دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 بهمن 1394 - 08:30

کشف مکانیسم هضم گیاه گوشت‌خوار

گیاه گوشت‌خوار «ونوس» که برای مگس‌ها دام پهن می‌کند یکی از شناخته‌شده‌ترین گیاهان گوشت‌خوار است که حتی در آپارتمان هم نگهداری می‌شود اما راز عملکرد آن تا همین چند روز قبل ناشناخته باقی‌مانده بود.
کد خبر : 63234

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، کسانی که در خانه «ونوس» نگهداری کرده‌اند این تجربه را دارند که وقتی گوشت داخل برگ‌های چنگک‌دار این گیاه می‌گذارند، واکنشی نشان نمی‌دهد، این غذا نخوردن آن‌قدر ادامه می‌یابد که کم‌کم چنگک‌ها رو به سفیدی می‌روند و گیاه می‌میرد، اما چرا؟ اخیرا گروهی از دانشمندان دانشگاه وورزبورگ تحقیقی انجام داده‌اند که به راز غذا خوردن این گیاه رسیده است.


بر اساس تحقیقات اخیر، داخل برگ‌های ونوس پرزهایی وجود دارد که عملکردی مشابه پرزهای چشایی زبان جانوران دارد. وقتی گیاه غذایی مانند مگس را صید می‌کند، نخستین تحرک‌های این پرزها که در اثر حرکت جاندار ایجاد می‌شود، دستور بسته شدن برگ را صادر می‌کند اما این پایان ماجرا نیست.



از اینجا به بعد هر چه پرزها بیشتر لمس می‌شوند، مقدار آنزیم‌های هضم‌کننده‌ای که ترشح می‌شود، بیشتر خواهد شد. در واقع گیاه از این مکانیسم استفاده می‌کند تا برای ورود اشیا و چیزهایی غیر از شکار، آنزیم بی‌دلیل تولید نکند.


این گیاه با استفاده از این سیستم جلوی اتلاف منابع خود را می‌گیرد و در واقع یک مکانیسم شکار و هضم هوشمند دارد که بسیار پیشرفته‌تر از یک مکانیسم واکنشی مکانیکی است.


به این دلیل است که وقتی تکه‌ای گوشت مرده داخل برگ قرار می‌گیرد، حتی اگر برگ بسته شود، آن را هضم نمی‌کند چون آنزیمی برای هضم آن ترشح نمی‌شود و گیاه آن‌ را غذا تشخیص نمی‌دهد. با این کشف تازه، ونوس در رده گوشت‌خواران هوشمند طبقه‌بندی و از سوی دیگر یک گیاه زنده‌خوار محسوب می‌شود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

برچسب ها: آنزیم ونوس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته