دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1400 - 12:06
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری درگفت‌وگو با آنا:

احداث «ال‌.آر.تی» مشکلات ترافیکی را افزایش می‌دهد/ لزوم احداث ال‌.آر.تی در غرب تهران

علی‌عبدالله‌پور گفت: تردد آسان شهروندان با ال‌.آر.تی و اجرای راحت‌تر آن نسبت به مترو از جمله محاسن این سیستم است و بخش زیادی از خیابان را در بر می‌گیرد و مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کند اما احداث آن در برخی مناطق ضروری است.
کد خبر : 611478
ال آر تی



گروه جامعه خبرگزاری آنا، میثم نامنی؛ این روزها با توجه به رشد جمعیت، افزایش وسایل نقلیه شخصی و آلودگی هوا، استفاده از وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو و اتوبوس به امری ضروری تبدیل شده زیرا شهروندان برای تسهیل در رفت‌وآمد و کاهش هزینه از سیستم‌های حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.


البته با توجه به رشد جمعیت، باید این سامانه‌های حمل و نقل عمومی نیز نسبت به گذشته تقویت شوند و در این راستا می‌طلبد که مدیریت شهری نیز برای افزایش ایستگاه‌های مترو و ورود سیستم‌های جدید حمل و نقل عمومی نظیر ال‌.آر.تی به این ناوگان برنامه‌هایی را داشته باشد تا شاهد افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی و در شهرها باشیم.


ال‌.آر.تی چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟


در سیستم حمل و نقل عمومی از Light Rail Transit یا همان ال.آر.تی به‌عنوان حمل و نقل ریلی سبک یا قطار سبک شهری نام‌برده می‌شود و اگر بخواهیم به تاریخچه آن اشاره داشته باشیم، می‌توانیم به استفاده از این سیستم در ۲ کشور آمریکا و انگلیس اشاره کنیم، چراکه اولین بار از ال.آر.تی در این کشورها استفاده شد و همچنان نیز با گذشت سال‌ها از راه‌اندازی آن، مورد استفاده شهروندان قرار دارد.




بیشتر بخوانید:


تاکید بر اجرای تفاهمنامه تعمیرات اساسی ۳۱ رام قطار متروی تهران


انتصاب من به عنوان شهردار قانونی است/ بهره‌مندی از نیروهای بیرون سازمان شهرداری بر حسب نیاز




این قطارهای سبک شهری از یک تا چهار واگن دارند که بر روی زمین تردد می‌کند و سوخت الکترونیکی آن باعث شده تا طرفداران زیادی را جذب خود کند و این وسیله نقلیه عمومی، همانند بی.آر.تی جزء سامانه‌های تندرو محسوب می‌شوند و بین ۳۰ تا ۱۰۰ کیلومتر نیز سرعت دارند.


آیا قرار است از ال.آر.تی در تهران استفاده شود؟


در همین راستا علی‌اصغر قائمی، عضو کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره به‌کارگیری ال.آر.تی در سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران می‌گوید: «درباره راه‌اندازی ال.آر.تی صحبت‌هایی شده، اما در راستای توجیه اقتصادی آن بحث‌هایی وجود دارد و بهره‌وری و کارکرد اقتصادی آن، باید در جلسات کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.»


احداث «ال‌آرتی» مشکلات ترافیکی را افزایش می‌دهد/ لزوم احداث ال‌آرتی در غرب تهران


عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر افرادی در حوزه حمل‌ونقل درباره ال.آر.تی دفاعیاتی دارند، می‌توانند ارائه دهند ادامه می‌دهد: «در حال حاضر چنین برنامه‌ای در دستور کار شهرداری برای سال ۱۴۰۰ نیست. ممکن است سلسله نظرهایی درباره مدهای جدید حمل و نقل مطرح یا پیشنهاد شود، اما با انجام کار کارشناسی از جهت بهره‌وری اقتصادی و دلایل دیگر رد شود.»


به گفته قائمی، ممکن است در تیم جدید مدیریت شهری روی به‌کارگیری ال.آر.تی در سیستم حمل و نقل عمومی فکر شود و راهکار عملیاتی و اقتصادی هم برای آن داشته باشند، اما تاکنون به موضوع ورود نشده است.


آیا استفاده از ال.آر.تی در سیستم حمل و نقل عمومی ضرورت دارد؟


در همین راستا علی عبدالله‌پور، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه درباره ضرورت‌ استفاده از ال.آر.تی در سیستم حمل و نقل عمومی به خبرنگار آنا می‌گوید: «در بسیاری از کشورها ال.آر.تی به عنوان مکمل سیستم حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود و به عنوان سیستم حمل و نقل انبوه مسافری نیست. در جاهایی که محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌توان تونل مترو احداث کرد، می‌توان از ال.آر.تی استفاده کرد.»


مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه ال.آر.تی محاسن و معایب متفاوتی دارد، ادامه می‌دهد: «تردد آسان شهروندان با ال.آر.تی و اجرای راحت‌تر آن نسبت به مترو از جمله محاسن این سیستم است. البته برای ال.آر.تی باید یک کریدور را در نظر گرفت و احداث این کریدور، بخش زیادی از خیابان را در بر می‌گیرد و مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کند.»


احداث «ال‌آرتی» مشکلات ترافیکی را افزایش می‌دهد/ لزوم احداث ال‌آرتی در غرب تهران


وی می‌گوید: «در بسیار از کشورها که سال‌هاست از ال.آر.تی استفاده می‌کنند، تصادفات متعددی در زمینه برخورد وسایل نقلیه با قطارها دیده شده و این موضوع نیز از دیگر معایب آن است. البته هر سیستم مکملی در جای خود ارزشمند است و می‌توان از این سیستم در جاهایی که مترو وجود ندارد و به دلیل بالا بودن سطح آب‌ زیرزمینی به زمین امکان ساخت مترو وجود ندارد، از ال.آر.تی استفاده کرد.»


به گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه از ال.آر.تی می‌توان در مناطقی مثل ۲۲ و شهر آفتاب استفاده کرد تا مسافران زیادی را به ایستگاه مترو و اتوبوس برسانند و هزینه‌های احداث این سیستم نسبت به مترو بسیار پایین‌تر است.


انتهای پیام/۴۱۷۲/پ



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب