دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1400 - 13:28
خلیلیان در گفت‌وگو با آنا:

فوتبال تا پایان سال اسیر کرونا خواهد بود/ واکسیناسیون فوتبالیست‌ها همچون المپین‌ها اولویت است

سرپرست پیشین فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: فوتبال تا پایان سال اسیر کرونا خواهد بود و واکسیناسیون کسانی که باعث غرور و نشاط ملی شدند، اولویت است.
کد خبر : 578911
عکس خاص

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و برگزاری رقابت‌های ملی و بین‌المللی باشگاهی با تعویق چندباره مواجه شده و به احتمال فراوان در اواخر تیر یا اوایل مرداد به پایان می‌رسد البته اگر اتفاق غیرمنتظره دیگری رخ ندهد. این موضوع ممکن است در فصل آینده لیگ برتر نیز وجود داشته باشد.


مهرزاد خلیلیان درباره اینکه چقدر احتمال دارد تا پایان سال رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران اسیر تعویق‌های متوالی شود و با تأخیر مواجه شود به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: با آخرین تحولاتی که ویروس کرونا (COVID-19) پیدا کرده و همچنین آخرین تحقیقات منتشر شده از سازمان پزشکی آمریکا، زدن دوز سوم واکسن لازم شده و تا پایان سال شمسی جاری موضوع کرونا خاتمه پیدا نمی‌کند ضمن اینکه ممکن است سال آینده نیز با این ویروس دست به گریبان و اسیر این ویروس باشیم. مدیریت و کنترل تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌ها بدون شک راه مناسبی برای از بین بردن اثرات منفی ویروس کرونا است. البته که اگر 70 درصد مردم جهان واکسینه شوند می‌توان گفت جهان تا حدود زیادی موفق به کنترل این ویروس شده است.


وی ادامه داد: در این میان نباید فراموش کنیم جهت‌های جدید این ویروس ممکن است دردسرهایی را ایجاد کند و نیاز به مراقبت‌ها و تلاش‌های پزشکی بیشتری شود. بنابراین رویدادهای ورزشی به خصوص فوتبال در همین حالت باقی می‌ماند و به مرور ممکن است شرایط تغییر کند. البته پیش‌بینی که برای سال جاری شده این است که پس از گذر از پیک چهارم ویروس کرونا، برای نرسیدن به پیک پنجم که می‌تواند خیلی خطرناک‌تر باشد و مرگ و میر بیشتری نصیب مردم عزیز کشورمان کند لازم است در رعایت اصول بهداشتی جدیت بیشتری صورت بگیرد.


کارشناس پزشکی ورزشی در مورد اینکه باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال به همراه سازمان لیگ تا چه اندازه در طولانی شدن رقابت‌های لیگ برتر تقصیر دارند، عنوان کرد: به نظرم در مجموعه‌های ورزشی و به خصوص در حوزه حرفه‌ای، خانواده ورزش تا 90 درصد همراهی خوبی داشته‌اند. دولت، وزارت بهداشت و فدراسیون پزشکی ورزشی در کنار تمامی باشگاه‌های فوتبال، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تلاش کردند تا بهترین نوع برخورد با ویروس را نشان دهند و بنده معتقدم نمی‌توان تقصیری گردن این نهادها انداخت. البته که در رشته‌های دیگر ورزشی بسیاری مانند باشگاه‌های بدن‌سازی ورشکسته شدند و ورزشکارانی هم بوده‌اند که ناچار شدند به ورزش حرفه‌ای ادامه ندهند. در این میان اگر مردم هم به خاطر رعایت نکردن پروتکل‌ها در رشد و انتشار ویروس تقصیر داشتند باید این حقیقت را بپذیریم که زندگی روزمره آنها باید تأمین شود و نیاز به واریز وام‌های بلاعوض در تمامی شاخه‌ها هستیم که چنین اتفاقی پس از قریب به دو سال از ورود ویروس کرونا به ایران رخ نداده است و وقتی حمایت‌های مالی از عموم جامعه صورت نمی‌گیرد، نمی‌توان انتظار رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا را از جامعه داشت.


وی تصریح کرد: در لیگ برتر فوتبال با توجه به پروتکل‌های بهداشتی که نوشته شده، تمامی امور به خوبی در حال انجام است. مثلاً اگر تیمی 10 بازیکن کرونایی داشته باشد، دیدار این تیم به تعویق می‌افتد. اینکه شاهد هستیم پیک چهارم بسیار خطرناک‌تر از پیک سوم است به خاطر این بود که مردم در سفرهای نوروزی مسائلی را رعایت نکردند و البته انجام چنین سفرهایی هم کاملاً لازم است چون مسائل روحی و اجتماعی وجود دارد. مهم‌ترین مسئله در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی زدن ماسک است. هر چند مردم می‌توانند در مراسم عروسی، عزا، تولد و دورهمی‌های سنگین حضور پیدا نکنند ولی نباید فراموش کنیم که واکسیناسیون اولویت یک دولت است و اگر چنین اتفاقی نیفتد، جامعه دچار خمودگی می‌شود.


خلیلیان خاطرنشان کرد: در حوزه ورزش و در قاعده حرفه‌ای آن نیز واکسیناسیون باید صورت بگیرد چون از قاعده اولویت مستثنی نیست. ورزشکاران ما به خصوص فوتبالیست‌ها باعث غرور و نشاط مردم می‌شوند. آنهایی که باعث افتخار ملی هستند و در رقابت‌های اخیر که در لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد، درخشیدند، باید مانند المپین‌ها واکسینه شوند. قطعاً با واکسیناسیون مناسبی که صورت می‌گیرد از بحران شدیدی که در آن قرار داریم، عبور خواهیم کرد.


کارشناس پزشکی ورزشی در مورد اینکه برنامه‌ریزی کنفدراسیون فوتبال آسیا در تعویق برگزاری مسابقات تأثیر داشته، بیان کرد: AFC بر اساس فیفا برنامه‌ریزی می‌کند و سازمان لیگ ایران هم بر اساس AFC برنامه‌ریزی خود را انجام داده است. آنچه فوتبال ما را آزار می‌دهد، نداشتن کرسی در AFC است چون نتوانستیم از امتیاز میزبانی استفاده کنیم. حتی فصل گذشته محرومیت طولانی‌مدت عیسی آل کثیر که در دنیا کم‌نظیر بود به خاطر نداشتن کرسی مناسب در AFC بود. نیاز است که همکاری مناسبی با کنفدراسیون فوتبال آسیا شود تا بتوانیم حق و حقوق خود را دریافت کنیم. طولانی شدن مسابقات طبیعی است ولی نباید برای میزبانی ایران تبعیض قائل شوند. فوتبالیست‌های قهرمان ما با درخشش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حقانیت فوتبال ایران را اثبات کردند و در مراحل بعدی می‌توانند با درخشش بیشتر باعث شادی بیشتر مردم شوند.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب