دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1394 - 11:18
در برنامه «نگاه یک» مطرح شد؛

دفاع قالیباف از مصوبه دولت احمدی‌نژاد برای رفع آلودگی هوا؛ به قانون سال 90 برگردیم/ پاداش‌های میلیاردی در شهرداری نداریم

شهردار تهران با بیان اینکه ما به عنوان شهرداری تهران آماده‌ایم هر سیاست و تصمیمی که دولت اخذ می‌کند را اجباری کنیم، گفت: اما اگر بخواهیم یک تصمیم منطقی بگیریم باید مصوبات سال ۹۰ را اجرایی کنیم.
کد خبر : 59432

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدباقر قالیباف شب گذشته در برنامه نگاه یک با بیان اینکه یکی از چالش‌های امروز اکثر شهرهای بزرگ دنیا آلودگی هوا و ترافیک است، اظهار کرد: برخی شهرها توانسته‌اند بر معضل آلودگی هوا فائق شوند اما کمتر شهری را سراغ داریم که توانسته باشد مشکل ترافیک را حل کند.


وی افزود: سال‌های گذشته نیز به این موضوع اشاره کرده‌ام که اگر بگویند یک چالش شهر تهران را نام ببر، به عقیده من موضوعی مهم‌تر از آلودگی هوا نیست چرا که اگر برای حل آن تلاش کنیم به معنای آن است که آلودگی صوتی نیز کاهش یافته، حمل و نقل عمومی توسعه یافته و کیفیت زندگی در شهر ارتقا پیدا کرده است. اما نخستین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که بدانیم آلودگی از کجا نشأت می‌گیرد.


هوای تهران را می‌توانیم به استاندارد جهانی بازگردانیم


شهردار تهران تصریح کرد: خیلی شفاف می‌گویم برخی معتقدند آلودگی هوا قابل حل نیست که به عقیده بنده نگاهی غلط است چرا که می‌توانیم آن را به استانداردهای جهانی بازگردانیم. یک نگاه برای حل مشکل آلودگی هوا این است که ابتدا آلودگی تولید شود بعد برای آن چاره‌اندیشیه کنیم اما یک نگاه دیگر این است که باید جلوی آلودگی را در منبع تولید بگیریم که ما با نگاه دوم موافق هستیم یعنی معتقدیم باید منبع تولید آلودگی را از بین ببریم و طوری عمل کنیم که جلوی وسایل، تجهیزات و آلاینده‌هایی را که منجر به آلودگی هوا می‌شوند،بگیریم.


ورود سالانه 800 هزار تن آلایندگی به هوای تهران


وی با اشاره به اینکه سالانه در تهران 800 هزار تن آلایندگی وارد هوای می‌شود، اضافه کرد: شهرداری تهران در سال‌های اخیر امکانات و تجهیزات کاملی را در شهر نصب کرده که دقیقا بتواند همه ابعاد آلودگی هوا را دریافت و بررسی کند. براساس تجزیه و تحلیلی که داشته‌ایم، 82 درصد از آلایندگی هوای شهر تهران ناشی از منابع متحرک است. سهم خودروها، صنعت، نیروگاه و پایانه‌ها در تجزیه و تحلیل‌های ما مشخص شده و نکته‌ جالب این است که آلایندگی ناشی از گرمایش خانگی علی‌رغم تصور برخی افراد کمتر از 4 درصد است.


قالیباف با بیان اینکه باید منبع تولید آلاینده را به درستی شناسایی کنیم، توضیح داد: بخشی از آلاینده‌ها مانند گردوخاک طبیعی هستند که خطراتی دارند اما به دلیل اینکه ذرات معلق آنها 10 میکرونی است، اثرات سوء آن به اندازه ذرات کمتر از 2.5 میکرون نیست.


300 هزار خودرو در تهران کاربراتوری است


شهردار تهران به طرح سوالی پرداخت و گفت: طبیعتا وقتی حرف از وسایل محرکه می‌زنیم منظور موتورسیکلت‌ها و خودروهاهستند که مربوط به صنعت می‌شود اما آیا همه آلودگی به دلیل خودروهایی است که صنعت تولید می‌کند؟ این مسئله ابعاد مختلفی دارد. در تهران بیش از 3.5 میلیون خودرو وجود دارد که 300 هزار مورد آنها کاربراتوری هستند و 50 درصد آلایندگی شهر را تولید می‌کنند در حالی که تنها 10 درصد خودروهای شهر را تشکیل می‌دهند.


قالیباف با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها حدود 8 برابر یک خودرو آلایندگی تولید می‌کند، اضافه کرد: طبق آمار در تهران روزانه بین 12 تا 14 میلیون لیتر بنزین، گازوئیل و مازوت سوخته می‌شود که آلایندگی را وارد هوای شهر تهران می‌کند. بنابراین با توجه به این آمار نیازمند اقدامات سلبی و ایجابی هستیم. بنابراین در این راستا ابتدا باید 300 هزار خودرویی که مسبب 50 درصد آلودگی هوا را از رده خارج کنیم که برای این امر در سال 90 مصوبه‌ای از سوی هیات دولت تعیین شده است.


وی ادامه داد: براساس مصوبه مذکور اعلام شده عمر متوسط خودروی سواری 20 سال، وانت 15 سال، تاکسی 10 سال، مینی‌بوس 12 سال و کامیون 20 سال است و تردد خودروهایی با بیش از سن تعیین شده در شهر مجاز نیست اما متاسفانه می‌بینیم که هنوز پیکان‌های کاربراتوری به عنوان تاکسی در شهر تردد دارند و عمر برخی از کامیون‌ها نیز از 35 سال گذشته است.


برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی حمایت نمی‌شویم


شهردار تهران با بیان اینکه بنده مدیریت و بهره‌برداری‌های تاکسی‌های شهر تهران را برعهده دارم، توضیح داد: ستاد خودرو باید به این موضوع بپردازد و برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام کند که به دلیل عدم حمایت از این بخش از آنها گله‌مند هستیم. موضوع آلایندگی هوا موضوع بخشی نیست که بگوییم دولت، یا شهرداری به تنهایی می‌توانند آن را حل کنند، حتی اگر دولت و شهرداری نیز با یکدیگر باشند اما مردم آنها را همراهی نکنند حل معضل امکانپذیر نخواهد بود اما در این بین مهم‌ترین و کلیدی‌ترین کاری که شهرداری تهران می‌تواند انجام دهد توسعه حمل و نقل عمومی است.


قالیباف تصریح کرد: باید توجه کنیم که طبق قانون بخشی از حمل و نقل عمومی باید از بودجه دولت و بخشی از سوی مردم تامین شود. طبق قانون 82.5 درصد هزینه تامین اتوبوس باید از سوی دولت تامین شود این در حالی است که طی 6 سال گذشته نه یک دستگاه اتوبوس و نه حتی بودجه آن به شهرداری پرداخت شده است. علاوه بر این بیش از 95 درصد بودجه مترو نیز از سوی شهرداری تامین می‌شود در حالی که طبق قانون 50 درصد تامین این هزینه برعهده دولت است.
حاضریم تمام ساخت‌و‌سازهای تهران را متوقف کنیم


شهردار تهران درباره افزایش جمعیت شهر تهران گفت: تهران 23 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده، این در حالی است که این شهر تنها 1.5 درصد مساحت کل کشور است. جمعیت تهران تا سال 1404 زیر 10 میلیون باقی می‌ماند اما اگر همین حالا دولت اعلام کند حاضریم همه ساخت و سازهای شهر تهران را متوقف کنیم.


قالیباف در پاسخ به سوالی در خصوص بلندمرتبه‌سازی‌های منطقه 22 و تاثیر آن در جریان هوا وآلودگی هوا اظهار کرد: در اقلیم زمستان‌ها شاهد پدیده «اینورژن» یا وارونگی هوا هستیم. به گونه‌ای که هوا در دشت تهران ساکن می‌شود. عمدتا مسیر وزش باد در تهران از غرب به شرق است اما آیا باد تنها از نقطه منطقه 22 وارد شهر می‌شود؟ اگر فرض را بر این بگیریم که چنین مسئله‌ای موجب آلودگی هوا در تهران شده باشد، در سایر کلانشهرها مانند اراک، مشهد و... نیز همین موضوع صدق می‌کند؟


افزوده شدن روزانه 1200 خودرو به شهر تهران


وی با اشاره به اینکه روزانه یک هزار و 200 خودرو به شهر تهران افزوده می‌شود،گفت: ما به عنوان شهرداری تهران آماده‌ایم هر سیاست و تصمیمی که دولت اخذ می‌کند را اجباری کنیم، اگر احساس‌شان این است که نباید در شهر بیش از 12 طبقه ساخت و ساز صورت گیرد، آن را متوقف می‌کنیم. اما اگر بخواهیم یک تصمیم منطقی بگیریم باید مصوبات سال 90 را اجرایی کنیم.


قالیباف در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که چه نهادی مسئول اجرای این مصوبه دولت است، توضیح داد: سازمان محیط زیست ستاد این کار در دولت است و باید مشخص کند هر یک از سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط به این موضوع باید چه اقداماتی انجام دهند. چرا در تهران باید هنوز یک خودروی کاربراتوری حرکت کند. در حال حاضر می‌توان گفت سوخت مورد استفاده شهر تهران استانداردهای ممکن را دارد ولی این سوخت در یک خودروی کاربراتوری مصرف می‌شود آلودگی ایجاد می‌کند.


دو پیشنهاد شهرداری تهران به دولت


قالیباف با اشاره به اینکه شهرداری تهران دو پیشنهاد برای دولت دارد، تصریح کرد: پیشنهاد نخست ما انتقال ایستگاه راه‌آهن به خارج از تهران و پیشنهاد دوم انتقال فرودگاه مهرآباد است چرا که نقش بسیاری در آلایندگی هوای شهر تهران دارند. در عین حال نیز آماده هرگونه همکاری با دولت هستیم. شهرداری تهران و حتی شهرداری سایر کلانشهرها آماد‌ه‌اند هر تصمیمی ولو اینکه از نگاه ما منطقی نباشد را به اجرا درآورد اما درعین حال معتقدیم بیش از هر چیزی حل مشکل نیازمند مدیریت صحیح در اجراست.


وی با تاکید بر اینکه دولت مشکلات و مشغله‌های فراوانی دارد، عنوان کرد: اگر دولت به این تشخیص برسد که حل معضل آلودگی هوا برعهده شهرداری تهران باشد آمادگی داریم آن را بپذیریم و در یک دوره زمانی مشخص، هوای شهر را به شرایط سالم برسانیم.


در پروژه شهر آفتاب تابع مصوبات شورای شهر هستیم


شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد برخی اعضای شورا که خواستار صرف هزینه برای حمل و نقل عمومی به جای ادامه روند پروژه شهر آفتاب بودند، توضیح داد: مصوبات شورای شهر مانند مجلس شورای اسلامی موافقان و مخالفانی دارد. در پروژه شهر آفتاب نیز ما تابع مصوبات شورا هستیم من معتقدم شورای شهر با تصویب بودجه 180 میلیارد تومانی برای تکمیل این پروژه از قضا تصمیم درستی گرفت.


وی ادامه داد: افتتاح پروژه شهر آفتاب تاثیر قابل توجهی در کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران خواهد داشت. سال‌ها مردم از ترافیک نزدیک نمایشگاه ناراضی بودند و هیچ کس مسئولیت انتقال آن را به خارج از شهر برعهده نمی‌گرفت اما خوشبختانه این پروژه در حال طی کردن مراحل است و تا اردیبهشت به بهره‌برداری می‌رسد.


هزینه ساخت پل صدر 1200 میلیارد تومان بود


قالیباف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرداری با هزینه پل صدر می‌توانست 100 کیلومتر مترو بسازد، افزود: 60 درصد بودجه شهرداری در حوزه زیرساخت‌ها متمرکز بر توسعه حمل و نقل عمومی است. پل صدر نیز در شورای دوره سوم مورد بحث‌های کارشناسی قرار گرفت و در نهایت تصمیم به ساخت آن گرفته شد. در حال حاضر ساخت هر کیلومتر مترو 240 میلیارد تومان هزینه دارد این در حالی است که هزینه پل صدر 1200 میلیارد تومان بود. بنده شهادت می‌دهم علی‌رغم سلایق مختلف سیاسی بین اعضای شورای شهر وجود دارد، اما هیچ کدام از آنها جریانات سیاسی را در موضوعات شهری دخیل نکرده‌اند.


شفاف‌ترین دوره مالی در شهرداری دوره کنونی بوده است


قالیباف در پاسخ به پرسش دیگری درباره شفافیت مالی در شهرداری، توضیح داد: صراحتا اعلام می‌کنم که شفاف‌ترین دوره مالی در شهرداری دوره کنونی بوده است. در گذشته اصلا حسابداری در شهرداری انجام نمی‌شد. جرایم اقتصادی بزرگی تاکنون صورت گرفته اما یک مورد از آنها در مورد شهرداری نبوده است البته بنده منکر تخلف در شهرداری نیستم اما شهرداری در مبارزه با فساد توسط دستگاه‌های ناظر مورد تقدیر قرار گرفته است.


سفرهای خارجی را به حداقل رسانده‌ایم


وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پاداش‌های میلیاردی به مدیران شهرداری گفت: اصلا چنین چیزی امکان ندارد. 3 سال است که سفرهای خارجی را به حداقل رسانده‌ایم و به هیچ یک از مدیران در این سفرها حق ماموریت پرداخت نمی‌کنیم.


شهردار تهران درباره هتل اسپیناس و پاساژ علاءالدین توضیح داد: ما معتقد بودیم در هتل اسپیناس تخلفی صورت نگرفته و صراحتا اعلام کردیم که همه ضوابط و مقررات لازم در آن رعایت شده است. در ساخت پاساژ علاءالدین که متعلق به 15 سال پیش است تخلفات دیگری نیز صورت گرفت که با آن قاطعانه برخورد کردیم.


قالیباف درباره ضوابط بلندمرتبه‌سازی نیز اضافه کرد: ما برای این موضوع پیشنهاداتمان را به شورای عالی شهرسازی اعلام کردیم و تصمیم نهایی با این شوراست. هر تصمیمی که از سوی شورای عالی صورت گیرد لازم‌الاجرا می‌دانیم.


با پیمانکاران متخلف برخورد می‌شود


وی در خصوص طرح ساماندهی دستفروشان و مورد برخورد ماموران شهرداری با یک لبوفروش طی چند شب گذشته گفت: هنوز اطلاعات دقیق به دستمان نرسیده ولی با آنها تاکید کردیم اگر پیمانکاری در برخورد با دستفروشان تخلفی انجام دهد با آن برخورد خواهیم کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب