از واکاوی جنبههای جبرانناپذیر کرونا بر آموزش تا قربانیانی که راه بازگشت ندارند
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از آستارا، نخستین همایش و نشست تخصصی مسائل و مشکلات دوران پساکرونا در سالن اجتماعات نبی اکرم(ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا با حضور مسئولان شهرستانی، استادان و دانشجویان برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
جزئیاتی از برگزاری همایش فرصتها و چالشهای کرونایی و پساکرونایی
معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در این نشست اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بهمنظور گسترش فرهنگ پژوهش روز ۲۵ آذر از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به نام روز پژوهش نامگذاری شده است.
سمیه مرحبا افزود: ارج نهادن به مقام پژوهشگران و تجلیل از پژوهشگران برتر، شناسایی و طرح مشکلات چالشهای پیش رو و ارتقای سطح پژوهش و فناوری در کشور از اهداف ماست.
وی اضافه کرد: پژوهش یکی از اساسیترین نیازهای دستیابی به پیشرفت و توسعه یک کشور بوده و قدرت و استقلال هر کشوری بر محور پژوهش و تولید علم استوار است و فعالیتهای پژوهشی یکی از شاخصهای اصلی توسعه و پیشرفت محسوب میشود.
معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: با توجه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی، متصدیان و مسئولان نظام آموزشی با استفاده از نرمافزارها و ابزارهای مختلف جریان آموزش را از طریق فضای مجازی دنبال کردند؛ اما به دلیل نبود زیرساختها و امکانات لازم در بحثهای طراحی و اجرا با مشکلات و چالشهای جدی مواجه شدند.
تبدیل زندگی بشر به دو دوره کرونا و پساکرونا
رئیس شبکه بهداشت شهرستان تالش هم در این نشست بیان کرد: کرونا و پیامدهای اجتماعی آن یکی از تجربههای نادر در تاریخ بشر محسوب میشود.
بختیار حیدرنیا یادآور شد: متأسفانه ۱۳۰ هزار ایرانی در پی شیوع کرونا جان خود را از دست دادند، این در حالی است که ما در طول هشت سال دفاع مقدس حدود ۲۳۰ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردیم.
وی متذکر شد: پس از پیدایش و شناسایی ویروس کرونا زندگی بشر از نظر بهداشتی به دو دوره تاریخی متفاوت قبل از کرونا و پس از کرونا تقسیم شده و همهگیری کرونا غیر از تلفات سنگین انسانی اثرات منفی در جنبههای مختلف زندگی انسان داشت.
رئیس شبکه بهداشت شهرستان تالش تبیین کرد: کرونا در سه مرحله بخش صنعتی جهان را تحت تأثیر قرار داده و این ویروس مرکز تولید صنعتی جهان در آسیای شرقی، ایالات متحده و آلمان را بهشدت درگیر کرده است.
حیدرنیا تشریح کرد: ایجاد اختلال در زنجیره عرضه جهانی موجب توقف تولید شده و فعالیتهای تجاری، گردشگری و صنعت سرگرمی(مانند سینما و تئاترها) ازجمله بخشهایی هستند که بیشتر تحت تأثیر شیوع ویروس جدید کرونا قرار دارند و تعطیلی فرودگاهها و مراکز تفریحی در راستای اقدامات پیشگیرانه در مقابله با کرونا درآمدهای حاصل از آن را به پایینترین حد ممکن رساند.
وی عنوان کرد: براساس دادههای سازمان تجارت جهانی، چین از سال ۲۰۰۹ بزرگترین صادرکننده جهان و دومین واردکننده بزرگ کالاهایی مانند نفت، سنگآهن و سویا بوده است، بنابراین انتظار میرود که کاهش فعالیت اقتصادی در این کشور تأثیر چشمگیری بر حجم تجارت جهانی داشته باشد.
رئیس شبکه بهداشت شهرستان تالش بیان کرد: در ایران از آغاز همهگیری کرونا تا ۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۵۱ هزار کودک پدر یا مادر خود را از دست دادهاند و از اسفند ۹۸ تا شهریور ۱۴۰۰ «حداقل» ۵۱ هزار کودک ایرانی یتیم شدهاند.
اوضاع بغرنج کودکان یتیم شده در دوران کرونا
حیدرنیا توضیح داد: اوضاع این کودکان در مقایسه با بچههای بیسرپرست یا تک سرپرست بغرنجتر است و توجه خاص دولت و سایر ارکان حاکمیتی را میطلبد و باید راهکاری بیندیشیم تا آسیبهای وارده به کودکان یتیم را بکاهیم تا در آینده بار آسیبهای مختلف روانی و اجتماعی آن بر دوش جامعه خروار نشود.
وی با اشاره به آثار مثبت کرونا در جهان افزود: توقف اجباری تولید گازهای گلخانهای، آلایندههای هوا، پسماندها و فاضلابهای صنعتی بهعنوان جنبه مثبت شیوع بیماری کرونا بر محیطزیست قلمداد میشود که بشر با کاستن از فعالیتهای اقتصادی خود بهنوعی یک فرصت دوباره به محیطزیست داده است.
رئیس شبکه بهداشت شهرستان تالش بیان کرد: در دوران کرونا تکیه بر فناوریهای جدید موجب رشد بیشتر این تکنولوژیها و استفاده از آنها شد. گسترش استفاده از تکنولوژیهای نوین موجب رشد و گسترش بانکداری الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، پست الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و سایر خدمات الکترونیکی شده و امکان انجام بسیاری از امور را بهصورت الکترونیکی و بدون مراجعه فیزیکی فراهم کرده و موجب شده امکان انجام کارهای متنوع بهصورت دورکاری مهیا شود.
حیدرنیا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تغییر سبد خرید غذایی مردم شمار قابلتوجهی از خریداران مواد غذایی، مصرف میوه و سبزیجات تازه و محصولات لبنی را افزایش داد.
وی با اشاره به تغییر الگوی مصرف از تمایل به کاهش خرید تا گرایش به افزایش پسانداز گفت: در بسیاری از کشورها بهدلیل کاهش درآمد، بیرغبتی برای خرید و افزایش پسانداز بهدلیل اطمینان نداشتن از آینده بهطور محسوس گزارش شده است.
رئیس شبکه بهداشت شهرستان تالش با تأکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و بهداشت جمعی و فردی به ادامه زندگی اجتماعی در دوران پساکرونا پرداخت و یادآور شد: سبک زندگی ما در شرایط فعلی باید بر مبنای شرایط کرونایی باشد؛ بنابراین مهمترین وظیفه ما در مقابله با این ویروس رعایت اصول بهداشتی است.
جبران خسارت کرونا به آموزش دشوار است
حیدرنیا با تأکید بر اینکه تغذیه در دوران پس از کرونا باید بازبینی شود، متذکر شد: زندگی بیتحرک یا کمتحرک موجب ایجاد اختلالاتی در تغذیه افراد شده است.
علی رحمانی متخصص داخلی و رئیس بیمارستان شهید نورانی تالش هم در این نشست مطالبی را درباره فرآیند آغاز بیماری کرونا، نحوه درمان، فرآیندهای درمانی ویروس کرونا و تشریح نحوه برخورد با بیماران درگیر کرونا ارائه کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی هم با اشاره به تأثیر منفی کرونا بر فرهنگ و آموزش گفت: با شیوع کرونا آموزش کودکان، نوجوانان و دانشجویان بهشدت تحت تأثیر قرار گرفت و امکان کسب بعضی از تجربیات مهمی که در آموزش حاصل از ارتباطات با همنوعان بود در فراگیران بهکلی از بین رفت و فراگیران بهخصوص در سنین پایینتر و در سنین مستعدتر از آموختن آن محروم شدند.
بدری عباسی افزود: یکی از مهمترین جنبههای زندگی که در دوران کووید-۱۹ آسیب فراوان و احتمالاً غیرقابل برگشتی دید، آموزش بود؛ اگرچه آموزش از طریق مجازی دنبال شد، اما آموزش مجازی هیچگاه جایگزین آموزش حقیقی نخواهد شد.
وی اضافه کرد: شیوه و سبک زندگی کودکان مانند بعضی از مهمترین عوامل مانند ارتباط با همسالان، خواب و خوراک و شرکت در کارهای گروهی به شیوهای تحت تأثیر قرار گرفته که ممکن است ترمیم آسیبهای آن در کوتاهمدت میسر نباشد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی تبیین کرد: قرنطینه و دوری از اجتماع میتواند تأثیرات منفی زیادی در پی داشته باشد و حضور نداشتن در مدرسه برای مدت طولانی، قدرت آموزش و یادگیری دانشآموزان و سطح علمی مراکز دانشگاهی را کاهش میدهد.
بدری عباسی با تأکید بر اینکه دوران کووید ـ ۱۹ موجب خسارت زیاد به آموزش در ردههای سنی و تحصیلی شد، گفت: افراد، خانواده، اجتماع و دولت باید برنامههای جدی برای جبران خسارتهای ناشی از بیماری به آموزش داشته باشند، چراکه این خسارتها بهخصوص در کودکان بسیار جدی است.
وی افزود: افزایش تضادهای اجتماعی و تقویت ملیگرایی، کُند شدن شتاب عوامل زیستمحیطی، اجتماعی و حکمرانی، شکستهشدن حباب فناوری، تعدیل میل و اشتیاق به فناوری بهویژه در نسل Y یا بومیان دیجیتال، افزایش حسرت یا نوستالژی به زندگی طبیعی و فعالشدن سیستمهای سازمانی با ظرفیتهای دورکاری از پیامدهای عام بحران کروناست.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/