دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1394 - 09:15

امکان کنترل وضعیت مغز با فرستنده بی‌سیم قابل جذب

دو تیم تحقیقات دانشگاهی در آمریکا از دو دانشگاه مختلف، با همکاری هم موفق به ساخت یک فرستنده بسیار کوچک شده‌اند که پس از پایان کارش در مغز، جذب بدن می‌شود و از بین می‌رود.
کد خبر : 62892

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، سالانه تنها در کشور آمریکا 50 هزار مرگ در اثر ضربه، خونریزی و دیگر ضایعات مغزی اتفاق می‌افتد که با نظارت روی وضعیت مغز می‌توان از آن جلوگیری کرد. اکنون بیش از یک دهه است که روش‌هایی برای کاشت فرستنده و الکترودها در مغز ابداع و استفاده شده است اما این روش‌ها مستلزم جراحی قبل و بعد از عمل است و برای بیمار بسیار ناخوشایند هستند. اکنون تیم تحقیقاتی از دانشگاه ایلینوی به همراه تیم دانشگاه واشنگتن موفق شده‌اند یک تراشه از جنس سیلیکون و پلی لاکتیک کو گلیکولیک (PGLA) بسازند که پس از پایان کار، به‌طور کامل در بدن جذب می‌شود.


این تراشه می‌تواند به صورت بی‌سیم اطلاعاتی مانند دما و فشار بافت مغز و اندام‌های جانبی را به بیرون مخابره کند و در همین حال خطر وجود یک جسم خارجی در بدن را پس از دوران درمان از بین می‌برد.


تاکنون دو دور آزمایش در محلول‌های نمکی و مغز موش‌ها انجام شده است که مرحله جذب را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و به زودی مراحل تست انسانی نیز انجام خواهد شد.


بنابر اعلام گروه تحقیق، این فرستنده الکتریکی که کوچکتر از نوک یک مداد است می‌تواند پس از پایان دوره استفاده کلینیکال و با ارسال دستور عدم نیاز، جذب بدن شود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته