دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 فروردين 1401 - 11:20
آنا گزارش می‌دهد؛

چگونگی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی/ دانش شهر در دانشگاه ایجاد می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برنامه‌های ویژه‌ای را عملیاتی کند.
کد خبر : 649198
عکس جدید سر در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی



گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ هرساله مقام معظم رهبری مهم‌ترین راهبرد سال جدید را در آغاز سال اعلام می‌کنند تا مسئولان نظام بر اساس این راهبرد برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. سال ۱۴۰۱ نیز به‌عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی» اعلام شده است، شعار دانش‌بنیان یکی از محورهای مهم شعار سال جدید است و از آنجایی که وجهه دانشی دارد دانشگاه‌ها می‌توانند در آن سهیم باشند.


بستر سازی برای اشتغال دانش‌بنیان


دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه خصوصی کشور در این مسیر گام برمی‌دارد به دلیل درک شرایط کشور از مدتی قبل برنامه‌ریزی در این زمینه را آغاز کرده است. دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام نوروزی خود عنوان می‌کند: یکی از محورهای برنامه‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بسترسازی برای اشتغال دانش‌بنیان است. همچنین اقدام مؤثر دیگر در دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان، افتتاح سراهای نوآوری متناسب با شرایط زیست‌بوم منطقه‌ای، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق صندوق سرمایه‌گذاری دانشگاه و هدفمند کردن فعالیت‌های تجاری‌سازی محصولات دانشگاه بود که با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر، این برنامه با جدیت در حال انجام است. توسعه دانشکده‌های مهارت افزایی و تخصصی شدن آموزش و توجه بیشتر به اجرای طرح آمایش سرزمینی یکی دیگر از اقداماتی است که در دانشگاه هدف‌گذاری شده است.


ایجاد شهر دانش در دانشگاه آزاد اسلامی


دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد به یک دانش شهر تبدیل شود که دولت‌ها دیگر سرمایه‌گذار مطلق علم و فناوری نبوده و دانشگاه‌ها هم تنها محل تولید دانش نیستند، چراکه به گفته دکتر طهرانچی؛ دانشگاه به‌راحتی باقدرت تصمیم، چابکی و درکی که از شرایط جامعه دارد، می‌تواند این الگو را پیاده‌سازی کند.


به گفته دکتر طهرانچی؛ دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اشتغال دانش‌بنیان شود، بر این اساس عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید می‌کند که قصد داریم تا هفت سال دیگر انتخاب اول دانشجویان، محققان و مدرسان باشیم و برای این افق یک شعار داریم که دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اشتغال دانش‌بنیان شود چراکه راه نجات کشور دیگر اشتغال سرمایه بنیان نیست، بلکه اشتغال دانش‌بنیان است و خیل عظیم مشتاقان تحصیل در رشته‌های پزشکی گواه این مطلب است.


دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اقتصاد دانش‌بنیان باشد، ادامه می‌دهد: در نظام آموزشی جدید، دانشجویان به‌ویژه دانشجویان دکتری برای چرخه آموزش عالی تربیت نمی‌شوند، بلکه دانشجویان دکتری برای ما مانند افسران پیشران اقتصاد دانش‌بنیان هستند و این دانشجویان را برای آموزش در دانشگاه‌ها نمی‌خواهیم، بلکه برای اشتغال دانش‌بنیان و به‌عنوان مغز متفکر این حلقه می‌خواهیم که دانشجویان کارشناسی ارشد و تکنسین‌ها در حلقه‌های بعدی قرار دارند.


وی با تأکید بر اینکه باید تربیت نیروی انسانی، افزایش دانش مستند و گفتمان عمومی را در دانشگاه تعالی ببخشیم، ادامه می‌دهد: گام اول اشتغال دانش‌بنیان این است که به رکن چهارم یعنی حل مسئله تبدیل شویم؛ ما تاکنون دانشگاه حل مسئله محور نبودیم لذا باید یک نظام حل مسئله تشکیل دهیم تا دانشگاه آزاد اسلامی را به سازمان پژوهشی تبدیل کنیم.


