رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران: ضایعات محصولات کشاورزی ایران معادل غذای 22 میلیون نفر است
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان، مجید موافققدیری در مراسم آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت دام، طیور و دامپزشکی در اصفهان افزود: 59 واحد تولیدی دیگر نیز با میانگین سرمایهگذاری ٥٠٠ میلیون تومانی میتوانند به این لیست افزوده و بینالمللی شوند.
وی اظهار کرد: دولت نباید در دیپلماسی اقتصادی خود، توسعه تولید عمودی و صادرات محصولات کارخانجات خوراک دام را در حاشیه مذاکرات خود قرار دهد.
موافققدیری با بیان اینکه این صنعت در تمام دنیا یکی از صنایع پیشرو، دانش بنیان و استراتژیک است، عنوان کرد: صنعت خوراک دام میتواند از لحاظ اقتصادی ارزآوری داشته و ارزش افزوده بالایی را برای کشورها ایجاد کند.
وی تصریح کرد: زمانی که فهرستی از سودها و مزیتهای صنایع مختلف را در کنار یکدیگر قرار میدهیم به وضوح میتوان مزیتهای رقابتی صنایع خوراک دام را مشاهده کرد.
به گفته موافققدیری ویژگی یاد شده باید منجر به اتخاذ تصمیمات مناسبتری برای تسهیل تجاریسازی پژوهشهای انواع محصولات کارخانجات خوراک دام، حمایت از تحقیقات دانش بنیان و جذب سرمایهگذاریها در صنایع خوراک دام شود.
این عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: بر اساس خوشبینانهترین برآوردها در دو دهه آینده جمعیت ایران با رشد سالیانه 6/1 درصد به یکصد میلیون نفر خواهد رسید و اکنون ضایعات مواد غذایی تبدیل به یکی از نکتههای چالش برانگیز در سیاستهای اقتصادی کشورها شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی ایران در تأمین 85 درصدی غذای مورد نیاز جامعه و 90 درصد مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات صنایع غذایی و همچنین سهم 26 درصدی این بخش از تولید خالص ملی، 22 درصدی از اشتغال کشور و 25 درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی باید توجه ویژهای به آن معطوف شود.
این فعال اقتصادی گفت: حدود 12 درصد درآمد نفتی هر سال در قالب ضایعات محصولات کشاورزی از دست میرود به طوری که بیتوجهی به صنایع تبدیلی و تکمیلی که مهمترین آنها کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان است، موجب شده تا هر سال معادل غذای 22 میلیون نفر بر اثر ضایعات کشاورزی از بین برود.
وی افزود: این اتفاق در حالی است که در کشورهای توسعه یافته 30 تا 70 درصد تولیدات فرآوری میشود اما این رقم در کشور ما زیر 10 درصد است.
موافققدیری با بیان اینکه بررسیها حاکی از ضایعات 20 درصدی محصولات کشاورزی در ایران است، تصریح کرد: چشماندازهای ترسیم شده کشور بر مبنای برخورداری از سلامت، رفاه و امنیت غذایی است لذا برای دستیابی به این مهم یکی از اقدامات لازم استفاده از پتانسیلهای کارخانجات خوراک دام است.
وی به کیفیت بالای خوراک دام تولید داخل اشاره و اظهار کرد: بسیاری از مطالعات علمی و عملی بر کیفیت خوراک دام تولید داخل صحه گذاشته است اما مسئله این است که رقابت امروزی در سطح جهان صرفاً متمرکز بر کیفیت نیست بلکه در مواردی است که به برونداد کارخانهها اضافه میشود.
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران درباره بروندادهای رقابت نیز گفت: دیپلماسی اقتصادی دولتها، نوع بستهبندی، خدمات، تبلیغات، تأمین مالی، تدارکات و حملونقل، انبارداری و غیره مواردی هستند که برای افراد ارزشمند است.
این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به مولفههای مدرن معماری برند جهانی در صنعت خوراک دام اشاره و تصریح کرد: امروزه در جهان فرا رقابتی علاوه بر رعایت اصول کیفیت، آنچه که میتواند موجب توسعه صادرات شود توجه به اصول برندسازی بینالمللی و استراتژیهای توسعه برند است و این موضوع یکی از نقاط ضعف صنایع خوراک دام کشور است که باید هر چه زودتر برطرف شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه ضریب انباشت بدون استفاده فناوری در دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی در کشور ما بسیار بالا است، افزود: رخوت و رکود در تولید فناوری که به دلایل مختلف از جمله عدم حمایت از پژوهشهای علمی و شرکتهای دانش بنیان ایجاد میشود، کلیدیترین عامل در کاهش بهرهوری صنایع خوراک دام است.
به گفته موافققدیری، صنعت خوراک دام در ابعاد مختلف اعم از تولید، توزیع و حتی صادرات باید به سمت جذب سرمایهگذاریهای بینالمللی پیش رود و سرمایهگذاری شرکتهای معتبر دنیا در حوزههای مختلف این صنعت میتواند زمینهساز انتقال تکنولوژی، دانش مدیریت، برندسازی جهانی، هدایت بازاهای خارجی به سمت استفاده از فناوریهای داخلی و توسعه سیستمهای توزیع باشد.
وی به رویکردهای جدید در حوزه توزیع خوراک دام اشاره و اظهار کرد: علاوه بر تولید و صادرات، چیزی که میتواند بازارهای صادراتی را پایدار سازد، مسئله تسهیل توزیع خوراک دام در سطح جهانی است.
این فعال اقتصادی ادامه داد: پیشرفت به سمت سیستمهای سفارشگیری نوین، کاهش هزینهها و انبار کالاها و نهایتاً امنیت و دسترسی بهتر و سریعتر به خوراک دام مورد نیاز جزء اصلیترین پایههای ماندگاری بازارهای صادراتی است.
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران به ضرورت بهرهبرداری از پتانسیل بخش خصوصی در دوران پساتحریم در این حوزه اشاره و خاطر نشان کرد: مهمترین بُعد پساتحریم، بُعد تجارت بینالملل است که بهطور مستقیم و غیرمستقیم اقتصاد کشور را با هزینههای نوشته یا نانوشته روبهرو کرده است اما در دوره گشایشهای اقتصادی، دولت باید با میدان دادن به بخش خصوصی زمینههای حضور فعالان این بخش در دوره پساتحریم را فراهم سازد.
انتهای پیام/