بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته از وظایف نظام آموزشی است
محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه وصنعت وزارت علوم در گفت وگو با خبرگزاری آنا ، این وزارت خانه اجرای برنامه های مهارت افزایی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، توسعه دوره های کارآموزی، همکاری در تدوین چارچوب نظام صلاحیت حرفه ای و رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را در برنامه های خود قرار داده است.
سیف تصریح کرد: در همین راستا علاوه بر انعقاد تفاهم نامه همکاری با ستاد کل نیروهای مسلح به منظور تشویق دانشجویان به گذراندن دوره های مهارتی، 40 مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی به منظور هماهنگی و ساماندهی فعالیت های مرتبط با توانمندسازی و اشتغال زایی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور ایجاد شده است.
مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یکی از چالش های مهم در نظام آموزش عالی کشور عدم توازن در تأمین نیروی انسانی متخصص و نیاز های کشور و اشتغال مناسب دانشآموختگان دانشگاهی است.
سیف گفت: بر همین اساس و با توجه به رشد تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی، تخصصی تر شدن مشاغل و حرکت به سمت کسب وکارها بر پایه ی فناوری های پیشرفته و لزوم توسعه و بهره وری صنایع کشور، ایجاد مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی امری ضروری است. مراکز هدایت شغلی و دفاتر کاریابی با هدف کاهش هزینه مبادله ناشی از استخدام نیروی کار برای بنگاه و کاهش هزینه کاریابی برای جویندگان کار تاسیس شده اند.
مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: فرصت های مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز علمی در جامعه و صنعت زمینه مناسبی را برای ارتقا توانمندی ها و مهارت ایشان در جهت کسب دانش بومی و انتقال یافته های پژوهشی به جامعه فراهم می سازد.
او گفت: در طی فرصت مطالعاتی، عضوهیئت علمی در واحد عملیاتی دولتی یا غیردولتی شامل بخش های صنعتی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، خدماتی و کشاورزی حضور مییابد. بر اساس آئین نامه این طرح، اساتید با موافقت دانشگاه میتوانند بین 3 تا ۶ ماه به واحدهای اقتصادی و صنعتی مأمور شده و در جهت کمک و بهبود کیفی و عملیاتی واحدهای فوق همکاری نمایند. همچنین در پیوست 1 ، آییننامه دورههای فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی ارائه شده است.
سیف تاکید کرد: با توجه به اینکه یکی از مهمترین اهداف دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، رفع نیازها و چالش های اساسی کشور و کمک به تولید و رشد اقتصادی است، انتظار می رود که دانشگاهیان و مراکز علمی به این رسالت بیشتر توجه کرده و اقدامات مناسبی به عمل آورند. خوشبختانه در حال حاضر ظرفیت ها و روش های مختلفی در دانشگاه ها وجود دارند که می توان از آنها در جهت اجرای طرح های مزیت استانی بهرهمند شد. بر این اساس لازم است دانشگاه ها و مراکز علمی بر اساس شرایط و توانمندی های خود نقش خود را در این راستا تعریف کرده و اقدامات الزم و مناسب را صورت دهند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/