زلفیگل: چیزی که مهاجرت را تبدیل به تهدید میکند، بیکاری است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم شامگاه امروز در نشست با اصحاب رسانه در تبریز اظهار کرد: دانشگاهها باید در مقطع کارشناسی بیشتر برنامههای آموزشی، محتوایی و مفاهیم محور داشته باشند البته در حوزهی مهارتمحوری نیز باید بسته آموزشی در مقطع کارشناسی تدوین شود.
وی در ارتباط با کارآفرینی افزود: درصد کمی از دانشجویان ما در حوزهی کارآفرینی شرکت میکنند و مهارت محور کردن آنها بسیار مهم است؛ وزارت علوم باید بپذیرد که در بحث مهارت محوری با محدودیت روبرو است.
وی ادامه داد: مراکز رشدی در وزارت علوم شکل گرفته است و افراد دانشجو و غیر دانشجو اگر ایدهای داشته باشند، میتوانند به مراکز دانشجویی مراجعه کنند تا از امکانات بهرهمند شوند.
زلفی گل خاطرنشان کرد: در حوزهی کارآفرینی و تبدیل ایده به محصول نیاز به شتابدهندهها داریم و در نظام ملی نوآوری باید افراد صاحب ایده برای تبدیل ایدهی خود به محصول، واحدهایی را در نظر بگیرند و آموزش داده شده و بدانند برای کارآفرینی چه مسیری را باید طی کنند.
وی همچنین گفت: هنوز سند نظام نوآوری نداریم و اخیراً نظام نوآوری به این نتیجه رسیده است که برای کارآفرینی نیاز به شتابدهنده دارد؛ ما دنبال وصل حلقههایی از جمله مراکز رشد و نوآوری، شتابدهندهها، هستههای رشد و مراکز دانشبنیان به یکدیگر هستیم.
وی یادآور شد: نظام ایدهها و نیازها را تحت عنوان «نان» طراحی و رونمایی کردهایم و به منظور افزایش بهرهوری و ارتقاء کیفیت دانش، دورههای سهماههای را برای اساتید در زمینهی فلسفه تعلیم و تربیت، تعامل با دانشجو، روش اندازهگیری آموختههای دانشجو، منش و رفتار استادی و پاسخگو بودن استاد را برای اساتید برگزار میکنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص همسانسازی حقوق اساتید وزارت علوم و بهداشت، اظهار کرد: در بحث همسانسازی حقوق اساتید وزارت بهداشت و وزارت علوم نیز تابع قانون هستیم و طبق مصوبهی مجلس شورای اسلامی عمل میکنیم.
وی افزود: قانون جهش تولید نیز ظرفیتی را ایجاد کرده است و در اجلاس روسای دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری که در مشهد مقدس برگزار میشود، این قانون را بررسی میکنیم و ظرفیتهای آن ارائه میشود که در نظر گرفتهایم، صنایع هزینهی مالیات خود را در دانشگاهها صرف کنند و در عوض از پرداخت مالیات معاف میشوند.
وی با اشاره به مهاجرت اساتید و دانشجویان، متذکر شد: مهاجرت بحث بدی نیست بهویژه در عرصهی علمی چراکه دانشمندان متعلق به عرصه خاصی نبوده و متعلق بهکل جامعه بشری هستند و نمونهی ابوعلی سینا است که مطالب خود را در کل دنیا تدریس میکرد.
زلفی گل در ادامه بیان کرد: چیزی که مهاجرت را در کشور ما تبدیل به تهدید میکند، بیکاری است؛ ما در کشور نتوانستهایم مطابق تخصص دانشجو شغل بیافرینیم، طبیعی است که این فرد برای امرارمعاش و یافتن شغل درخور تخصص خود اقدام به مهاجرت میکند.
وی در مورد مهاجرت دانشجویان نخبه به خارج از کشور نیز گفت: نفس مهاجرت بد نیست بهویژه در عرصهی علمی چراکه دانشجویان و علم متعلق به جغرافیای خاص نیست بلکه متعلق بهکل جامعه بشری است؛ اما اگر مهاجرت یکطرفه باشد، آسیبزا است و باید سعی کنیم دانشجویان دکترای ما با دانشگاههای برتر دنیا تعامل و دیپلماسی علمی داشته باشند.
وی با اشاره به بازنگری سرفصل دروس دانشگاهی، اظهار کرد: دانا شدن تدریجی است و برخی کارها را یکدفعه نمیشود انجام داد؛ من ابتدای شروع به کارم ۲۲ مورد از موارد اصلاحی را به موسسه تحقیق و پژوهش ارائه دادم که از جمله آنها بررسی رشتهها و کتابهای درسی است.
زلفی گل، با بیان اینکه یک بخش از محتوای دروس دانشگاهی در رشتههایی همچون ریاضی، پایه و تجربی، نظریههای جهانی و علمی است که نمیشود آنها را حذف کرد و باید برای آموختن این رشتهها حتماً آنها را خواند، خاطرنشان کرد: بخش دیگر دروس را هم باید متخصصان و دانشمندان این رشتهها نظر بدهند و اینکه کتاب درسی چه ویژگی داشته باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه در دانشگاه ۲ رکن استاد و کتاب مهم است، گفت: به منظور افزایش بهرهوری و ارتقا کیفیت دانش، دورههای سهماههای را برای اساتید در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت، تعامل با دانشجو، روش اندازهگیری آموختههای دانشجو، منش و رفتار استادی و پاسخگو بودن استاد را برای اساتید برگزار میکنیم.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/