دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1394 - 16:42
مدیرکل توسعه مشارکت‌های جتماعی جوانان:

سرانه توانمندسازی جوانان کشور با دنیا فاصله چشمگیری دارد

مدیرکل توسعه مشارکت‌های اجتماعی جوانان با اشاره به این نکته که سرانه ایران در حوزه توانمندسازی جوانان بسیار پایین‌تر از سرانه استاندارد دنیا است، گفت: بهترین راه برای شکل‌گیری سرمایه های اجتماعی، توسعه مشارکت های اجتماعی نهادمند جوانان است.
کد خبر : 57468

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رضا حجتی در دومین گردهمایی معاونان جوانان ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها از مفهوم مشارکت سرمایه‌های اجتماعی و در کل فعالیت‌های اجتماعی به عنوان مفاهیمی یاد کرد که در کشور ما به تازگی ورود کرده‌اند و چون مفاهیمی غیر عینی هستند پس فهم آن‌ها نیز با دشواری روبه رو است.


وی با بیان اینکه برای فهم بهتر باید وارد فضای گفتمان شد، گفت: مسئولان ما و حتی این کارشناسانی که امروز گردهم آمده‌ایم برای گفتمان‌هایمان مخرج مشترک ذهنی نداریم و این‌ها مسائلی هستند که در حوزه‌های اجتماعی نیاز به تغییر رویکرد دارند.


حجتی در ادامه با اشاره به آمار سازمان بهره وری ایران، اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد که بهره‌وری کشور از سال 56 تاکنون سیر نزولی داشته است که در اینجا سوال پیش می‌آید چرا با این همه تلاش و شعارهای حاوی عدالت اجتماعی در این حد با دیگر کشورها تفاوت داریم.
مدیرکل توسعه مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با ابراز نگرانی ازسطح پایین اعتماد اجتماعی به جوانان و همچنین بی توجهی به شکل گیری سرمایه‌های اجتماعی، گفت: اگر دولت می‌خواهد به یک رفتار پایدار و نهادینه در بین مردم دست یابد، باید تلاش کند که مشارکت در بین افراد را از کودکی آموزش دهد تا در بزرگسالی تبدیل به رفتار نهادینه شود.


وی در ادامه با بیان اینکه بخش مشارکت‌های اجتماعی در این دفتر در سه سطح پیگیری و دنبال می‌شود، افزود: رشد کمی سازمان‌های مردم نهاد، توانمندسازی آن‌ها و نظارت وارزیابی عملکرد سازمان‌های مردم نهاد از شاخص‌های این حوزه هستند.
حجتی یادآور شد: در رشد کمی سازمان‌های مردم نهاد جوانان هدف این است که با آگاهی بخشی به جوانان و ایجاد انگیزه به آن‌ها برای تشکیل سمن تشویق شوند که این تشکل باید ویژگی‌هایی نظیر رعایت سازماندهی، استمرار و عام المنفعه بودن داشته باشد.
وی با بیان این که پس از تشکیل سمن‌ها، از سوی ما اعتبار تعلق می‌گیرد، افزود: تا پنج سال با اعتبارنامه وزارتخانه و از آن به بعد با مجوز وزارت کار فعالیت خواهند کرد. به این معنا که آماده سازی آن‌ها با ما است و کار دائمی آن‌ها از طریق وزارت کشور قابل پیگیری است.
حجتی کارگاه‌های دانش افزایی و ارتقاء مهارت سمن‌های جوانان، ایجاد شبکه‌های تخصصی موضوعی، حمایت از طرح‌ها و برنامه‌های سمن‌ها و ایجاد مجامع ملی و استانی را از راه‌های توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد عنوان کرد.
مدیرکل توسعه مشارکت‌های اجتماعی جوانان در ادامه این جلسه با نشان دادن نمودار مقایسه‌ای تعداد سازمان‌ها مردم نهاد جوانان معتبر کشور، به مقایسه کیفی این سمن‌ها بر اساس شاخص‌های تعریف شده پرداخت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته