دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1394 - 12:29
سمینار تخصصی دانشگاه بین‌المللی و سیاست‌های پیش رو ادامه دارد

دکتر سریع‌القلم: در نهایت به ذات ایرانی برمی‌گردیم و بین‌المللی می‌شویم

محمود سریع‌القلم یکی از سخنرانان سمینار تخصصی دانشگاه بین‌المللی و سیاست‌های پیش رو بود. استاد دانشگاه شهید بهشتی مشکل بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها را در شهری نشدن ایرانی‌ها می‌داند.
کد خبر : 64346

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمود سریع‌القلم، عضو هیات‌ علمی دانشگاه شهیدبهشتی درباره پیش‌بایدها و الزامات بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها گفت: «من اعتقاد دارم بین‌المللی شدن ارتباط مستقیمی با شهری شدن، تحولات اجتماعی و تحولات شهری دارد. آلمانی‌ها توانسته‌اند مفهوم شهری‌شدن را صرفا از جنبه عمرانی دنبال نکنند بلکه آنها به لحاظ هویت شهری متحول شده‌اند. در ایران در شهر تهران که نزدیک به 13 میلیون جمعیت دارد، بیشتر جنبه فیزیکی را مشاهده می‌کنیم و هویت شهری در آن وجود ندارد.»


او ادامه داد: «از نظر علمی خیلی منطقی است که ما هنوز بین‌المللی نشده‌ایم زیرا نظام فکری حکمرانان ما در این چارچوب طراحی نشده است. ما هیچ کشوری را در دنیا سراغ نداریم که توسعه پیدا کرده باشد ولی بین‌المللی نباشد. کشور ما انتخاب‌های زیادی ندارد و در 10 سال آینده انتخاب‌های ما بسیار محدود است.»


سریع‌القم تاکیدکرد کشور برای حرکت، باید ثروت تولید کند و افزود: «اگر قرار است فرهنگ، تمدن و هویت ایرانی در اطراف ایران رشد پیدا کند نیاز به امکانات داریم. در کشورهای اروپایی نظیر نروژ و ایتالیا این قانون وجود دارد که هر دانشجو می‌تواند حداقل یک ترم در دانشگاه‌های کشورهای دیگر تحصیل کند، اما این امکان برای دانشجوی ایرانی وجود ندارد.»


عضو هیات‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی گفت: «فرهنگ و ارتباطات ما همیشه بین‌المللی بوده است و فقط مدتی است که بومی شده و دلیل آن هم وجود نداشتن تفکر شهری است. زندگی شهری شما را مجبور می‌کند با دنیا ارتباط داشته باشید.»


سریع‌القلم انتقاد خود را به وضعیت پیش‌رفت بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها با یادآوری این نکته ادامه داد که بین‌المللی شدن دانشگاه‌های ایران در حد جلسات و تصویب آیین‌نامه‌ها در وزارتخانه‌ها است. او گفت: «به جای این کار باید ابتدا به صورت ملی به فکر تحول در افکارمان باشیم. وقتی مجموعه‌ای از افرادی که فکرشان زیر متوسط است و توانایی تفکر جهانی را ندارند تصمیم‌گیری می‌کنند، بسیار طبیعی است که ما هنوز توسعه پیدا نکرده‌ایم.»


کشور ما کشور وقایع است، کشور پیشگیری نیست


او گفت: «مبنای رشد در بین‌المللی شدن است. اگر بومی باشیم همیشه یک حالت دورانی خواهیم داشت و فقط با حضور در صحنه بین‌الملل است که می‌توانیم ایرادات خود را برطرف کنیم.»


مهم‌ترین امتیازی که آمریکا به ایران داد در بحث هسته‌ای نبود، بلکه جلوگیری از تداوم ناکارآمدی اقتصاد ایران است که به نفع روسیه، چین و سلفی‌گری است و به ضرر منافع آمریکا خواهد بود

او مهم‌ترین استراتژی کشور را استراتژی حفظ وضع موجود دانست و از این که استراتژی تعقیب وجود ندارد اظهار تاسف کرد.


سریع‌القلم گفت: «لازمه بین‌المللی شدن به وجود آمدن یک تغییر در حکمرانی ایران است . آیا واقعا می‌خواهیم تغییر کنیم یا خیر؟ کشور ما کشور وقایع است، کشور پیشگیری نیست.»


او افزود: «مهم‌ترین امتیازی که آمریکا به ایران داد در بحث هسته‌ای نبود، بلکه جلوگیری از تداوم ناکارآمدی اقتصاد ایران است که به نفع روسیه، چین و سلفی‌گری است و به ضرر منافع آمریکا خواهد بود.»


او در پایان گفت: «ما در نهایت به ذات ایرانی برمی‌گردیم و بین‌المللی خواهیم شد و منافع خود را در این منطقه تعریف نخواهیم کرد بلکه به قطب‌های دنیا وصل خواهیم شد و فرهنگ ایران جهانی می‌شود و این مهم در فرآیند و بعد از سختی‌های سیاسی و فکری داخلی و خارجی تحقق پیدا می‌کند.»


انتهای پیام/

برچسب ها: برنامه هسته‌ای
ارسال نظر
هلدینگ شایسته