دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1394 - 11:30
قالیباف در جمع خبرنگاران:

شهرداری ورود شرکت‌های خصوصی به ساخت مترو را تضمین می‌کند/ ایستگاه‌های حرم و کهریزک 10 روز قبل از پایان سال بازگشایی می‌شوند

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه شهرداری تهران تصمیم دارد با توجه به مصوبه بودجه سال 95 از بخش خصوصی برای ساخت خطوط 6،7، 8 و 9 مترو استفاده کند، گفت: شهرداری خود ورود بخش خصوصی را به این عرصه تضمین می‌کند و به طور حتم با ورود بخش خصوصی هزینه خدمات کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر : 69778

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدباقر قالیباف در حاشیه بهره‌برداری از 57 دستگاه واگن مترو تهران و حومه ضمن قدردانی از حضور با شکوه مردم ایران در روز هفتم اسفند اظهار کرد: هر ساله در دو نوبت به خطوط واگن قطارهای شهری تعدادی واگن اضافه می‌شود، نوبت اول در آغاز سال تحصیلی و نوبت دوم در پایان سال و اسفند ماه است که حجم تردد و سفرهای شهری افزایش پیدا می‌کند و ما تلاش می‌کنیم تا با ورود واگن‌های جدید به حمل و نقل عمومی در افزایش و جابجایی سفرها به مسافران کمک کنیم.


وی با اشاره به اینکه امروز 57 دستگاه واگن جدید وارد بخش مترو می‌شود، افزود: این تعداد واگن 200 هزار سفر را در روز افزایش می‌دهد.ما هر روز در ایستگاه‌های مترو استقبال مردم را می‌بینیم و این بسیار ما را ناراحت می‌کند که حجم بسیار زیادی باید متراکم در قطارها سفر کنند به همین منظور تلاش می‌کنیم تا از زیرساخت‌هایی که امروز ساخته شده است به صورت بهینه استفاده کرده و ظرفیت گذشته خود را در حمل ونقل مسافران توسط مترو به سه برابر افزایش دهیم.


قالیباف با بیان اینکه برای افزایش سفرهای مسافران نیاز به ساخت تونل، سیگنالیگ و ایستگاه داریم، عنوان کرد: اعتبارات ما در این زمینه محدود است اما دولت به ما قول مساعد داده تا زمینه پولی و مالی را فراهم کند تا ما بتوانیم بیش از هزار دستگاه واگن را در دستور خرید خود قرار دهیم و این باعث می‌شود ظرفیت حمل ونقل نسبت به حال دو برابر افزایش پیدا کند.


شهردار تهران با اشاره به مصوبه‌ای که اخیرا در بودجه 95 شهرداری در شورای شهر تهران برای استفاده از بخش خصوصی در ساخت خطوط جدید مترو به تصویب رسید، اضافه کرد: در بودجه اخیر مصوب شد تا برای راه‌اندازی خطوط جدید از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم. این موضوع با رویکرد اقتصاد مقاومتی هم‌خوانی دارد ما تلاش می‌کنیم تا نقدینگی که در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دارد در حوزه حمل ونقل شهری سرمایه‌گذاری شود و شهرداری نیز این سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کند وقتی بخش خصوصی وارد کار می‌شود در نهایت قیمت‌های تمام شده کمتر از زمانی است که شهرداری خود خدمات ارائه می‌دهد.


قالیباف از سرمایه‌گذاران داخلی دعوت کرد تا برای ساخت خطوط جدید مترو سرمایه‌گذاری کنند و گفت: اگر شرایط برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی وجود نداشته باشد حتما از سرمایه‌گذاری خارجی نیز استفاده می‌کنیم.


شهردار تهران سرعت بخشیدن به ارتقاء کیفیت آی تی اس شهر تهران را یکی از اولویت‌های شهرداری مطرح و اضافه کرد: ما توانستیم در بودجه سال 95 مجوز ورود سرمایه‌گذاران به بخش خصوصی در زمینه آی تی اس را فراهم کنیم ایران جزء 10 کشور برتر دنیا در حوزه مترو و متروسازی محسوب می‌شود.


قالیباف با اشاره به اینکه از 57 واگنی که امروز وارد سامانه حمل ونقل مترو می‌شوند چهار واگن به صورت خاص به فرودگاه مهرآباد اختصاص پیدا کرده است، اظهار کرد: 24 اسفند ایستگاه مترو مهرآباد را افتتاح می‌کنیم. در زمینه واگن‌هایی که به مترو مهرآباد وارد می‌شوند طراحی‌های خاصی مورد استفاده قرار گرفته است در این بخش واگن‌هایی وجود دارند که هم با راننده و هم بدون راننده حرکت می‌کنند.


وی به افزایش زیرساخت‌های خط سه مترو تهران اشاره و عنوان کرد: در برخی از خطوط مترو سرفاصله ورود قطار به ایستگاه 2/5 دقیقه است در برخی ایستگاه‌ها پنج و برخی دیگر 15 دقیقه است و این به دلیل کمبود واگن در ایستگاه‌ها است.


شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز هزار و 200 واگن در خطوط فعال هستند، تصریح کرد: ما به بیش از سه هزار واگن نیازمند هستیم تا بتوانیم به صورت بالقوه هفت میلیون مسافر را در روز جابه‌جا کنیم اما امروز بیش از 3/5 میلیون مسافر در روز توسط مترو جابه‌جا می‌شوند و ما به دنبال این هستیم تا با گسترش خطوط از جمله خطوط 6 و 7 این میزان جابه‌جایی را به 10 میلیون مسافر برسانیم.


قالیباف با بیان اینکه از این 57 واگن جدید در خطوط سه و چهار استفاده می‌شود، توضیح داد: با ورود واگن‌های جدید سرفاصله ورود قطار به ایستگاه کمتر می‌شود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا جایگاه ویژه بانوان در مترو با ورود واگن‌های جدید افزایش پیدا می‌کند یا خیر پاسخ داد: میزان واگن‌هایی که در اختیار بانوان قرار می‌گیرد بر اساس تصمیم‌گیری شرکت بهره‌برداری مترو تنظیم می‌شود که آنها هم برای این موضوع میزان تقاضا را مدنظر قرار می‌دهند.


شهردار تهران با بیان اینکه واگن‌هایی که امروز آماده می‌شوند 60 درصد از ظرفیت فنی داخلی و 40 درصد از خدمات خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، اضافه کرد: اینکه بخواهیم به طور صددرصد در تولید مترو یا هر چیز دیگری از ظرفیت کامل داخلی استفاده کنیم مناسب نیست.


وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه ایستگاه‌هایی که از خط یک مترو به دلیل آماده‌سازی مترو شهر آفتاب مصدود شده‌اند چه زمانی باز می‌شوند، عنوان کرد: قطارهایی که وارد خط 1 می‌شوند تماما ملزوم به حرکت به سمت نمایشگاه شهر آفتاب نیستند و بعضا زمانی به این ایستگاه وارد می‌شوند که نمایشگاهی در شهر آفتاب برگزار شده باشد. تلاش می‌کنیم تا 10 روز قبل از پایان سال ایستگاه بهشت زهرا را بازگشایی کرده تا مردم با توجه به سنت دیرینه و خوبی که برای بازدید از اهل قبور در پایان سال دارند بتوانند از این خطوط استفاده کنند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهرداری در حال تهیه اسناد برای ورود بخش خصوصی به ساخت خطوط مترو است، عنوان کرد: امروز بیش از 65 درصد اتوبوس‌رانی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و ما با توجه به اینکه اجازه استفاده از بخش خصوصی در بودجه 95 به تصویب رسید در حال آماده‌سازی برای اسناد سرمایه‌گذاری برای خطوط 6 و 7 هستیم و در نظر داریم تا بانک‌ها و بخش خصوصی وارد سرمایه‌گذاری شوند.


وی ادامه داد: امروز باید شبکه‌های زیر زمینی گسترش پیدا کنند به عنوان مثال قطار کرج نباید در ایستگاه صادقیه متوقف شود بلکه باید تا پردیس و ورامین راه را ادامه دهد بعد از ساخته شدن خطوط 6 و 7 در نظر داریم خطوط 8 و 9 را هم به بخش خصوصی واگذار کنیم و شهرداری نیز ورود بخش خصوصی را تضمین می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته