بحران مالی در ۷۴ درصد دانشگاههای آمریکا/ کرونا با آموزش عالی این کشور چه کرد؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، شیوع همهگیری کرونا چالشهای فراوانی را پیشروی کالجها و دانشگاههای دنیا و ازجمله آمریکا ایجاد کرده است. تعطیل شدن دانشگاهها در مواجهه با ویروس و دور ماندن بسیاری از دانشجویان از تحصیل، مسدود شدن مرزها و بازگشت بسیاری از دانشجویان بینالمللی به کشورهای خود همگی دست به دست هم دادند تا وضعیت مالی دانشگاهها که تا حد زیادی وابسته به شهریههای دانشجویان بینالمللی بود، رو به وخامت بگذارد. با توجه به بستههای حمایتی دولتی که در چند مرحله به دانشگاهها و بهمنظور جبران کمبود بودجه تعلق گرفت، باز هم این مشکل پابرجاست. آمریکا در سالهای اخیر و حتی پیش از شیوع کرونا، بهدلیل سیاستهای غلطی که دولت این کشور درپیش گرفته و نیز محدودیتهای دستوپاگیری که برای دانشجویان خارجی ایجاد کرده، با روند کاهشی ثبتنام و جذب دانشجویان بینالمللی مواجه شده بود و ازاینرو، پیش از همهگیری هم برخی دانشگاههای این کشور با بحرانهای مالی دست به گریبان بودند و درواقع، همهگیری کرونا تیر خلاصی بود که برخی دانشگاههای این کشور را تا مرز ورشکستگی و تعطیلی همیشگی پیش برد. اما با انجام طرح واکسیناسیون و ایمن شدن جمع زیادی از مردم این کشور، انتظار میرود با بازگشایی دوباره کلاسهای درس، دانشگاهها بتوانند جانی دوباره بگیرند و دوباره روند جذب دانشجویان بینالمللی با باز شدن مرزها ادامه یابد.
درگیری مالی دانشگاههای کوچکتر
بسیاری از دانشگاههای آمریکایی در دوران همهگیری کرونا و در این برهه زمانی برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس مانند دیگر کشورها مجبور به تعطیلی پردیسهای دانشگاهی حضوری و سرمایهگذاری بیشتر روی آموزشهای از راه دور و آنلاین شدند. کنار آمدن با این چالشها هم به نوبه خود هزینهبر است و همین امر هزینه دوچندانی را به دانشگاهها تحمیل کرده است. درحالحاضر، نظرسنجیهای منتشرشده از سوی بیش از ۷۰۰ متخصص حوزه آموزش عالی که توسط انجمن کالجها و دانشگاههای آمریکایی صورت گرفته، نشان میدهد ۷۴درصد از پاسخدهندگان به این نظرسنجی اعلام کردهاند مهمترین چالش پیشروی دانشکدهها و دانشگاهها محدودیتهای مالی است که بهویژه در یک سال و نیم گذشته با آن دستوپنجه نرم کردهاند. البته بررسیها بیانگر آن است که این چالشهای مالی بهویژه در دانشگاههای کوچکتر مشکلات گستردهتری ایجاد کرده است. حدود ۷۹درصد از دانشکدههایی که کمتر از ۵۰۰۰ دانشجو دارند، بیان داشتهاند که تنگناها و محدودیتهای مالی چالشهای مهمی برای آنها به شمار میرود و این درحالی است که حدود ۵۲درصد از دانشکدههای دارای بیش از ۳۰۰۰ دانشجو از این مشکلات مالی ابراز نگرانی کردهاند. علاوهبر این، ۶۰درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی اظهار داشتند که از ثبات مالی کلی موسسه خود بسیار نگران بوده و ۷۹درصد هم از تأمین نیازهای بیشتر کمکهای مالی دانشجویان بهدلیل همهگیری کرونا در تمام دانشکدهها ابراز نگرانی میکنند.
حدود یکچهارم موسسات آموزش عالی آمریکا محدودیتهای مالی را بهعنوان یکی از چالشهای اصلی خود پس از همهگیری کرونا اعلام کردهاند؛ چراکه موسسات کوچکتر بیشتر از همتایان خود در ابعاد بزرگتر آسیبهای مالی را تجربه کردهاند. در این میان، اعضای هیاتعلمی دانشگاهها بیشتر از همکاران اداری خود نسبت به آسیبپذیری موسسات آموزشی در برابر بحرانهای آینده ابراز نگرانی کردهاند. درواقع، هیچ روایت یکپارچهای برای کالجها و دانشگاهها وجود ندارد؛ چراکه آنها برای آینده برنامهریزی میکنند.
در راستای نگرانیهای مالی فراگیر موسسات آموزش عالی آمریکا، بیشترین اولویت استراتژیک ذکرشده، بهبود تنوع دانشگاهها، برابری و مشارکت که در اولویت قرار دارند، همگی در یک سطح از اولویت هستند که بهطور بالقوه بیانگر توجه بیشتر به نژادپرستی در طول سال ۲۰۲۰ است که باعث شده نهادها در سیاستهای خود تجدیدنظر کنند. حدود ۷۰درصد نیاز به بهبود تنوع در موسسات آموزشی را در اولویت قرار دادهاند.
پیشبینی تعطیلی دانشگاهها از سالها پیش
به گزارشcnbc ، طبق نظرسنجی سالانه وام دانشجویی Citizen، ۵۶درصد دانشجویان کالجهای آمریکا و والدین آنها انتظار دارند با توجه به معضلات مالی بهوجودآمده برای دانشگاهها، هزینههای دانشجویان شامل شهریه، اقامت و خوابگاه، تغذیه، سفر و فعالیتهای دیگر، امسال بهطور متوسط ۸۷۰۰ دلار افزایش یابد. تحلیلگران آموزشی مانند «کلایتون کریستنسن»، پروفسور دانشکده بازرگانی هاروارد سالهاست پیشبینی کرده که بیش از نیمی از کالجها و دانشگاههای آمریکا تا حدی بهدلیل کاهش شمار ثبتنامکنندگان بهعلت افزایش سن جمعیتی تعطیل خواهند شد؛ این امر همچنین بهدلیل اختلالات فناورانه هم ممکن است بروز کند. با آغاز همهگیری کروناویروس در دنیا و تعطیلی کالجها و دانشگاهها طی سال تحصیلی ۲۰۲۰، بسیاری از کارشناسان پیشبینی کردند که چالشهای مالیای که پیشروی برخی دانشکدهها قرار گرفته، ممکن است بخشی از آنها را به تعطیلی همیشگی بکشاند.
روند تعطیلی دانشگاهها بهطور کامل تسریع شده است. «آرون راسموس»، بنیانگذار شرکت بازرگانی MasterClass در ژوئن ۲۰۲۰ عنوان کرد که بدون دخالتهای ایالتی یا فدرال، آمریکا شاهد تعطیلی گسترده کالجها و دانشگاهها خواهد بود. ما انتظار داشتیم طی ۵ سال آینده تعداد زیادی از این مراکز آموزشی تعطیل شود. تعطیلی دانشکدهها تا حدی بهدلیل کاهش روند ثبتنامی است اما پیشبینی میشود این اتفاق با توجه به همهگیری کرونا سریعتر از آنچه تصور میشد، رخ دهد. برخی نیز بر این باورند که شماری از این موسسات آموزش عالی دیگر به حیات قبلی خود باز نخواهند گشت و گمانهزنیها حکایت از آن دارد که این مراکز با موسسات دیگر ادغام شده یا بهطور گروهی تعطیل میشوند.
بدهکاران بدون مدرک
از آن زمان، دانشکدههایی چون کالج «میلز» در اوکلند کالیفرنیا و کالج «کوکوردیا» در نیویورک خبر از تعطیلی خود دادهاند. «میلز» که یک کالج تخصصی زنان است، اعلام کرده به احتمال زیاد بهعنوان موسسه دیگری با عملکردی متفاوت در حوزه تقویت رهبری زنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد. حتی دانشکدههای بزرگی مانند استنفورد هم که از کمکهای مالی زیادی استفاده میکنند، بهدلیل شیوع همهگیری کرونا و مواجهه با مشکلات مالی مجبور به اخراج شماری از کارکنان خود شدهاند. بهطور قطع، امور مالی تنها دغدغه متخصصان حوزه آموزش عالی در آمریکا نیست. بیشتر شرکتکنندگان در نظرسنجیها که حدود ۷۰درصد را تشکیل میدهند، بر این باورند که بهبود حفظ و تکمیل دانشجویان نیز بین مواردی است که باید در اولویت بررسی قرار گیرد. براساس مرکز ملی آمار آموزش عالی، تنها ۴۱درصد دانشجویان تماموقت در مقطع کارشناسی طی ۴ سال و تنها ۵۹درصد از آنها طی ۶ سال موفق به اخذ مدرک لیسانس میشوند و اینگونه است که میلیونها آمریکایی بدون کسب هیچ مدرکی بدهکار وامهای دانشجویی باقی میمانند. حدود ۶۰.۴درصد از دانشجویان بعد از ۸ سال موفق به اتمام دوره دانشگاهی خود میشوند. بهعبارتی، شمار دانشجویان بدهکاری که موفق به اخذ مدرک نشدهاند، سهبرابر بیشتر از دانشجویان بدهکاری است که مدرک خود را گرفتهاند.
نگرانی از افزایش هزینهها
دانشجویان آمریکایی امروزه با فشارهای غیرقابل انکاری مواجه هستند که بخشی از آنها بعد از یک سال و نیم مواجهه با مشکلات و بحرانهای اقتصادی در دوران همهگیری کرونا ایجاد یا حتی تشدید شده است. آنها از یکسو باید با هزینههای دانشکده که طی چند دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته، مقابله کنند و از سوی دیگر باید در دوران همهگیری جهانی، به تحصیلات خود ادامه دهند. طبق نظرسنجی سالانه وام دانشجویی Citizen که با بررسی ۲۰۱۹ دانشجوی آمریکایی و والدین آنها بین ۱۵ تا ۲۶ ژوئن اعلام شده، این واقعیتها ذهن این قشر از جامعه را به خود مشغول کرده است. بهطور تقریبی، حدود ۷۰درصد دانشجویان فعلی دانشکدهها و کالجهای آمریکا نگران مقرونبهصرفه بودن هزینههای دانشگاهی و تاثیر آن بر روند برنامههای آنها برای ثبتنام ترم پاییزی هستند. نگرانیهای بهداشت عمومی درباره انتشار ویروس کرونا از سال گذشته اندکی کاهش یافته است. درسال ۲۰۲۰، حدود ۵۳درصد از دانشجویان فعلی نسبت به ایمنی خود در همهگیری کرونا ابراز نگرانی میکردند که این درصد نگرانی درحالحاضر به ۳۶درصد کاهش یافته و همین اطمینان میتواند برنامههای دانشجویان و دانشگاهها را در روند ترم پاییز تحتتاثیر قرار دهد.
افزایش ۱۰۰درصدی بدهی دانشجویان
اما همچنان این نگرانیها در دانشجویان نسبت به هزینههای ثبتنام دانشگاهی پابرجاست. بسیاری از خانوادهها از مدتها قبل نگران پرداخت هزینههای ثبتنام فرزندان خود هستند و با توجه به پابرجا ماندن بحرانهای مالی موسسات، بسیاری از دانشگاهها بهدنبال آن هستند که از این قبیل دانشجویان خود حمایت کنند تا آنها سال تحصیلی را پشتسر بگذارند. با وجود شیوع همهگیری کرونا که باعث شد روند افزایش شهریههای دانشگاهی کندتر از قبل شود، همچنان ۵۶درصد از خانوادهها انتظار دارند در شروع ترم پاییزی، هزینهها بهطور متوسط ۸۷۰۰ دلار رشد داشته باشد. طی ۱۰ سال گذشته، هزینههای کالجها و دانشگاههای آمریکا با حدود ۲۵درصد رشد مواجه بوده و به همین ترتیب، بدهی دانشجویان آمریکایی هم با رشد بیش از ۱۰۰درصد روبهرو بوده است. امروزه، ۴۴.۷ میلیون وامگیرنده درمجموع بیش از ۱.۷ تریلیون دلار بدهی دانشجویی را به خود اختصاص دادهاند.
همهگیری کرونا حتی روی سالهای حضور دانشجویان در دانشگاهها هم تأثیر گذاشته است. طبق مطالعات سال ۲۰۲۰ که توسط «گالوپ» و بنیاد «لومینا» روی ۳۹۴۱ دانشجوی مقطع کارشناسی و ۲۰۶۴ دانشجوی مقطع ارشد انجام شد، تقریبا نیمی از دانشجویان تصور میکنند کرونا بر توانایی آنها در تکمیل برنامههای درسی تاثیر منفی به جا گذاشته است. ۴۹درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی و ۵۶درصد از دانشجویان مقطع ارشد اعلام کردهاند همهگیری، زمان اتمام سالهای تحصیلی را طولانیتر کرده است. این بدان معناست که بسیاری از دانشجویان به کمکهای مالی بیشتری نسبت به ۴ سال تحصیلی برای اخذ مدرک نیاز دارند.
افزایش هزینهها با تغییر روند ثبتنام و حفظ دانشجویان
با توجه به کاهش جذب دانشجویان بهدلیل تغییر جمعیتشناسی و شیوع همهگیری که باعث شد بسیاری از دانشجویان از حضور در جامعه خودداری کنند، کالجها و دانشگاهها هزینههای خود را کاهش داده و حتی افزایش آن را متوقف کردهاند تا از این طریق در رقابت با دیگر دانشگاهها برای جذب دانشجوی بیشتر رقابت کنند. حضور همهگیری، روندهایی را که پیش از کرونا هم وجود داشت، تشدید کرده که از آن جمله میتوان به درآمد کمتر ناشی از کاهش ثبتنام دانشجویان، حفظ و استفاده کمتر دانشجویان از خوابگاهها اشاره کرد. بهعنوان مثال، کالج ایالتی Keene و کالج دولتی «گرانیت» اعلام کرده که شهریه دانشجویان خارجی را برای سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ ثابت نگه میدارد و با اجرای این طرح، امسال سومین سال متوالی خواهد بود که افزایشی در شهریه دانشجویان بینالمللی رخ نمیدهد. این طرح در راستای روند کاهشی شمار دانشجویان خارجی ورودی به دانشگاههای آمریکا گذاشته شده که همین امر نگرانی کارشناسان را نسبت به ماندگار شدن مشکلات آموزش عالی دولتی در پی داشته و چالشهایی را چون درآمد کمتر، هزینههای بالاتر و اثر ماندگار کرونا را بهدنبال خواهد داشت. براساس دادههای بهدستآمده در سال ۲۰۱۷، انتظار میرود جمعیت دانشآموزان مقطع دبیرستانی در آمریکا تا سال ۲۰۳۲ تا حدود ۵درصد کاهش یابد. این روند کاهش مقاطع دبیرستان، کاهش روند ثبتنام دانشجویان کالجهای آمریکا را هم بهدنبال دارد.
منبع: فرهیختگان
انتهای پیام/
انتهای پیام/