« با در نظر گرفتن دغدغه های دولت تغییر اساسنامه کار سختی نیست و می شود خیلی کارها را انجام داد اما نه با عبارات خشن. کمیته ملی المپیک اعلام آمادگی می‌کند در نوشتن اساسنامه به فدراسیون ها کمک کند.»


او با اشاره به نامه مازیار ناظمی گفت: «این حرف کار غیر کارشناسی است. ماده 52 و 53 اساسنامه، اختیارات مالی را می دهد نه موارد دیگر.»


هاشمی در مورد اساسنامه فدراسیون فوتبال نیز گفت: «وتبال تعلیق شد و پس از آن اساسنامه نوشته شد. علت تعلیق فوتبال ما در آن زمان این بود که سه سال متوالی نامه زده بودند اساسنامه اصلاح شود. اساسنامه توسط کمیته انتقالی نوشته شد و یک تهدید به فرصت تبدیل شد.»


هاشمی ادامه داد: «دو نگاه در آن زمان وجود داشت؛ یکی برگرفته از فیفا بود که طبق آن گفته می‌شد نیازی به تصویب در هیات وزیران نیست اما فکر کردیم نیاز است و در تاریخ 30 تیر 86 با امضای رییس سازمان تربیت بدنی وقت به داودی معاون رییس جمهور داده می شود. بعد از اینکه اساسنامه به تصویب فیفا رسید به سازمان تربیت بدنی داده شد و از طریق کانال معاونت حقوقی به معاون اول رییس جمهور داده شد. و او نیز گفت در کمیسیون فرهنگی مطرح شود.محمد شیخ السلامی دبیر کمیسیون فرهنگی نیز نامه را به افرادی مثل قروه ای و متکی ارسال کرد و رونوشتی به سازمان تربیت بدنی دادند. در سال 92 که دولت تغییر می کند در 24 مرداد اساسنامه فدراسیون فوتبال از موصوبات جلسه هیات دولت بود و در پایگاه خبری نهاد ریاست جمهوری نیز گذاشته شد.»


رئیس کمیته المپیک همچنین گفت: «از کفاشیان خواهش می‌کنم در انتخابات شرکت نکند و بگذارد این المپیک رد شود و سر راحت بر بالین بگذاریم. بیشتر از این صحبت نمی کنم زیرا المپیک را نباید فدای فوتبال کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته