دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1394 - 13:43

نقشه‌های جدید آب و هوایی به کمک دانشمندان می‌آید

دانشمندان نروژی نقشه‌های جدیدی تهیه کرده‌اند که مستعدترین مناطق جهان را نسبت به تغییرات آب و هوایی نشان می‌دهد.
کد خبر : 68892

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Apextribune، دانشمندان به‌تازگی با شیوه جدیدی مسائل جهانی را بررسی می‌کنند و نقشه آب و هوایی جدیدی تهیه کرده‌اند.


این نقشه از آن جهت حائز اهمیت است که دانشمندان می‌توانند مناطق در معرض خطر را شناسایی کنند و توجه بیشتری نسبت به این نقاط داشته باشند. محققان نروژی دانشگاه «برگن» شیوه جدیدی برای نمایش مناطق در معرض خطر ابداع کردند.


دانشمندان تصاویر ماهواره‌ای تهیه‌شده بین سال‌های 2000 تا 2003 را جمع‌آوری کردند تا وضع بافت گیاهی را در مقیاس جهانی بررسی کنند. آنها به این طریق توانستند آثار تغییرات آب و هوایی را طی 14 سال گذشته بررسی کنند و اثرات مخرب آن را روی کره زمین مورد مطالعه قرار دهند.


محققان با جمع‌آوری تصاویر و قرار دادن مقایسه‌ای آنها کنار یکدیگر توانستند مناطق خاص تحت تاثیر را در طول زمان به دقت مشخص کنند. آنها با استفاده از اطلاعات دقیق و جزئی به طور ماهیانه، توانستند نمایش دقیقی از این مناطق به تصویر بکشند.


دانشمندان بر این اساس، «شاخص حساسیت گیاهی» را ابداع کردند که نه‌تنها در تشخیص آثار گرمایشی جهان به دانشمندان کمک می‌کند، بلکه چگونگی تکامل آنها را نیز می‌تواند پیش‌بینی کند.


مناطق به‌دست آمده که به شدت تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی هستند، از توندرای قطبی تا جنگل‌های حاره‌ای، نواحی مرتفع، استپی و فلات‌های آسیای مرکزی، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، در امتداد جنگل‌های آمریکای جنوبی و بخش‌های شرقی استرالیا را شامل می‌شوند.


این مناطق روی این نقشه جدید با رنگ سبز نشان داده شده‌اند تا مشخص شود که این نواحی بسیار متغیر هستند و با فاکتورهایی چون دما، آب و پوشش ابری سازگاری پیدا می‌کنند. این بدان معناست که دانشمندان باید نسبت به این تغییرات حساسیت بیشتری نشان دهند.


از سوی دیگر، مناطقی نیز با رنگ قرمز نشان داده می‌شوند که نه‌تنها نسبت به تغییرات آب و هوایی حساس هستند، بلکه بیشترین تغییرات را متحمل می‌شوند. این رنگ، مناطقی شامل نیمه شمالی آمریکای جنوبی و مناطق اسکاندیناوی در اروپا، به همراه نواحی متعدد کوهستانی و جنگل‌های بارانی را دربرمی‌گیرد.


مطالعات قبلی نشان می‌داد که مکان‌هایی چون جنگل‌های بارانی آمازون و جنگل‌های واقع در شمال کره زمین نسبت به نوسانات آب و هوایی حساسیت بالایی دارند.


مناطقی مانند قطب جنوب و صحرای بزرگ آفریقا به عنوان نواحی بدون پوشش گیاهی یا یخی نشانه‌گذاری شده‌اند. از آنجایی که بسیاری از منابع غذایی از کره زمین نشأت می‌گیرند، شناسایی این آثار زیستی، برای منابع غذایی آینده حیاتی است. دانشمندان با این اطلاعات، قادر خواهند بود پیامدهای آتی را بهتر ارزیابی کنند و آثار طولانی مدت و کوتاه مدت گرمایش جهانی را روی بافت گیاهی جهان پیش‌بینی کنند و تأثیرات سالیانه اکوسیستم را بررسی کنند.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته