دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
زلفی‌گل:

خام‌فروشی؛ خیانت به نسل آینده/ اساس‌نامه مجوز صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری مصوب می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجوز تاسیس صندوق عالی یکی از بزرگ‌ترین و سخت‌ترین کارها بود. مشکلات بسیاری در خصوص مجوز فراهم شد، اما خوشبختانه به‌زودی اساس‌نامه آن مصوب می‌شود و از ظرفیت آن‌ها به نفع پژوهشگاه‌ها استفاده خواهد شد.
کد خبر : 650879
زلفی گل



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، محمد علی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید پژوهشگاه‌های شیمی و مهندسی شیمی ایران که ظهر امروز در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک برگزار شد، بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله جنگی نسبت به ایران تحمیل شد و هزاران شهید در این جنگ داشته‌ایم تا جمهوری اسلامی ایران توانسته قوام پیدا کند. کسانی‌که مخلصانه برای جمهوری اسلامی کار کرده‌اند، نفس گرم شهدا حمایت‌کننده آن‌ها است و اگر کسی مسیر ناشایست را در نظر بگیرد به نوعی مدیون شهدا خواهند بود. مدیریت کردن یک مجموعه در شرایط سخت مرد روز تنگ می‌خواهد.


وی افزود: وزارت علوم تمام قدر در خدمت پژوهشگاه شیمی خواهد بود. این پژوهشگاه و پژوهشگاه پلیمر و رنگ و پژوهشگاه‌های مرتبط با مواد با توجه به مزیت نسبی کشور مانند نفت، گاز و پتروشیمی در حال حاضر است، ما در حال حاضر به دنبال مزیت‌های ایرادی هستیم، اما نمی‌توانیم نسبت به مزیت‌های نسبی کشور بی‌توجه باشیم.


زلفی‌گل گفت: بخش قابل‌توجه اقتصاد کشور ناخواسته یا خواسته در حال حاضر وابسته به صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و مواد است و این‌ها به‌طور کامل در حوزه و قلمرو دانش شیمی و مهندسی شیمی است.


وی افزود: ما وظیفه وصل کردن و نقش خدمت‌رسانی به پژوهشگاه‌ها هستیم که بتوانیم ارتباط شما با صنایعی که به دانش پژوهشگاه‌ها مرتبط است را برقرار کنیم. نوع نگاه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به این پتانسیل‌ در پژوهشگاه‌ها متفاوت خواهد بود. خوشبختانه در سال گذشته یک ظرفیت جدیدی در سال گذشته به نام مجوز تاسیس صندوق عالی علوم و تحقیقات و فناوری ایجاد کردیم. در لایحه بودجه در هیئت دولت با سختی بسیار زیادی مواجه شدیم و با سختی بسیار مصوب کردیم که اعتبار ۴۰ درصد سهم پژوهش شرکت‌های دولتی قرار بر این شد در صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری قرار بگیرد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد: جریان اقتصادی نوین محصولاتی را که تولید می‌کند را باید در معرض دید قرار دهیم. هدف ما ایجاد شرایطی است که صنعت به سراغ اساتید برود، زیرا اگر از بودجه پژوهشی خود استفاده نکنند از دست می‌رود؛ بنابراین مجبور هستند تا با دانشگاه‌ها و اساتید ارتباط در پژوهشگاه‌ها برقرار کنند تا از اعتبارات صندوق برای نیازهای خودشان استفاده کنند. امسال در این امر تقریبا می‌توان گفت ۵۰ درصد موفق شده‌ایم، اما اگر به کمک صالحی خوب عمل کنیم و از ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم و تا لایحه بودجه سال آینده بتوانیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم می‌توانیم در سال جاری آن‌ها را عرضه کنیم و تلاش کنیم تمام بودجه پژوهشی کشور را به صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری وارد کنیم و در نهایت ارتباط میان دانشگاه و صنعت جامعه به دست شورای عالی عطف و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار می‌گیرد و دیگر راحت‌تر می‌توان به کارها رسیدگی کرد. مجوز تاسیس صندوق عالی یکی از بزرگ‌ترین و سخت‌ترین کارها بود. مشکلات بسیاری در خصوص مجوز فراهم شد، اما خوشبختانه به‌زودی اساس‌نامه آن مصوب می‌شود و از ظرفیت آن‌ها به نفع پژوهشگاه‌ها استفاده خواهد شد.


انتهای پیام/۳۰۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته