تغییر مسیر از «ایجکت» به عملیات زندگی/ اختراعی که خلبان را تا محل امن همراهی میکند
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ سیدنظام عزیزی پورزاده دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی تکنولوژی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت (گرایش نرمافزار)، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و نایب دبیر کانون مشکات در نخستین دوره «مسابقات بینالمللی آنلاین اختراعات و نوآوریها» در کشور سوئیس (ویژه اعضای فدراسیون بینالمللی مخترعان) مقام دوم را کسب کرد.
عزیزی پورزاده در این مسابقات که با حضور ۷۰۰ شرکتکننده از ۳۵ کشور جهان برگزار شد با اختراع «سیستم هدایت صندلی و خلبان جنگنده به محل امن پس از ایجکت» رتبه دومی را به خود اختصاص داد.
بیشتر بخوانید:
دانشجویی که ۵ اختراع و ۱۱ عنوان کتاب دارد
کاربرد آنتن آرایهای در «فمتوسل» شبکههای مخابراتی بیسیم نسل پنجم موبایل
«RSU» موجودی هوشمند و همیار پلیس
امدادرسانی به خودروها با اینترنت اشیا
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت گفتوگویی را با عزیزی پورزاده ترتیب داده است.
عزیزی پورزاده ابتدا با بیان بیوگرافی کوتاه از خود اظهار کرد: متولد ۲۷ شهریور ۱۳۶۶ ساکن شهر رستمآباد از توابع شهرستان رودبار استان گیلان هستم.
وی با اعلام اینکه دارای مدرک کاردانی مکانیک خودرو از آموزشکده سمای واحد رشت و کارشناسی تکنولوژی نرمافزار کامپیوتر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بوده و عضو داوطلب جمعیت هلال احمر جوانان و از اعضای شورای فرهنگی واحد رشت هستم.
مهمترین افتخارات علمی دارنده رتبه دوم مسابقات بینالمللی اختراعات
دارنده رتبه دوم «مسابقات بینالمللی آنلاین اختراعات و نوآوریها» مهمترین افتخارات علمی خود را ثبت پنج اختراع در اداره ثبت اختراعات و مالکیتهای صنعتی، ثبت یک اختراع در اداره ثبت اختراعات آمریکا ( us patent)، مقام دوم جشنواره بینالمللی اختراعات ارشمیدس روسیه ۲۰۰۹، مقام سوم جشنواره بینالمللی اختراعات آیتکس مالزی ۲۰۰۹، رتبه برتر کشوری در جشنواره ملی اختراعات دانشگاه جامع علمی و کاربردی واقع در برج میلاد (۱۳۹۴)، مقام سوم جشنواره بینالمللی اختراعات ژنو سوئیس ۲۰۱۶، مقام نخست جشنواره رشد در بخش صنایع فلزی مرداد ۱۴۰۰ و مقام دوم نخستین دوره مسابقات بینالمللی آنلاین اختراعات سوئیس ۲۰۲۱ عنوان کرد.
عزیزی پورزاده در پاسخ به این سوال که جرقه اولیه اختراع «سیستم هدایت صندلی و خلبان جنگنده به محل امن پس از ایجکت» چه زمانی به ذهن شما رسید و چه چیزی موجب ساخت آن شد؟ بیان کرد: سالهای گذشته تعدادی از خلبانان پس از آسیب دیدن جنگندههایشان مجبور به ایجکت و سپس اسیر دشمن یا فوت شدهاند؛ بنابراین این ایده به ذهنم رسید که سیستمی روی صندلی هواپیماهای جنگنده نصب شود تا پس از ایجکت، خلبان بتواند تا مسیر مورد نظر پرواز کند.
وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه هدفتان از اختراع «سیستم هدایت صندلی و خلبان جنگنده به محل امن پس از ایجکت» و نحوه عملکرد آن چگونه بوده و برای چه مقاصدی سودمند بوده و کارایی و کاربرد دارد؟ مطرح کرد: هدف از این اختراع نجات جان خلبانان از حوادث طبیعی یا غیرطبیعی پس از ایجکت (Eject) از کابین جنگنده بود.
بیشتر بخوانید:
اختراعی که «جرب قرمز طیور» را از پا میاندازد
اختراع سیستم مدرن خطایابی در نیروگاههای خورشیدی
کنترل بیماران کرونایی از راه دور
خودروهای خودران قابلیت شناسایی جنسیت عابر پیاده را دارند؟ | بینایی؛ چالش جدی هوش مصنوعی
طراح «سیستم هدایت صندلی و خلبان جنگنده به محل امن پس از ایجکت» افزود: سیستمهای پیشران و هدایت خودکاری که در صندلی قرار دارد، این امکان را به خلبانها میدهد که پس از ایجکت هم بتوانند مانند یک پاراگلایدر پرواز کنند و با هدایت آن به منطقه امن برسند.
عزیزی پورزاده با بیان اینکه «سیستم هدایت صندلی و خلبان جنگنده به محل امن پس از ایجکت» نمونه خارجی ندارد، تبیین کرد: این اختراع اسفند ۹۸ در اداره ثبت اختراعات آمریکا به ثبت رسیده است.
وی با تأکید بر اینکه دستگاه «سیستم هدایت صندلی و خلبان جنگنده به محل امن پس از ایجکت» در قالب طرح ارائه شده و نمونهای از آن ساخته نشده است، متذکر شد: این اختراع فقط در قالب طراحی بوده و برای اجرا باید سازمانی مانند وزارت دفاع از آن در ساخت هواپیماهای جنگنده استفاده کند که تاکنون استقبالی از این طرح صورت نگرفته است.
عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت عنوان کرد: این اختراع در نخستین دوره مسابقات بینالمللی آنلاین اختراعات کشور سوئیس ۱۸ تا ۲۰ جولای ۲۰۲۱ (۲۷ تا ۲۹ تیر ۱۴۰۰) موفق به کسب مقام دوم شد.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/