رسانههای کشور نظارت میشوند اما فضای رسانهها بدون متولی است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فرشاد مهدی پور، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی کارگروه فرهنگ و رسانه در افق تمدنی آینده که صبح امروز شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ بهصورت مجازی و در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، با اشاره به اینکه اداره به هر شکلی که مطرح باشد در ۳ ضلع : اجرای قوانین، تأمین نظم و نظامات مرتبط با آن و ارائه خدمات به مخاطبان قابل تقسیمبندی و بررسی است، بیان کرد: اداره رسانهها در داخل کشور و تحت نظارت قانون مطبوعات فعالیت میکنند اما بحث چالشبرانگیز، اداره فضای رسانهها در کشور است که بینظم و بدون چارچوب خاصی حرکت میکند و وجود ۳ پیشران موازی: تحولات فناوری، پیشنهاد فرهنگی و رسانههای فارسی زبان خارج از کشور باعث به وجود آمدن این چالش شد.
در بحث دلایل به وجود آمدن هرکدام از این پیشرانها میتوان چنین تحلیل کرد که تحولات فناوری از دهه ۶۰ تا ۸۰ صرفاً به اداره رسانههای گوینده معطوف بود ولی ظرف ۲۰ سال تمامی این مفاهیم با پیشرفت و سرعت تکنولوژی فرو ریخت. پیشران پیشنهاد فرهنگی به دلیل مسافرتهای سالیانه چندین میلیون نفر به خارج از کشور است که موجب تحولات وسیع در سبک زندگی آنان شده و حتی در برخی موارد ارزشها را به ضد ارزش تبدیل میکند و اما پیشران رسانههای فارسیزبان با حمایتهای قابلتوجه مالی دول آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی توانستهاند سپهر فضای رسانهای کشورمان را درست گرفته و وارد فضای رسانهای داخلی شوند.
در حالت معمول راهحلی پیرامون این موضوع پیش رو نداریم زیرا در عرصه تکنولوژی دست پایین را داشته و نهتنها ایران بلکه سایر کشورها ازجمله کشورهای پیشرفته مانند آلمان، چین، روسیه و... نیز در برابر میزان دسترسی آمریکا به پلتفرمهای موجود جاماندهاند.
یکی از راهکارهای حل موضوع تنظیمگری در سه حوزه : قدرت و اقتدار، مالکیت و جنبه عمومی ماجراست که تاکنون نتواستهایم به شکل منسجم از آن استفاده کنیم اما با تمرکز بر موضوع جهاد تبیین که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست و نهضت تولید محتوا در داخل کشور میتوانیم در این جنگ رسانهای نابرابر، مشروعیت بخشی به حاکمیت نظام جمهوری اسلامی را به نتیجه مطلوب برسانیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/