دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1394 - 12:27

دانشمندان سرنخ‌هایی از پرتره‌های مومیایی باستان به‌دست آوردند + ویدئو

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه نورث‌وسترن آمریکا با به‌کارگیری ابزارهای علمی پیچیده، جزئیات پرتره‌هایی را که هنرمندان روم و مصر باستان بیش از 2000 سال پیش برای مومیایی‌های خود می‌کشیدند، بررسی کردند و به سرنخ‌های خوبی رسیده‌اند.
کد خبر : 67390

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Psy.org، این تیم تحقیقاتی سعی کرده‌اند که با بررسی‌ها خود، کشف کنند که از چه موادی و چه متدهایی برای کشیدن این پرتره‌های مومیایی استفاده شده است. آنها دو سال تمام برای این بررسی‌ها وقت گذاشته‌اند و رنگ‌دانه‌هایی را که مورد استفاده هنرمندان قرار می‌گرفته است و مناطقی که سفارش این پرتره‌ها را می‌دادند و همچنین منابع مواد و سبک قلم‌زنی نقاش را کشف کرده‌اند.


محققان در ادامه این یافته‌ها، سه نقاشی را یافتند که شباهت‌های بسیاری از نظر مواد و سبک نقاشی داشت و به نظر می‌رسد که یک نفر آنها را کشیده است. این کشف به دانشمندان، محافظان آثار باستانی و مورخان هنر کمک می‌کند که درک بهتری از تکنیک‌های نقاشی در زمان امپراتوری رویم شرقی پیدا کنند.


والتون می‌گوید:‌ «آنالیز مواد اطلاعات جدید و غنی از باستان‌شناسی پرتره‌های «تبتونیس»، شهری در مصر باستان، به دست ما داده است که منظر بین‌المللی مصری‌های باستان را بازتاب می‌کند».


وی می‌افزاید: «به طور مثال، با آنالیز رنگ‌دانه‌های روی پرتره‌ها به این نتیجه رسیدیم که رنگ‌ آهن-خاکی از «کئوس» در یونان، رنگ قرمز از اسپانیا و زیرلایه چوبی آنها از مرکز اروپا به این شهر آورده شده بودند. ما همچنین می‌دانیم که در این پرتره‌ها از آبی مصری به روشی غیرمعمول برای افزایش طیف رنگ چهره استفاده شده است».


والتون همچنین می‌گوید: «پرتره‌های مومیایی مصری- رومی از تبتونیس بخشی از سمپوزیوم جعل یا تغییر در پرتره‌های معمول به شمار می‌رود».


پرتره‌ مومیایی‌هایی که سالم باقی مانده‌اند، بسیار شبیه به فرد مومیایی‌شده بوده است. در واقع، هر پرتره متعلق و شبیه به مومیایی‌ است که در آن لفاف یا بارپیچ قرار گرفته است و این پرتره دقیقا جلوی صورت مومیایی قرار دارد.


والتون و تیمش از روش‌های غیرتخریبی برای استخراج اطلاعات از این پرتره‌ها استفاده کرده‌اند. آنها برای گرفتن یک سری تصویر از پرتره با زوایای مختلفی از روشنایی به منظور بررسی شکل سطح نقاشی از دوربین‌های رایانشی Cossairt و همچنین از الگوریتم تصویربرداری با نام «استریو فتومتریک» بهره گرفته‌اند تا اندازه قلم‌ مو و ابزارهای نقاشی را تخمین بزنند.


محققان همچنین برای اندازه‌گیری لایه‌های رنگ، از روش تصویربرداری فراطیفی بین ماوراء بنفش از طریق طیف وسیعی نزدیک به مادون قرمز استفاده کرده‌اند.


مارک والتون و تیمش، که از چند رشته و با تخصص‌های مختلف تشکیل شده‌اند، سرنخ‌هایی از پرتره‌های مومیایی‌ها به دست آورده‌اند: تصاویری که بالا می‌بینید مربوط به پرتره‌های مومیایی مصر باستان در دوره رومی‌هاست که در مصر یافت شده‌اند. محققان دریافته‌اند که در هر سه این تصاویر، از یک سبک، مواد و ساختار لایه‌بندی رنگ استفاده شده است و همین نشان می‌دهد که هر سه نقاشی با دست یک هنرمند کشیده شده‌اند. از سمت چپ: تصویری از یک پسربچه، پرتره یک مرد جوان و چهره یک مرد ریشو.


مترجم: نسترن صائبی


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته