دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1393 - 15:08
با فشار آمریکا و اسرائیل؛

طرح برگزاری مذاکرات صلح «دی‌میستورا» از سوی مخالفان سوری رد شد

در حالی‌‌که معارضان سوری تاکنون خواهان اجرای طرح «دی‌‌میستورا» درباره توقف درگیری‌ها در «حلب» بودند، هم اکنون به خواست آمریکا و اسرائیل این طرح را رد کردند.
کد خبر : 6889

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از فارس، به نظر می‌آید، گروه‌های تروریستی فعال در سوریه از همه طیف‌ها و گرایش‌ها ترجیح دادند، چشم به روی راه‌حل‌های سیاسی ببندند و متوسل به تصمیمات و قرارهای محور آمریکایی شوند که از آن‌ها خواسته است تا طرح «استفان دی میستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه درباره توقف درگیری‌ها در حلب و آغاز روند گسترده آشتی ملی در این شهر را رد کنند، در حالی‌که دمشق موافقت خود با این طرح را پیشتر اعلام کرده بود.


بر اساس عملیات ارتش سوریه اطراف شهر حلب که در قالب عملیات موسوم به «رنگین کمان» در حال انجام است، گروه‌های مسلح داخل شهر در حلقه محاصره ارتش سوریه قرار می‌گیرند و هیچ راه ارتباطی برای آن‌ها با دنیای خارج یا امکان کمک جهت نجات آنها وجود نخواهد شد، به ویژه آنکه مطبوعات غربی گزارش‌های متعددی منتشر کردند و در آن‌ها از حضور افسران دستگاه‌های اطلاعات کشورهای عربی و غربی برای فرماندهی نبردهای گروه‌های تروریستی در حلب خبر دادند.


در محاسبات کشورهای حامی تروریسم، این عرصه میدانی است که طرف‌های قدرتمند را پای میز مذاکره و گفت‌وگو مشخص می‌کند و گفت‌وگویی که دمشق به دنبال آن است، گفت‌وگویی است که برخلاف میل کشورهای حامی تروریسم به بحران سوریه پایان دهد،‌ در حالی‌که منافع آمریکا ایجاب می‌کند، موجودیت گروه‌های تروریستی همچنان در سوریه حفظ شود.


از سوی دیگر، گزارش‌های رسانه‌های غربی بر این نکته تاکید می‌کند که هیأت هماهنگی معارضان سوریه در حال رایزنی و دستیابی به توافق اولیه برای تشکیل موجودیت سیاسی جدید پیش از اعلام زمان برگزاری کنفرانس مسکو 2 است که بنابر اظهار وزارت امورخارجه روسیه، در ماه مارس برگزار خواهد شد.


این فضای سیاسی که دمشق آن را برای پایان دادن به بحران آماده می‌کند، چیزی نیست که با رضایت آمریکا، عربستان و اسرائیل مواجه شود که هم اکنون با نگرانی فروپاشی گروه‌های مسلح تروریستی در مناطق مرزی شمال و جنوب سوریه را به نظاره نشسته‌اند.


به همین دلیل طبیعی است که گروه‌های مسلح و معارضان سوری طرح «دی‌میستورا» را رد کنند، زیرا این طرح آن‌ها را از دایره بحران سوریه خارج می‌کند، ولی صرف‌نظر از این امر مخالفت این گروه‌ها و معارضان با طرح «دی‌مستورا» خواسته‌ای اسرائیلی و آمریکایی است که گروه‌های مسلح و حامیان آن‌ها را وامی‌دارد، تنها به این دلیل که دمشق به این طرح به عنوان یکی از راه‌های و گام‌های خروج از بحران به شکل مسالمت آمیز و سیاسی نگاه می‌کند و خروج دمشق از بحران سوریه به معنای نابودی کامل رویاهای محور اسرائیلی و آمریکایی در منطقه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته