دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1400 - 13:00
پرسه‌زنی معتادان متجاهر زیر سایه بی‌توجهی سازمان‌ها؛

پلیس: شهرداری و دیگر سازمان‌ها همکاری نمی‌کنند/ شهرداری: طبق قانون وظیفه‌ای در قبال معتادان نداریم

تجمع معتادان متجاهر در شهر تهران و عدم همکاری ارگان‌های ذی‌ربط در خصوص جمع‌آوری و نگهداری آنان موضوعی‌است که موجب اعتراض رئیس پلیس تهران شده است.
کد خبر : 583003
اجرای طرح ظفر پلیس مبارزه با مواد مخدر

گروه جامعه خبرگزاری آنا-یاسمین بخشی؛ هفته گذشته رئیس پلیس پایتخت در خصوص وضعیت جمع‌آوری معتادان متجاهر لب به گلایه گشود که ما سه سال و نیم است فریاد می‌زنیم ۱۲ مرکز کاهش آسیب و متادون‌درمانی و گرمخانه در محله شوش، مولوی و هرندی داریم؛ مراکزی که در کنار خانه‌های مردم ساخته شده‌ است و روزانه بالغ بر ۴ هزار نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند اما تلاشی برای بهره‌برداری از این مراکز صورت نمی‌گیرد.


سردار رحیمی تأکید کرده بود که باید این مراکز از محل زندگی مردم جمع‌آوری شود اما کسی اعتنایی نمی‌کند و جای تأسف دارد که تاکنون کاری در این زمینه صورت نگرفته است. این مراکز باید به خارج از شهر و محل زندگی مردم منتقل شود.


رئیس پلیس تهران البته معتقد بود که نگهداری از معتادان متجاهر وظیفه پلیس نیست اما با این حال از ابتدای سال تاکنون بیش از ۸ هزار معتاد متجاهر از سطح شهر تهران جمع‌آوری شده‌اند.


سردار رحیمی از عدم همکاری گرمخانه‌ها هم گلایه کرد و اظهار کرده بود که باید شهرداری با پلیس همکاری کند.


پلیس: شهرداری و دیگر سازمان‌ها همکاری نمی‌کنند/ شهرداری: طبق قانون وظیفه‌ای در قبال معتادان نداریم


در همین خصوص مالک حسینی، رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری آنا، در خصوص انتقاد سردار رحیمی و وظیفه‌ شهرداری‌ها در قبال معتادان متجاهر گفت: درخصوص ماده ۱۶ مبارزه با مواد مخدر که می‌گوید معتادان متجاهر با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می‌شوند، عملاً شهرداری مسئولیتی ندارد.


وی افزود: بر اساس قانون وظیفه جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر بر عهده نیروی انتظامی بوده و تأمین ظرفیت پذیرش هم بر عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر است ‌و بهزیستی هم مسئولیت مشخص دارد.


پلیس: شهرداری و دیگر سازمان‌ها همکاری نمی‌کنند/ شهرداری: طبق قانون وظیفه‌ای در قبال معتادان نداریم



وی ادامه داد: با عنایت به اینکه امکان نگهداری این افراد در مکان‌های مسکونی و با تراکم جمعیت وجود ندارد، املاکی در حاشیه تهران نظیر شریف‌آباد معرفی کردیم که به علت کمبود اعتبار یا عدم امکان مناسب‌سازی، بهره‌برداری نشدند و درخصوص زنان نیز بر اساس مصوبه ستاد، زیرساختی در شرق تهران معرفی کردیم و برای کمک در راه‌اندازی آن نیز اعلام آمادگی کردیم.


رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اظهارات رئیس پلیس پایتخت مبنی بر اینکه گرمخانه‌ها سبب تردد و تراکم معتادان متجاهر می‌شود، افزود: مراکز کاهش آسیب در اختیار بهزیستی ‌ علوم پزشکی است ‌و مراکز متادون‌درمانی هم با مجوز بهزیستی فعالیت می‌کنند و در حوزه شهرداری تهران نیستند.


وی ادامه داد: ظرفیت گرمخانه ما در منطقه شوش نیز در بالاترین حد آن در فصل سرما ۲۵۰ نفر است که در مقایسه با برآورد ۵ هزار نفری معتادان متجاهر از سوی ناجا، بسیار ناچیز است.


حسینی تصریح کرد: طبق قانون اگر کسی در شب در شهر تهران بدون بیرون بماند و تقاضای سرپناه کند، ما در برابر او تکلیف داریم و تشخیص اعتیاد او در صلاحیت ما نیست.


رئیس سازمان مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مراجعین به گرمخانه‌ها قطعاً معتاد متجاهر نیستند، چرا که مشخصه اصلی آنان مصرف دائمی مواد مخدر است، تاکید کرد: با این حال، کل ظرفیت گرمخانه‌های تهران هم به نسبت آمار معتادان متجاهر ده درصد است.


این صحبت‌های رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران و گلایه‌های سردار رحیمی از وضعیت جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر نشان از یک گسستگی مدیریتی در امر ساماندهی معضل اجتماعی معتادان متجاهر دارد که نیازمند همکاری بیشتر بین نهادهاست. نه شهرداری اعتقاد به وظیفه خود دارد و نه پلیس می‌تواند این معضل را به صورت تک ارگانی حل کند. اتفاقی که باعث ازدیاد تردد معتادان در سطح شهر شده و کسی هم پاسخگوی آن نیست.


انتهای پیام/۴۱۶۱/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته