اربعین محور ماندگاری نهضت عاشورا/ پیامدهای سیاسی آیین پیادهروی اربعین تبیین شود
حسین رحیمی با یادآوری نقش عظیم اربعین حسینی(ع) در جامعه به خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در ساری گفت: آیینها جزیی از فرهنگ هر جامعه است که تفاوت دیدگاهها نسبت به جهان هستی و شیوه زیست را در خود حمل میکنند و در جوامع دینی دارای منشأ اعتقادیاند.
وی افزود: تفاوت موجود در برداشت شیعه و سنی از جانشینی پیامبر اسلام(ص) دو فرهنگ متفاوت زندگی را پرورش و گاهی مواقع مقابل هم قرار داده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: فرهنگ عزاداری حماسه عاشورا و اربعین میان شیعیان، وجه تمایز اصلی این برداشت اسلامی است که امروزه در آیین پیادهروی اربعین تجلی مییابد؛ پس فهم این آیین و تبیین پیامدهای سیاسی آن برای نظامی که از آموزههای اعتقادی آن الهام میگیرد، اهمیت دارد.
رحیمی بیانکرد: ضرورت دارد آیین پیادهروی اربعین در چارچوب پدیدههای اجتماعی سیاسی، فهمیده و سپس در قالب نظریه تحلیل تا پیامدهای سیاسیاش تبیین شود.
وی اربعین را حرکت عشق و ایمان دانست و بیان کرد: اربعین آیینهای است در برابر چشمان میلیونها انسان متعهد که در آن تصویری از نهضت و قیام خونین محرّم نقش میبندد.
رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری افزود: آیین اربعین حسینی به عنوان یک پدیده بزرگ دینی در طول ۱۴ قرن گذشته، همواره محور ماندگاری نهضت عاشورا و گفتمان امام حسین علیهالسلام بوده است؛ بنابراین شرکت زائران حسینی در پیادهروی این آیین، هرساله نمودی از معنویت، فرهنگ، سیاست و اجتماع آنان است.
رحیمی افزود: در واقع، شیعیان در این گردهمایی عظیم از طرفی موجودیت خود را در ابعاد متفاوت به جهانیان اعلام میدارند و از سوی دیگر، حضور خود زائران در این مراسم، موجب تاثیرپذیری و تاثیرگذاری آنان در برابر یکدیگر میشود؛ بنابراین این جریان سهم قابل توجهی در اقناع مؤلفههای اجتماعی و سیاسی شرکتکنندگان پیادهروی اربعین و بازخورد بیرونی آن دارد.
استاد دانشگاه آزاد مازندران یادآور شد: توجه به تربیت اسلامی، توجه به حیاتیترین موضوع در جامعه اسلامی است، روی آوردن به تربیت صحیح، پرداختن به ضروریترین امور انسان و رسالت همه پیامآوران الهی نیز بوده است، روی این اصل پیادهروی اربعین نقش اساسی در تربیت اسلامی افراد، خانوادهها و جامعه دارد.
رحیمی گفت: زنده نگه داشتن آیین پیادهروی اربعین دارای سه بعد اصلی، ابعاد تربیتی فردی شامل، بصیرتافزایی، افزایش عزتنفس، الگوپذیری، تفکر و خودسازی معنوی، ابعاد تربیتی خانوادگی: شامل همگرایی نسلها، اصلاح الگوی مصرف و ابعاد تربیتی اجتماعی: شامل هویت دینی، بهداشت روانی، اعتماد اجتماعی در تعالی بشری است.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/