مهدی گلستانه: «نقطه کور» را به عنوان تلنگری برای ترویج فرهنگ عذرخواهی ارائه کردم
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مسعود نجفی منقد این جلسه درباره این فیلم گفت: «فیلم«نقطه کور» را دوست داشتم زیرا فیلمی است که موضوعاتی مثل دروغ و شک بستر اصلی قصه آن است.در این فیلم با مشکلات چهار خانواده و تلاشی که برای حفظ بنیان خانواده می شود مواجه هستیم که اتفاق بسیار خوبی است.»
وی با اشاره به علاقه شخصیاش برای تهیهکنندگی فیلم خود عنوان کرد: «احسان بیگلری فیلمنامهای با نام «نقطه کور» به من داد. با خواندن چند صفحه اول چند صفحه از آن متوجه شدم که آن را را دوست ندارم اما با مطالعه بخشهای بعدی حس کردم این همان فیلمنامه ای است که در ذهنم بود و تنها لازم است کمی تغییرات در اجرای آنها ایجاد شود.»
کارگردان فیلم سینمایی «نقطه کور» بیان کرد: «در ابتدای کار به فیلمنامه چند مورد اصلاحیه خورد و پس از آن فیلمبرداری در چند جلسه در تهران و عسلویه زیرآب انجام شد که تجربه فوقالعادهای بود.»
گلستانه همچنین در خصوص ساختن فیلم در لوکیشن «من دیه گو مارادونا هستم» نیز اعلام کرد: «تنها ورودی فیلم همان مشخصههای فیلم«من دیه گو مارادونا هستم» است. در داخل لوکیشن، کل دیوارهای خانه متحرک بودند و زیر آنها چرخی وجود داشت. ما فضای خانه 110 متری را در لوکیشن 450 متری طراحی کردیم یعنی از آغاز قرار بود تا از لنز تله استفاده کنیم و از ملزومات استفاده از این لنز، فضای بیشتری برای فیلمبرداری بود.»
نیکی مظفری، بازیگر فیلم«نقطه کور» در بخشی از این نشست رسانهای گفت: «در این فیلم در نقش نرگس بازی کردهام. از جذابیتهای این فیلمنامه برخورداری از پیام بود که به عقیده من به درد جامعه میخورد . همچنین بحث قضاوت و شکاکی که برخی از افراد در مقطعی از زندگی دارند از نکات حائز اهمیت برای من بود.»
آنیتا جواهرچی طراح صحنه این فیلم نیز گعنوان کرد: «این کار تماما از دکور بهره می برد که این نوع طراحی صحنه اگرچه سخت است اما لذت خاص خود را هم دارد.»
در ادامه این نشست گلستانه درباره انتقادهای خبرنگاران مبنی بر شباهت این فیلم با فیلم «سعادت آباد» عنوان کرد: «به لحاظ ساختاری نمیتوان گفت که هر فیلمی که در آن همزمان چند خانواده درگیر طنش هستند، مشابه «درباره الی» است یا هر فیلمی که در آن چند خانواده در یک لوکیشن هستند به «سعادت آباد» شبیه است. ضمن اینکه محمدرضا فروتن هم معتقد بود که شاید با این شیوه، انگ شباهت به «سعادتآباد» به ما بخورد اما از آنجا که می دانستم در اجرا کاملا متفاوت عمل میشود بابت این موضوع نگرانی چندانی نداشتم.»
کارگردان فیلم «نقطه کور» گفت: « ذائقه شخصی من درام اجتماعی است و چه بهتر که در بستر خانواده اتفاق افتد. من تاکیدم برای اولین تهیهکنندگی فیلم بر تولید فیلمی مطابق با ذائقه شخصیام بود و به همین خاطر به «نقطه کور» رسیدم.»
وی در خصوص تکراری بودن موضوع این فیلم نیز بیان کرد: « من معتقدم 70 درصد از طلاقهایی که در کشور ما به ثبت می رسند، هیچ دلیل خاصی ندارند. یعنی ما اشتباهاتی میکنیم و نمیخواهیم به آن اعتراف کنیم و برای اشتباهمان از کسی عذرخواهی نمیکنیم. بنابراین به عنوان یک فیلمساز وظیفه خودم میدانستم تا فرهنگ عذرخواهی را نشان دهیم و درباره حضور روان پزشکان و روانشناسان در زندگی مان صحبت کنم.»
وی یادآور شد: «زمانی که تحقیق درباره فیلمنامه «نقطه کور» آغاز شد، در بهار 93 هر ساعت 15 طلاق به ثبت می رسید و زمانی که فیلمبرداری آن آغاز شد، یعنی تابستان سال 94 هر ساعت 19 طلاق به ثبت می رسید یعنی چهار طلاق اضافه شده بود بنابراین فکر میکنم هنوز باید به این موضوع بپردازیم. همچنین معتقدم موضوع خانواده هیچ وقت کهنه نمیشود و تاریخ مصرف ندارد.»
گلستانه درباره ابهامات پیشآمده ناشی از مصاحبه وی با یک روزنامه که در قالب مصاحبه و با این عنوان منتشر شده بود که «نقطه کور»در جشنواره تنها سه یا چهار رقیب دارد تشریح کرد: «متأسفانه برخی از دوستان امانتدار نیستند. در آن زمان قرار بود در تاریخ خاصی فیلمها ارائه شود که با توجه به اینکه در آن مقطع تنها چند فیلم در نیمه اول ساخته و آماده شده بود، من گفتم اگر قرار بر این باشد که فیلمها تا این تاریخ به دفتر جشنواره ارسال شوند عملا چند فیلم بیشتر برای رقابت باقی نمی ماند.»
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران مبنی بر شغل محمدرضا فروتن در این فیلم گفت: «از ابتدا قرار بود تا شخصیت خسرو جوشکار زیر آب اما در سکوهای نفتی باشد. چون طبق نظر روانشناسان همان مجموعه، افرادی که زندگی اقماری دارند بیشتر دچار مشکلاتی چون شکاکی می شوند. به دلیل دخالتهای بیشمار و اذیتهای غیرکارشناسانه مسئولان شرکت ملی نفت ما تصمیم گرفتیم که دیگر با آنها کار نکنم زیرا آنها می خواستند ما کار سفارشی و تبلیغاتی انجام دهیم و دائما در فیلمنامه دست به تغییر زدند.»
انتهای پیام/