دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1401 - 22:07

دیپ فیک مبتنی بر هوش مصنوعی از ابزار عملیات روانی دشمن است

پژوهشگر فناوری اطلاعات گفت: دیپ فیک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی است که اجازه می‌دهد تصاویر و چهره برخی افراد که قبلاً امکان جعل آن وجود داشت در ویدئو هم جعل شود.
کد خبر : 663394
دیپ فیک

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری آنا، حسین نوریخواه، پژوهشگر فناوری اطلاعات و استاد دانشگاه در رابطه با ممنوعیت بی‌سروصدای پروژه‌های دیپ فیک در گوگل اظهار کرد: دیپ فیک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی است که اجازه می‌دهد تصاویر و چهره برخی افراد که قبلاً امکان جعل آن وجود داشت در ویدئو هم جعل شود.


پژوهشگر فناوری اطلاعات با بیان اینکه ویدئوهای دیپ فیک در حوزه‌های مختلف، مشکلاتی را ایجاد کرده گفت: این ویدئوها برای تبلیغات سیاسی مخرب و خراب کردن چهره برخی افراد مشهور مورداستفاده قرار گرفته و از آنجایی هم که شرکت‌های بزرگ دنیا به‌عنوان رگولاتور و تنظیم‌گر مقررات فضای مجازی ورود کردند، این مسئله را نیز به دست گرفتند و نظارت و قاعده گذاری می‌کنند.


کارشناس تجارت الکترونیک با اشاره به اینکه استفاده از این فناوری روزبه‌روز در حال گسترش است اظهار کرد: به‌عنوان نمونه، در جنگ اوکراین ویدئویی از سیاست‌مداران اوکراینی منتشر شد و بعد هم مشخص شد که جعلی است اما در سال‌های آینده قطعاً بیش‌ازپیش شاهد چنین موضوعاتی خواهیم بود.


این استاد دانشگاه اظهار کرد: از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی مورداستفاده در ایران عمدتاً خارجی هستند لذا امکان اعمال قانون به‌طور مستقیم در مورد این‌ها وجود ندارد اما کماکان در کنار تلاش برای قانونمند کردن این فضا و اطلاع‌رسانی، باید صحت سنجی این مطالب را نیز در دستور کار قرار دهیم و به هر ویدئویی هم اعتماد نکنیم.


پژوهشگر فناوری اطلاعات اظهار کرد: تا زمانی که به دنبال قانونمند کردن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در داخل و خارج نباشیم مقابله با چنین پدیده‌هایی هم بسیار دشوار است.


انتهای پیام/۴۱۲۹/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته