سهم کم پژوهش در بودجه ورزش کشور/ بخش خصوصی تمایلی به سرمایهگذاری در طرحهای ورزشی ندارد
گروه استانهای خبرگزاری آنا، نهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان همزمان با اختتامیه نمایشگاه رویداد ملی «عصر امید» با معرفی و تجلیل از برگزیدگان جشنواره با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، معاونان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی و... به کار خود پایان داد.
بهرام عابدی عضو هیئت دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات و مدیرکل فعلی آموزش علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این جشنواره در بخش پژوهشگران حوزه علوم انسانی حائز رتبه برتر(نخست) و از وی تجلیل شد.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با عابدی درباره دلایل برتری او در جشنواره فرهیختگان، تازهترین فعالیتها و موفقیتهای علمی و پژوهشیاش، نقص و کمبودهای کنونی عرصه پژوهش و فناوری کشور و ... به گفتوگو نشسته است که در ادامه میخوانیم.
آنا: چه مؤلفهها و ویژگیهایی باعث انتخاب جنابعالی به عنوان پژوهشگر برتر و برگزیده جشنواره نهم فرهیختگان شد؟
عابدی: در زمینه انتخاب پژوهشگر برتر معمولاً سوابق پژوهشی شخص بررسی میشود که این موارد شامل مقالات و کتابهای چاپشده، داوری مقالات و پایاننامههای تحصیلات تکمیلی، استاد راهنما و مشاور پایاننامههای مقاطع ارشد و دکتری، شرکت در کنفرانسهای ملی و بینالمللی، جذب گرنت برای دانشگاه و سایر موارد است که در این راستا اشخاص با امتیاز بیشتر هرساله به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه انتخاب میشوند.
بیشتر بخوانید:
مروری بر فعالیت و اهداف مرکز تحقیقات برتر جشنواره فرهیختگان
تولید رنگهای نوین با خواص نانوفناوری
ضرورت حمایت از بومیسازی محصولات دانشبنیان
بر همین اساس، اینجانب هم در سه سال گذشته، هر سال جزء پژوهشگران برتر انتخاب میشدم؛ اما ازآنجاییکه فقط رتبه نخست مد نظر بود، خوشبختانه بعد از تلاشهای زیاد امسال موفق شدم به عنوان نفر نخست در رشته علوم انسانی در جشنواره فرهیختگان معرفی شوم.
از جمله مؤلفهها و ویژگیهایی که باعث شد به رتبه برتر جشنواره نهم فرهیختگان دست یابم، چاپ ۱۵۰ مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی، چاپ ۱۵ کتاب (تألیف، ترجمه و گردآوری)، شرکت در همایشهای ملی و بینالمللی و چاپ بیش از ۴۰ مقاله در همایشها، راهنمایی و مشاوره بیش از ۲۵۰ پایاننامه و رساله دانشجویان ارشد و دکتری در رشته فیزیولوژی ورزش، داوری بیش از ۴۵۰ مقاله مجلات علمی پژوهشی و همایشهای مربوط، کسب پژوهشگر برتر در سالهای متوالی در سطح شهرستان، استان و کشور، اخذ ۵ پایه تشویقی پژوهشی سالانه از سال ۱۳۹۶ تاکنون، داور بیش از ۱۵ مجله علمی پژوهشی و سردبیری و عضو هیئت تحریریه مجلات مختلف فیزیولوژی ورزشی در کشور بوده است.
آنا: درباره تازهترین فعالیتها و موفقیتهای علمی و پژوهشیتان توضیح دهید.
در کنار چاپ مقاله و فعالیتهای پژوهشی، تولید دانش فنی، راهاندازی شرکتهای دانشبنیان، ارائه کرسیهای نظریهپردازی، جذب گرنت از مراکز مختلف، تألیف، تصنیف و تصحیح انتقادی کتاب و طرحهای بروندانشگاهی میتواند مجموعهای از امتیازهای پژوهشی را شامل شود.عابدی: هدف رشته فیزیولوژی ورزشی تربیت افرادی است که «توانایی اجرا و هدایت برنامههای فعالیت ورزشی ویژه افزایش قدرت و استقامت عضلانی ورزشکاران نخبه»، «توانایی برنامهریزی و اجرای آزمونهای میدانی و آزمایشگاهی درباره عصب و عضله و تحلیل مشکلات عصبی عضلانی»، «توانایی برنامهریزی و اجرای کلینیکهای ورزشی در حوزه عصب و عضله»، «همکاری مؤثر و کارآمد با مراکز توانبخشی قلبی برای برنامهریزی، برنامههای ورزشی بازتوانی»، «انجام خدمات مشاورهای در کلینیکهای ورزشی و کنترل بیماریهای قلبی» و «سرپرستی و کنترل بخش ورزشی پروژههای ملی مربوط به بیماریهای قلبی» را دارند.
«توانایی شناسایی، برنامهریزی و اجرای آزمونهای میدانی و آزمایشگاهی قلبی و تحلیل نتایج آنها»، «ارائه مشاوره و راهنمایی در مراکز بالینی برای اجرای برنامههای فعالیت ورزشی بازتوانی ویژه بیماریهای متابولیکی»، «توانایی برنامهریزی و هدایت آزمونهای ورزشی و تفسیر نتایج آنها در مراکز فیزیولوژی ورزشی»، «هدایت و سرپرستی پروژههای ملی مربوط به اپیدمیولوژی اضافه وزن و چاقی در کشور»، «طراحی، برنامهریزی و نظارت بر شیوههای علمی تغذیهای افزایش و کاهش وزن» هم از دیگر اهداف رشته فیزیولوژی ورزشی برای افراد است.
بنابراین در این راستا، بیشتر مقالات و کتابهایی که نوشته شده و راهنمایی و مشاورههای رساله دکتری و پایاننامههای دانشجویان کارشناسی ارشد که بر عهده داشتهام بر اساس اهداف ذکرشده رشته فیزیولوژی ورزشی در زمینههای سلامت و تندرستی به چاپ رسیده است.
آنا: نقص و کمبودهای کنونی عرصه پژوهش و فناوری کشور و بایدها و نبایدهای این حوزه (بهویژه در حوزه تخصص شما) را چه میدانید؟
عابدی: گرایش استادان به فعالیتهای پردرآمد به جای پژوهش به علت تنگناهای اقتصادی، پایینبودن سهم پژوهش در بودجه ورزش کشور، فراهمنبودن تسهیلات لازم برای شرکت استادان تربیت بدنی و علوم ورزشی در همایشهای علمی بینالمللی، کمبود تعداد مراکز پژوهش اختصاصی تربیت بدنی، توجه کمتر به موضوع پژوهش به علت عدم بهرهگیری از متخصصان تربیت بدنی در مدیریت ورزش، نبود ارتباط نزدیک بین دانشگاهها و مراکز پژوهشی بینالمللی علوم ورزشی و تأکید بیشتر نظام دانشگاهی به آموزش در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی نسبت به پژوهش و کارآفرینی ازجمله مشکلات در عرصه پژوهش و فناوری بهویژه حوزه ورزش است.
وجود مشکل در استفاده استادان تربیت بدنی از فرصتهای مطالعاتی، ناکافی بودن بودجه اختصاصی برای تجهیز مراکز اطلاعرسانی و آزمایشگاهی دانشگاههایی که مجری رشته تربیت بدنی بهویژه فیزیولوژی ورزش در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند، نبود تمایل در بخش خصوصی به سرمایهگذاری در طرحهای پژوهشی در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی، کمتر اهمیت دادن به پژوهشهای مربوط به علوم ورزشی در مقایسه با پژوهشهای دیگر علوم در دانشگاهها، نبود اعتقاد کامل به کاربرد نتایج پژوهشهای انجام شده بین مسئولان ورزش، نامشخص بودن جایگاه پژوهشهای دانشگاهی در روند رشد و توسعه تربیت بدنی و علوم ورزشی و ارتباط ضعیف دانشگاهها با سایر مراکز پژوهشی کشور بهویژه مراکز وابسته به سازمانهای ورزشی از دیگر مشکلات در عرصه پژوهش و فناوری کشور بهویژه در حوزه ورزش بوده که امید است مسئولان امر با برنامهریزی بتوانند آنها را رفع کرده و راه را برای پژوهش بازکنند.
آنا: شاخصهای رشد و توسعه عرصه پژوهشی کشور از نظر شما به عنوان پژوهشگر برتر کدامند؟
عابدی: شاخصهای مختلف کمی و کیفی برای پژوهش کشور مدنظر است اما از مهمترین آنها میتوان تعداد مقالات نمایه شده در پایگاههای استنادی مختلف (WOS، اسکوپوس)، میزان رشد تولید علم در دوره زمانی در پایگاه دادههای مختلف، سهم کشور از مدارک ثبت شده نسبت به کل علم تولیدشده در منطقه، خاورمیانه و جهان اسلام در پایگاههای استنادی مختلف و رتبه کشور در دنیا، منطقه و جهان اسلام در پایگاه دادههای مختلف را ذکر کرد.
آنا: و سخن آخر...
عابدی: میخواهم تجربه خود را که سالهای گذشته در حوزه علوم انسانی (فیزیولوژی ورزشی) داشتهام، بیان کنم. بعضی اوقات حس میکنم که همکاران انتقاداتی را در ارتباط با تعداد مقالهها و یا رتبهبندی دانشگاه به حوزه پژوهش وارد میکنند مبنی بر اینکه که دانشگاهها درحال رفتن به سمتی هستند که فقط مقاله برای آنها مهم است.
بیشتر بخوانید:
ارائه آنلاین خدمات آزمایشگاهی و کارگاههای تخصصی
پاسخ به نیاز محققان و صنعتگران با ۳۰۰ نوع خدمت آزمایشگاهی و کارگاهی
اثربخشی پژوهش بر نیازهای کشور چگونه ممکن است؟
اگرچه گسترش مرزهای دانش از طریق چاپ مقاله یکی از بروندادهای پژوهش است و نمیتوانیم مقالات معتبر که سراسر دنیا چاپ میشود را نادیده بگیریم؛ اما در کنار این فعالیتهای پژوهشی، تولید دانش فنی، راهاندازی شرکتهای دانشبنیان، ارائه کرسیهای نظریهپردازی، جذب گرنت از مراکز مختلف، تألیف، تصنیف و تصحیح انتقادی کتاب و طرحهای بروندانشگاهی در کنار مقاله میتواند مجموعهای از امتیازهای پژوهشی را شامل شود.
در فرایند تولید دانش برای اینکه دانش به ایجاد یک فناوری منجر شود، حلقههای مختلفی باید به صورت زنجیروار به هم متصل باشند. یکی از آن حلقهها میتواند فعالیتهای پژوهشی بنیادی و مقالهنویسی باشد. امروزه حتی نگاه مسئولان از چاپ مقاله فراتر رفته و حل مشکلات و نیازهای جامعه از طریق شرکت دانشبنیان مورد توجه قرار گرفته است. تولید دانش باید در راستای رفع نیازهای جامعه و صنعت حرکت کند. از همکاران دانشگاهی، خواهشمندم که امیدوارانه به فعالیتهای پژوهشی اصیل خود ادامه دهند. شاید تحریمها باعث کمبود بودجه باشد؛ اما این مشکلات موقتی است و در درازمدت افراد امیدوار به نتیجه مطلوب خواهند رسید.
به گزارش آنا، بهرام عابدی مقطع کارشناسی را در رشته تحصیلی تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاه تربیت معلم تهران، مقطع کارشناسی ارشد را در رشته تحصیلی تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاه تربیت مدرس تهران و مقطع دکتری تخصصی را در رشته تحصیلی فیزیولوژی ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گذرانده است.
عابدی از سال ۱۳۸۳ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و سال ۱۳۸۶ در مقطع دکتری فیزیولوژی ورزش پذیرفته شد و توانست سال ۱۳۹۰ مقطع دکتری را با موفقیت پشت سر بگذارد و به درجه استادیاری نائل شود و چهار سال بعد با تلاش بسیار در زمینه پژوهش و چاپ مقالات و کتابهای متعدد در حیطه علوم ورزشی موفق شد به درجه علمی دانشیاری دست پیدا کند و پس از گذشت پنج سال و انجام فعالیتهای پژوهشی دیگر در زمینههای مختلف به درجه استادتمامی در رشته فیزیولوژِی ورزش نائل شود.
گفتوگو: احسان عربی مفرد
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/