دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 دی 1400 - 12:00
نشریه تحلیلی عصر تشریح کرد؛

اشک‌ها و لبخندهای لبنان در سال ۲۰۲۱/ مأموریت نجات عروس خاورمیانه چگونه رقم خورد؟

لبنان در سال ۲۰۲۱ شاهد حوادث سیاسی، امنیتی و اقتصادی مهمی بود که با وجود برخی خشونت‌ها و خونریزی‌ها، اگر درایت برخی از احزاب سیاسی نبود، چندین بار به جنگ داخلی منجر می‌شد.
کد خبر : 630797
سید حسن نصرالله

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، سال ۲۰۲۱ برای کل جهان از جمله منطقه غرب آسیا با تحولات زیادی همراه بود که عمده این تحولات در حوزه سیاسی و نظامی در شکست هژمونی آمریکا در منطقه و تلاش برای بحران‌آفرینی در غرب آسیا خلاصه می‌شود. آمریکا و غرب تلاش کردند لبنان را ناامن کنند که با تدابیر گروه‌های مقاومت و حزب‌الله لبنان این حربه‌ها ناکام ماند.


نشریه تحلیلی عصر در این زمینه و در گزارشی به بررسی آنچه در سال ۲۰۲۱ بر لبنان گذشت، می‌پردازد و می‌نویسد: لبنان در سال ۲۰۲۱ شاهد حوادث سیاسی، امنیتی و اقتصادی مهمی بود که اگر درایت برخی از احزاب سیاسی نبود، چندین بار به جنگ داخلی منجر شد.


طبق این گزارش، شاخص‌ترین تحولات سال جاری را می‌توان شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان و خنثی‌سازی قانون سزار به‌وسیله حزب‌الله و به کمک ایران دانست که با ارسال چندین نفت‌کش حامل سوخت از ایران به لبنان از مسیر سوریه همراه شد تا لبنانی‌ها شاهد صف‌های طولانی بنزین در طول روز نباشند. سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان یکشنبه ۲۱ سپتامبر از ورود نخستین کشتی ایرانی مملو از سوخت به بندر بانیاس سوریه خبر داد.


لبنان، غرق در بحران سیاسی


این نشریه عرب‌زبان در گزارش خود آورده است: از نظر سیاسی، سعد حریری ۱۵ جولای از تشکیل دولت لبنان خبر داد، ولی نجیب میقاتی در پایان همان ماه و پس از کناره‌گیری وی از قدرت، به‌جای حریری مأمور تشکیل کابینه جدید لبنان شد. حامیان سعد حریری در اقدامی که گفته شد مغایر با نظر وی بود، در نقاط مختلف این کشور به خیابان‌ها ریختند و آشوب به پا کردند.



لبنان حوادث امنیتی خطرناکی را در سال جاری پشت سر گذاشت که ممکن بود کار به ریختن خون لبنانی‌ها در جنگی داخلی بکشد



عصر می‌افزاید: در ۲۶ ژوئیه نجیب میقاتی پس از آنکه اکثریت جناح‌های سیاسی نام وی را معرفی کردند، به‌طور رسمی مأمور تشکیل دولت شد. این در حالی بود که میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان ۱۰ سپتامبر فرمان تشکیل دولت را امضا کرد تا دولت تازه شکل‌گرفته، پس از ماه‌ها خلأ سیاسی به دنبال اعلام استعفای حسن دیاب، نخست‌وزیر سابق، کار خود را آغاز کند. دولت دیاب پس از انفجار بندر بیروت در چهارم اوت ۲۰۲۰ استعفا کرد و مصطفی ادیب نیز در تشکیل دولت تا ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۰ ناکام ماند. حریری نیز بعد از ۹ ماه مذاکره با احزاب سیاسی نتوانست دولت تشکیل دهد.


در ادامه این گزارش در ابعاد امنیتی تحولات لبنان در سال ۲۰۲۱ آمده است: لبنان حوادث امنیتی خطرناکی را در سال جاری پشت سر گذاشت و اگر درایت و بصیرت برخی از احزاب سیاسی نبود، کار به ریختن خون لبنانی‌ها در جنگ داخلی می‌کشید که مهم‌ترین آن فتنه خلده و حوادث جنایت‌کارانه الطیونه است. در خلده، عناصر مسلح عرب منطقه در مراسم تشییع جنازه علی شبلی، جوانی که به‌وسیله فردی از آل غصن، از عشایر عرب در جشن عروسی بستگانش در کمال خونسردی در مقابل دیدگان جمعیت کشته شد، کمین کردند و در درگیری‌های منطقه چهار نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.




بیشتر بخوانید:


حل بحران لبنان شاید ۷ سال طول بکشد


لبنان به‌دنبال انتقال گاز از طریق خاک سوریه است




طبق این گزارش، منابع سیاسی و آگاه لبنانی فاش کردند که اتفاقات منطقه خلده و قتل شبلی برخلاف آنچه در رسانه‌ها مطرح شد، انتقام‌جویانه نبود و از پیش برنامه‌ریزی و حساب‌شده بود. این منابع گفتند که هدف از این اقدام برنامه‌ریزی‌شده؛ کشاندن حزب‌الله لبنان و حامیانش به درگیری نظامی به‌عنوان حلقه‌ای از طرح سوق دادن مقاومت به سمت درگیری داخلی و قبیله‌ای یا جنگ داخلی کوچک بود.


طارق بیطار بیروت را به آتش کشید


عصر می‌افزاید: پس از آن شاهد راهپیمایی مسالمت‌آمیز جوانان لبنانی در محکومیت جانب‌داری طارق بیطار، قاضی پرونده تحقیقات انفجار بندر بیروت بودیم که در خلال آن حامیان حزب «نیروهای لبنانی» در مقابل دیدگان نیروهای ارتش لبنان به‌سوی تظاهرکنندگان تیراندازی و آنان را هتک حرمت کردند. آنها حتی حرمت عابران پیاده و شهروندان لبنانی را نگه نداشتند و آتش‌بازی‌ای که مقابل منازل مردم به راه انداختند به کشته شدن یک زن در مقابل منزلش و چند نفر دیگر از معترضان و رهگذران منجر شد.



در حوزه اجتماعی لبنانی‌ها اوضاع غم‌انگیزی داشتند و باعث شد بخش بزرگی از مردم این کشور زندگی زیر خط فقر را تجربه کنند



در بخش پایانی گزارش در زمینه اوضاع اقتصادی و اجتماعی لبنان آمده است: لبنانی‌ها از ابتدای سال جاری میلادی شاهد کاهش شدید ارزش لیره در برابر دلار بوده‌اند و سقف پول ملی لبنان در برابر دلار در پایان سال به بیش از ۲۷ هزار لیره رسیده است. در حوزه اجتماعی آنها اوضاع غم‌انگیزی داشتند و باعث شد بخش بزرگی از مردم این کشور زندگی زیر خط فقر را تجربه کنند. پس از لغو یارانه بنزین و دارو، این کشور شاهد ماه‌ها ایستادن شهروندان در صف‌های بنزین بود که بحران بزرگی را به دنبال داشت. آنها به دلیل لغو یارانه حتی در تأمین دارو ناتوان شدند.


نشریه عصر در زمینه اوضاع منطقه‌ای می‌نویسد: برخی از شبکه‌های رسانه‌ای اظهارات عبدالله بو حبیب، وزیر امور خارجه لبنان را درباره کشورهای حاشیه خلیج (فارس) فاش کردند که باعث فتنه شد و دیگر طرف‌ها مجبور شدند مداخله کنند. در ادامه، رسانه‌ها اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان را درباره جنگ عربستان علیه یمن منتشر کردند که به قطع روابط تعدادی از کشورهای حوزه خلیج (فارس) با بیروت منجر شد. آنها خواستار عذرخواهی قرداحی بابت اظهاراتش علیه عربستان شدند، ولی وی نپذیرفت. با وجود این، پس از مدتی و زیر فشارهای لابی سعودی قرداحی از سمت خود استعفا کرد.


انتهای پیام/۴۰۳۳/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته