درس خواندن به سبک دانشگاه
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حالا که یک هفته ای از برگزاری امتحانات ترم اول در دانشگاه ها می گذرد، شاید ترم اولی ها احساس خوشایندی را تجربه نکرده باشند.
شاید برای همه آن ها مفهوم درس خواندن با دبیرستان فرقی نکرده باشد، از طرف دیگر حالا که دیگر اجبار و سرکشی والدین برای درس خواندن را مثل قبل احساس نمی کنند، ممکن است درس ها را جدی نگیرند و طبعا نتیجه اش را هم در امتحانات دیده اند.
ما می خواهیم یک راهکار عملی به این دانشجویان بدهیم. راهکاری که با آن نمرات نه چندان مطلوب ترم اولشان را فراموش کنند و خودشان را برای درس خواندن به سبک و سیاق دانشجویان آماده کنند.همه میدانند نحوه درس خواندن میان دانشگاه و دبیرستان متفاوت است.
دانشجویانی که 3 سال تست زدن و درس خواندن به شیوه فشرده را سرلوحه کارشان کردهاند، حالا با مفهوم و تشریح سر و کار دارند. دیده شده این دانش آموزان تازه وارد به دانشگاه که حداقل روزی 100 تست درسی را حل میکردند، حالا در روزهای امتحان پایان ترم استاد دو سوال تشریحی در اختیارشان قرار میدهد که پاسخ ندادن به یکی از آنها هم باعث میشود که از پاس کردن آن درس محروم بشوند. شاید دلیل این امر آن باشد که آنها هنوز یاد نگرفتهاند برای مفهوم درس، درس بخوانند. میخواهیم یک کلید راهگشا به کمک اساتید دانشگاهی در اختیارتان قرار بدهیم تا متوجه بشوید درس خواندن در دانشگاه چقدر با درس خواندن در مدارس متفاوت است.
مهارت جزوه نویسی
دکتر سعید معید فر، استاد دانشکده جامعهشناسی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری آنا درباره نحوه درس خواندن دانشجویان میگوید: «مساله این است که دانشجو در طول سالهای دبستان و دبیرستان بیش از 22000 ساعت وقت صرف درس خواندن کرده است. اما او درس خوانده که تست بزند و همین باعث میشود که وقتی وارد دانشگاه هم میشود همان رویه مدرسهای را پیش میگیرد. یعنی کتاب درسی را پیش رویش قرار بدهد و با ماژیک زیر نکات کلیدی خط بکشد و هر خط را 200 بار بخواند. این در حالی است که اگر دانشجو زرنگ باشد میتواند جزوه بینظیر و فشردهای در نهایت 70 صفحه داشته باشد و به خودش زحمت درس خواندن به شیوه کنکور را ندهد.
سازمان دهی دروس
معیدفر در ادامه میگوید: «اینکه دانشجویان بخواهند نحوه درس خواندن خود را سازمان دهی کنند و درست درس خواندن را یاد بگیرند، یک فرآیند سخت را برای اکثر دانشجویان را رقم خواهد زد. زیرا با پایان رسیدن دوران مدرسه و درس خواندن به شیوه دبیرستان، می بینیم که دیگر آن قیدها و سئوال و جواب مدرسه دیگر وجود ندارد و همه چیز در دست دانشجو است و خودش باید برای آینده خودش تصمیم بگیرد. همین رهایی از قید و بند دانشجو را در مدیریت زمان گمراه می کند. او زمان بیشتری برای فراغتش دارد، این در حالی است که حجم دروسش افزوده شده و نمی تواند زمان و دروسش را مدیریت کند. چون دیگر کنترلها، درس پرسیدنها، امتحانات مکرر، حساسیتهای خانواده و.. وجود ندارد و اگر دانشجویی بخواهد بعد از ورود به دانشگاه به صورت خودکار فعالیت نکرده و توجهی به این تغییرات نداشته باشد مسلما با شکست تحصیلی مواجه میگرد. سازمان دهی برای شما ضروری است. اگر میخواهید با مشکلات تحصیلی مواجه نشوید، سازمان دهی و برنامه ریزی را باید از همان اولین روزهای نیمسال تحصیلی آغاز کنید.»
یکی از مسائل اصلی در دس خواندن دانشگاهی این است که دروس را برای شب امتحان تلمبار نکنیم.
مهرو مهتدی، کارشناس آموزشی درباره تلمبار شدن درسهای دانشجویان برای شب امتحان به آنا میگوید: «مطالعه دروس تعویق افتاده در شب امتحان کار بسیار اشتباهی است و دانشجویان را فقط برای گرفتن مدرک آماده میکند و همین باعث میشود که بسیاری از دانشجویان بعد از گرفتن مدرک کارشناسی هیچ آشنایی عملی با دروسشان ندارند و بعد از گذشت چند ماه کل 4 سال درس خواندنشان را فراموش میکنند. مدیریت زمان یک مهارت ضروری برای دانشجویان است. مدیریت زمان به دانشجویان کمک خواهد کرد تا با فشار و استرس کمتری مطالعه کنند.»
چگونه درس بخوانیم تا کمتر فراموش کنیم؟
بهترین و موثرترین راه برای اینکه شما یک شنونده فعال باشید این است که یادداشت بردارید. اگر میخواهید یک دانش آموز موفق شوید، چه نیاز به یادداشت برداری را در سر کلاس احساس میکنید یا خیر، حتما از صحبت مدرس یا سخنران، یادداشت برداری کنید. در یادداشت برداری موفق هیچ وقت نباید جملهای را به طور کامل یادداشت کنید، بلکه باید تنها نکات را به صورت اشارهای و مختصر یادداشت کنید. برای این منظور باید از واژههای کلیدی استفاده کنید که چون جرقهای همه موضوع را به یاد شما میآورد. ممکن است شما بگویید که معلمتان به شما اجازه نمیدهد یادداشت برداری کنید.
انتهای پیام/
انتهای پیام/