ارائه تصویر خوشایند از استادان ایرانی جذب دانشجویان خارجی را تقویت میکند
دکتر روحالله بیات، معاون بینالملل دانشگاه امام خمینی(ره) در یادداشتی براساس تجربه برخورد با دانشجویان بینالمللی این دانشگاه، از ملزومات پذیرش دانشجویان غیرایرانی نوشته است. در این یادداشت که با عنوان «دانشگاه بینالمللی امام خمینی و تجربه زیست رفاهی و فرهنگی و اجتماعی دانشجویان خارجی» در جزوه «گزارش نشستهای تخصصی همایش ملزومات دانشگاه بینالمللی و سیاستهای پیش رو» با عنوان «ابعاد فرهنگی و اجتماعی بینالمللی شدن دانشگاههای ایران» منتشر شده آمده است:
«دانشگاه بینالمللی امام خمینی در موضوع سیاستگذاری و پذیرش دانشجوی خارجی تجربه بسیار زیادی دارد. تشریفات بدو ورود و اسکان اولیه در تهران و قزوین و نحوه ارتباط با مهمانان و توجه به نیازهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان خارجی از زمره این تجربیات در سه دهه اخیر است؛ اگر چه بدلیل ناهماهنگی میان وزارتخانههای متعدد و دانشگاه، هنوز در برخی زمینهها مشکلاتی داریم.
سرگردانی دانشجو در روزهای اول، وجود اداره تشریفات را ضروری و موجه جلوه میدهد. این تشریفات حداقل تا یک هفته و در سطحی سبکتر، تا دو ماه طول میکشد تا دانشجوی خارجی محیط اطراف را بشناسد و آن را قبول کند. ناراحتی بخاطر دوری از خانواده، غریب بودن کشور و سردرگمیهای روزهای اول، خستگی، غذا و غیره، آستانه صبر و تحمل دانشجویان خارجی را پایین میآورد و لذا اداره تشریفات باید کاملاً مراقب باشد تا این شرایط را تلطیف کند.
داشتن اینترنت پرسرعت و دسترسی راحت به آن، تسهیلات خوابگاهی، سرویسهای حمل ونقل داخل دانشگاه و درون شهری، امکان انتخاب غذاهای متعدد بر اساس سلایق شخصی و فرهنگی، برگزاری فوق برنامههایی چون جشنها و اردوها و نمایشهای فرهنگی، دوری از منازعات سیاسی، احترام به پرچم، پرهیز از تحمیل سویهها و خواستههای فرهنگی و اجتماعی از قبیل توجیه برتری دینی و زبانی و فرهنگی، احترام به اقوام و نژادها و رنگهای مختلف، تدریس به زبان انگلیسی و غیره از زمره مواردی است که همواره مورد توجه و اصرار دانشجویان خارجی بوده است.
از آنجا که یکی از مأموریتهای اصلی دانشگاه بینالمللی امام خمینی آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی است و از آنجا که این دانشگاه یا بسیاری از دانشگاههای آسیا و بعضاً اروپا تفاهمنامه همکاری دارد مناسب است مسئولان دانشگاه با دوزبانه کردن تدریس و رسمیت دادن به زبان انگلیسی از یکسو و ترمیم برخی از موارد ضعف از جمله تقویت کمپس دانشگاه، سرمایهگذاری فرهنگی جهت تعریف کدهای رفتاری و فکری در بازار تعاملات علمی بینالمللی، تهیه زیرساختهای رفاهی قویتر، تبلیغات موثر و معطوف به بازار هدف، سرمایهگذاری بر رشتههای منحصر به جامعه ایرانی از قبیل ایرانشناسی و فلسفه اسلامی و ایرانی و غیره و تهیه زیرساختهای لازم آن، بخش قابل توجهی از این دانشآموختگان را جهت ادامه تحصیل در دانشگاه بینالمللی امام خمینی نگه دارد. ارائه تصویری خوشایند از رفتار مسئولان و استادان و دانشجویان ایرانی در کنار تقویت شئون رضایت از تحصیل نه تنها میتواند خواسته فوق را حمایت کند بلکه خود میتواند به پذیرش و جذبهای بیشتر و احساس تعلق خاطر فارغالتحصیلان و نتایجی که از آن تعلق خاطر به دست میآید منجر شود.»
انتهای پیام/