دکتر طهرانچی در پایان بابیان اینکه دانشگاه مرکز تحول است، خاطرنشان می‌کند: توسعه هوشمند مازندران باید در دست دانشگاه آزاد اسلامی باشد و ما با ظرفیت‌های بالقوه‌ای که داریم، به توسعه همه‌جانبه استان کمک کنیم. برای این کار در کنار آموزش برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری هم مدل خواهیم داشت که در این مدل، هدف تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال است.




بیشتر بخوانید:


محور برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۱ آموزش برای بسترسازی اشتغال دانش بنیان است


همت دانشگاه آزاد اسلامی برای احیای تمدن نوین اسلامی/ وقتی دانشگاه با نهادهای مختلف برای تمدن‌سازی علمی همکاری می‌کند


بسط معارف مهدوی در دانشگاه آزاد اسلامی/ وقتی دانشگاه عزم پاسخ به شبهات را در اولویت قرار می‌دهد




حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیانی


در این مسیر دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود قصد دارد که از شرکت‌های فناور و خلاق، استارت‌آپ‌ها و گروه‌های پژوهشی و زیرساخت‌ها حمایت کند. روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار می‌کند: دانشگاه آزاد اسلامی برای تربیت کارآفرین برنامه دارد و این برنامه دانشجویان را برای ورود به دانشگاه آزاد اسلامی ترغیب خواهد کرد. وظیفه ما این است تا چنین فضا و بستری را معرفی کنیم و رویداد ملی گام دوم ازجمله یکی از مهم‌ترین بسترها برای تحقق چنین هدفی است.


وی خاطرنشان می‌کند: در رویداد بزرگ ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، نهادهای بزرگ و صنایع برجسته حضور خواهند داشت تا علاوه بر عرضه محصولات، مسائلشان را نیز مطرح کنند تا شرکت‌ها، فناوران، هسته‌ها و گروه‌های پژوهشی وارد چالش حل مسئله شوند. باید قدر این فرصت‌ها را دانست. توقع ما از استان‌ها این است که بتوانند اسپانسر جذب کنند. طبق آیین‌نامه خوبی که تدوین شده، درصد قابل ملاحظه‌ای از این جذب، به خود استان خواهد رسید.


دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه برنامه رویداد ملی گام دوم هرساله برگزار خواهد شد، افزود: شناسنامه‌دار کردن شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها ازجمله کارهای مهمی است که در رویداد انجام خواهد شد و بعد از رویداد هر کدام از این شناسنامه‌دارها مورد نظارت خواهند بود تا بدانیم استان‌ها برای آن‌ها چه اقداماتی انجام داده‌اند و این شرکت‌ها نیز چه تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی منعقد کرده‌اند و به چه میزان به جذب دانشجو کمک کرده‌اند.


سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد تومان از طریق صندوق فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی


دهقانی فیروزآبادی از فرصت سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد تومان صندوق فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و فرصت سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیاردی ۵ صندوق در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی خبر می‌دهد و می‌گوید: باید فرصت سرمایه‌گذاری را تا روز برگزاری رویداد ملی گام دوم به چند برابر افزایش دهیم.


وی اظهار می‌کند: ۴۰ درصد شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری کشور از اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هستند. شناسایی فعال این افراد و دعوت از آن‌ها برای حضور در دانشگاه آزاد اسلامی باید در دستور کار قرار گیرد. باید به دنبال دانشجویانی با ایده‌های نو باشیم و در این عرصه باید تعامل فعالانه را اولویت قرار دهیم. امروز ۹۰ درصد مشکلات در حوزه فناوری با تدوین آیین‌نامه‌ها در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری حل شده است.


انتهای پیام/۴۰۴۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته