دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 اسفند 1400 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

مدیریت مصرف آب با کنتور هوشمند ایرانی/‌ اینترنت اشیا از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از فناوری اینترنت اشیا سامانه هوشمندی را توسعه داده که به مدیریت بهینه مصرف آب و انرژی کمک می‌کند.
کد خبر : 648510
کنتور



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی که در زمینه طراحی و تولید سیستم‌های کنترل و ابزار دقیق در شاخه تجهیزات ساختمانی فعالیت می‌کند، سامانه‌ای برای مدیریت مصرف انرژی طراحی و تولید کرده است. این دستگاه انرژی‌متر نام دارد و در ساختمان‌ها و مجتمع‌ها نصب می‌شود و قبض تفکیکی به ازای هر واحد صادر می‌کند. این سامانه قبوض آب، برق و گاز را متناسب با میزان مصرف هر واحد مشخص می‌کند. به گفته ابوالفضل جان‌فدا، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان «این سامانه مجموعه‌ای از تجهیزات است که مصارف انرژی و آب واحدهای ساختماتی را تفکیک می‌کند.»




بیشتر بخوانید:


ساخت هولتر ۵ سانتی‌متری/ اینترنت اشیا به کمک بیماران قلبی می‌آید




وی می‌گوید «انرژی‌متر تعدادی کنتور مخصوص دارر که در ورودی واحدها نصب می‌شود، این کنتورها طیفی از کنتورهای هوشمند آب سرد و گرم بهداشتی، کنتور انرژی برای اندازه‌گیری مصارف سرمایشی و گرمایشی و کنتور هوشمند برق و گاز است. تعداد کنتورها و نوع کاربری آنها به ازای هر واحد به ساختار تاسیسات آن ساختمان بستگی دارد. کنتورها در ابتدای کار اطلاعات مصرف هر واحد را به صورت دقیق اندازه‌گیری می‌کنند بعد از طریق یک شبکه ارتباطی این اطلاعات را به دستگاه مرکزی یا تجمیع‌کننده ارسال می‌کنند که یک فقره از آن در هر ساختمان نصب می‌شود. این دستگاه از طریق سیم‌کارت یا پورت ADSL به شبکه اینترنت متصل می‌شود و کاربر می‌تواند از طریق نرم‌افزار تحت وب یا اپلیکیشن تلفن همراه به این سامانه وصل شود.»


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان می‌کند «زمانی که قبوض آب، گاز و برق مشاعات ساختمان‌ها، واحدها کنتور برق تفکیکی دارند، می‌آید مدیر ساختمان اطلاعات قبض اصلی را از طریق پنل تحت وب وارد سامانه می‌کند تا محاسبات به صورت خودکار انجام شود و میان مصرف هر واحد متناسب با مصرفش انجام شد. سامانه به ازای هر واحد یک قبض تفکیکی صادر می‌کند و سهم هر کس را از قبض اصلی مشخص می‌کند. این سامانه از دقت اندازه‌گیری بالایی برخوردار است و می‌تواند حتی میزان گاز سوخته شده برای گرم شدن آب را نیز تفکیک کند.»


چه فناوری در سامانه انرژی‌متر به کار رفته است؟


جان‌فدا در خصوص فناوری‌ به کار رفته در سامانه انرژی‌متر می‌گوید؛ «انرژی‌متر متشکل از چند بخش است که یکی از آنها انواع متنوعی از کنتورهاست، البته کنتور هوشمند آب امکان استفاده به صورت مجزا را نیز دارد. هر دو محصول براساس اینترنت اشیا کار می‌کنند. کنتورهای هوشمند با توجه به تکنولوژی‌های روز دنیا طراحی و تولید شده‌اند و مدیوم تک یا های تک به شمار می‌روند. برای مثال کنتورهای آب سرد و گرم مجهز به فناوری اولتراسونیک هستند. این کنتورها برخلاف کنتورهای مرسوم که توربینی هستند، از طریق امواج صوتی کار می‌کنند، دقت بسیار بالایی دارند و خطای بسیار کمی دارند. انرژی‌متر می‌تواند مصارف جزئی آب را نیز شناسایی کند، نشت آب یا ترکیدگی لوله را تشخیص بدهد و برای کاربر هشدار ارسال کند.»


به گفته وی « فناوری دیگر در این سامانه تکنولوژی شبکه‌های ارتباطی است که بین کنتورها، دستگاه تجمیع‌کننده و شبکه اینترنت برقرار است. این فناوری براساس پروتکل‌های استاندارد بین‌المللی تنظیم و طراحی شده است. علاوه‌بر این نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که کاربر درنهایت برای مدیریت این سامانه استفاده می‌کند نیز از جمله فناوری‌های به کار رفته در سامانه انرژی‌متر است. این سامانه علاوه‌بر صدور قبض منطبق با محاسبات ادارت برق، آب و گاز می‌تواند تمامی عملیات‌های مانیتورینگ و مصرف واحدها و امکانات جانبی مانند مدیریت ساختمان و مصارف مالی آن را نیز انجام دهد. این سیستم به هر واحد اجازه می‌دهد تا از طریق اپلیکیشن تلفن مقدار مصرف روزانه و هفتگی خود را تعریف کند، بدین ترتیب در صورتی که کاربر بیش از اندازه مشخص شده انرژی مصرف کند، سامانه به کاربر هشدار می‌دهد. این امر به کاربر اجازه می‌دهد تا میزان مصرف انرژی خود را مدیریت کند. این سیستم مشکل تفکیک هزینه‌ها به خصوص هزینه‌های مشاع را به طور کامل حل می‌کند.»


مزایای کنتور هوشمند آب


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان می‌کند «کنتورهای هوشمند آب می‌تواند استفاده‌های دیگری نیز داشته باشند. در حال حاضر در کشور از کنتورهای هوشمند برق استفاده می‌شود که قابلیت خوانش از راه دور را دارد، کار مشابهی برای کنتورهای گاز نیز انجام شده است. کنتورهای هوشمند آب شرکت ما نیز می‌تواند به همین شکل برای مصارف شهری استفاده شوند. این کنتورهای هوشمند مجهز به فناوری‌های به روز هستند و دقت اندازه‌گیری بالایی دارند. برای مثال از شکایت مشترکان از ادارات برق، گاز و آب جلوگیری می‌کند. همچنین طول عمر کنتور هوشمند آب دو تا سه برابر کنتورهای معمولی است چراکه قطعه مکانیکی در ساخت آنها استفاده نشده است و براساس امواج صوت کار می‌کند. کنتورهای هوشمند ما با باتری کار می‌کنند که ۶ تا ۷ سال طول عمر دارند. این سامانه می‌تواند از طریق یک شبکه بی‌سیم، اطلاعات مصرف مشترک را به صورت روزانه برای ادارات آب ارسال کند. همچنین امکان اتصال شیر قطع در کنار این سامانه قرار دارد تا در صورت عدم پرداخت هزینه‌ها، دستور قطع قابل اجرا باشد.»




بیشتر بخوانید:


تخت گاز دانش‌بنیان‌ها در ردیابی خودرو/ کار ناوگان‌های حمل‌ونقل آسان شد




جان‌فدا بر این باور است که «با استفاده از این کنتور هوشمند می‌توان بسیاری از مشکلات مدیریت آب را حل کرد. در حال حاضر کمبود آب یکی از چالش‌های اصلی کشور است. فرونشست‌هایی که در مناطق مختلف کشور اتفاق می‌افتد ناشی از مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی، صنعت و خانگی است. طرح‌هایی برای هوشمندسازی مصرف آب چاه در حوزه کشاورزی انجام شده اما حوزه خانگی مغفول مانده است. ادارات آب می‌توانند با استفاده از سامانه‌های هوشمند میزان مصرف هر بخش و منطقه را مانیتور کنند، این امر به مدیریت مصرف آب در زمان پیک کمک می‌کند. این سامانه علاوه‌بر تقسیم آب بین مناطق مختلف شهر، نشتی آب در لوله‌های سطح شهر را نیز شناسایی می‌کند.»


انتهای پیام/۴۰۲۱



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته