دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1393 - 15:38

الهام دانشمندان از پوسته حلزون دریایی برای ساخت نسل بعدی نمایشگرهای شفاف

تیمی از مهندسان MIT و هاروارد با الهام از پوسته سخت خاره‌چسب که نور آبی‌ رنگ از خود ساطع می‌کند، قصد دارند نسل جدید نمایشگرهای شفاف را تولید کنند.
کد خبر : 6172

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از GizMag، پژوهشگران بریتانیایی چندی پیش کشف کردند که دندان‌های خاره‌چسب‌ها، نرم‌تن شکم‌پای دریایی، از ماده‌ای تشکیل شده که محکم‌ترین ماده طبیعی جهان است. حال تیمی از دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و هاروارد حدس می‌زنند که می‌توانند با الهام از پوسته خاره‌چسب‌ها الهام بگیرند و نمایشگرهای شفافی بسازند که دیگر نیازی به منبع نوری داخلی نداشته باشد.


آنها گونه‌ای از خاره‌چسب‌ها را مدنظر گرفته‌اند که روی پوسته شفاف خود رده‌هایی‌ نورانی به رنگ آبی دارد. گفته می‌شود که این خط‌های نورانی برای آن است که شکارچیان آن را با حلزون سمی که آن هم خط‌های آبی‌رنگ روی پوسته خود دارد، اشتباه بگیرند.


قسمت‌هایی از پوسته این خاره‌چسب‌ها که آبی به نظر می‌رسند، از ماده‌ای تشکیل شده‌اند که طیف نور آبی را منعکس می‌کنند و بقیه رنگ‌ها را جذب می‌کنند. به همین دلیل است که آبی دیده می‌شوند.



خط‌های نورانی پوسته خاره‌چسب آبی



این خط‌ها همانند بال پروانه عمل می‌کنند و با دستکاری نور، نوری کاملا واضح و شب‌رنگ تولید می‌کنند. با وجودیکه بال‌های پروانه از ساختار آلی و زیستی خود مثل فلس برای انعکاس نور استفاده می‌‌کنند، خاره‌چسب آبی‌ نخستین نمونه شناخته شده از یک ارگانیسم است که با استفاده از اجزای ساختار معدنی غیرآلی نو را منعکس می‌کند.


دانشمندان با بررسی این ساختارهای زیستی، قصد دارند با الهام از نانوساختار پوسته راه راه این نوع خاره‌چسب، ساختار رزولوشن بالای (HD) دو بعدی و سه‌بعدی را با هم ترکیب کنند و نمایشگری تولید کنند که در عین شفافیت، رنگ‌های زنده تولید می‌کند.


مترجم: نسترن صائبی




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته