دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1400 - 12:08
سوءاستفاده تل‌آویو از بحران کانال سوئز؛

توطئه احتمالی رژیم صهیونیستی در خصوص حذف کانال سوئز/ کشورهای عربی سازشگر بیشتر به اسرائیل وابسته خواهند شد

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی از مسدود شدن کانال سوئز به دلیل حادثه برای کشتی کانتینربر ام‌وی اورگیوِن مسرور شده و حتی از قبل هم درصدد ترغیب کشورهای عربی جنوب خلیج‌فارس برای صادرات نفت از خطوط لوله عبوری از سرزمین‌های اشغالی به غرب بوده است.
کد خبر : 573612
کانال سوئز

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، البته شاید حادثه انحراف از مسیر و بستن کانال سوئز که برای کشتی کانتینربر ام‌وی اورگیوِن رخ داد بخشی از یک توطئه باشد زیرا به‌هرحال اسرائیل از این سانحه به‌عنوان امتیازی استفاده کرده است تا طرح‌هایی که از قبل در برنامه خود داشته را اعلام کند و برای عملی کردن آن‌ها هم اقدام کند تا با انتقال نفت صادراتی کشورهای عربی جنوب خلیج‌فارس از خطوط لوله‌ای که از سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد و بندرها تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه می‌رسد هم ‌کسب درآمد کرده باشد هم کشورهای یادشده را بیشتر به خود وابسته کند. پشت کردن به هم‌پیمان قدیمی یعنی مصر هم برای اسرائیلی‌ها اصلاً کار مشکلی نیست زیرا در حال حاضر تل‌آویو هم‌پیمانان ثروتمندتری یافته است.


طرح‌های جایگزین کانال سوئز از سال ۱۹۴۸ در تل‌آویو مطرح بوده است


لازم به یادآوری است که کشتی کانتینربر ام‌وی اورگیوِن که بامداد روز چهارشنبه ۲۴ مارس (۴ فروردین) در کانال سوئز از جنوب به شمال، از چین به مقصد بندر روتردام هلند درحرکت بود، از مسیر خود منحرف شد و کانال را کامل بست، دلیل انحراف این کشتی وزش باد شدید اعلام‌شد.


ادعای جدید نتانیاهو: چهره خاورمیانه را تغییر می‌دهیم


گیرکردن این کشتی ۲۰۰ هزار تنی، مانع جابجایی چندین کشتی تجاری شد و درمجموع بر شبکه جهانی ترابری دریایی تأثیر گذاشت. اختلال در ترافیک دریایی پس‌ازاین حادثه باعث شد که ده‌ها نفت‌کش و کشتی کانتینربر غول‌پیکر از حرکت در آب‌های آزاد بازبمانند. ارزش کالاهایی که در حالت عادی با کشتی از کانال سوئز می‌گذرند، به میانگین روزانه ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.


مسئولان کانال شروع به تلاش برای تخلیۀ بار کانتینربر ۲۲۰ هزار تنی‌ام‌وی اورگیون کردند زیر بازگشایی هرچه سریع‌تر این آبراه استراتژیک باهدف مهار پیامدهای اقتصادی و جهانی این حادثه، به یک‌فوریت مطلق بدل شد.


کانال سوئز دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند و راه میان‌بُری برای ترابری بین اروپا و آسیا است. به‌طورمعمول، کشتی‌های کانتینربر و نفت‌کش‌ها به‌جای دور زدن کل قاره آفریقا، مسیر بسیار کوتاه‌تر ۱۹۳ کیلومتری کانال سوئز را طی می‌کنند تا از آسیا به اروپا یا برعکس بروند، به‌طوری‌که حدود ۱۰ درصد از کل تجارت جهان از این کانال عبور می‌کند. تقریباً یک‌چهارم این ترافیک مربوط به کشتی‌های کانتینربر مانند کشتی به گل نشسته‌ام‌وی اورگیون است. به‌طور میانگین هرروز بیش از ۵۰ کشتی از کانال سوئز عبور کرده و ۱.۲ میلیارد تن بار را جابجا می‌کنند.



برخی کارشناسان بیان کرده‌اند که وزش باد شدید یا حادثه دلایل اصلی این سانحه نبوده‌اند بلکه آن‌ها معتقدند که تلاش‌هایی در جریان است تا کانال سوئز راه ارتباطی ضعیفی برای عبور این حجم از محمولات به نظر برسد





بیشتر بخوانید:


اهمیت کانال سوئز در چیست؟


ابراز نگرانی پنتاگون از تأثیر مسدود شدن کانال سوئز بر عملیات نیروی دریایی آمریکا




با بسته شدن کانال سوئز نگرانی شدید برای تاجران و فعالان امور اقتصادی در دو سوی کانال پیش آمد. قیمت نفت افزایش یافت و حتی نیروی دریایی آمریکا به دلایل امنیتی ابراز نگرانی کرد. مصر که به خاطر عبور کانال سوئز از سرزمینش اهمیت و اعتبار جهانی قابل‌توجهی یافته و نیز از درآمد بسیار خوبی هم برخوردار شده است از همه نگران‌تر بود زیرا به‌خوبی به این موضوع واقف است که رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک بازیگر فرصت‌طلب در منطقه همیشه به فکر تیشه زدن به ریشه رقبای اقتصادی حتی هم‌پیمانی همچون مصر است.


دلایل قطعی به گل نشستن کشتی‌ام‌وی اورگیون تابه‌حال مشخص نشده است به همین خاطر است که گمانه‌زنی‌های هم در خصوص وجود یک توطئه قوت گرفته است یعنی اینکه برخی از کارشناسان بیان کرده‌اند که وزش باد شدید یا حادثه دلایل اصلی این سانحه نبوده‌اند بلکه آن‌ها معتقدند که تلاش‌هایی در جریان است تا کانال سوئز راه ارتباطی ضعیفی برای عبور این حجم از محمولات به نظر برسد.



به‌محض بسته شدن کانال سوئز در پی سانحه اخیر، اسرائیل کار بر پروژه کنارگذر کانال سوئز را سرعت داد



به‌هرحال خواه هم‌زمان باشد خواه نه این حادثه زمانی اتفاق افتاده است که رژیم صهیونیستی سه طرح بزرگ شامل ارتباط دادن خلیج عقبه به دریای مدیترانه از طریق کانال بن گوریون، یک خط راه‌آهن و یک خط لوله انتقال نفت به‌عنوان جایگزین برای کانال سوئز ارائه داده است. البته این طرح‌ها اصلاً موضوعات جدیدی نیستند و از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ مطرح بوده‌اند.


وقتی در سال ۲۰۱۶ مصر دو جزیره صنافیر و تیران را به عربستان سعودی واگذار کرد تنگه تیران به یک آبراه مهم بین‌المللی بین دریای سرخ و خلیج عقبه مبدل شد. به‌محض بسته شدن کانال سوئز به‌وسیله سانحه اخیر، اسرائیل کار بر پروژه کنارگذر کانال سوئز را سرعت داد و قول تعرفه عبوری کمتر و تسهیلات و خدمات بهتر را به مشتریان جهانی داد و گفت که این کانال جدید تا پنج سال دیگر آماده می‌شود.


تضعیف کانال سوئز به رژیم صهیونیستی جایگاه استراتژیک می‌بخشد


در ضمن بعد از اعلام عادی‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل، ابوظبی قراردادی برای انتقال نفت به اروپا از طریق یک خط لوله از بندر ایلات در خلیج عقبه به بندر اشکلون در سرزمین‌های اشغالی و در ساحل دریای مدیترانه را با اسرائیل منعقد کرد که تأثیر زیادی بر استفاده از خط لوله مصری سومد که همین کار را برای حدود نیم‌قرن بر عهده داشته است خواهد گذاشت. این خط لوله ایلات-اشکلون در دهه ۱۹۶۰ میلادی به دست اسرائیلی‌ها ساخته شد و برای انتقال نفت ایران در دوره رژیم پهلوی به اروپا استفاده می‌شد اما بعد از انقلاب اسلامی در ایران تعطیل شد و پس از سازش امارات با اسرائیل دوباره فعال شد.


suez


مقامات بندر دبی نیز یک قرارداد با رژیم اشغالگر به امضاء رسانده‌اند که بر اساس آن یک خط کشتیرانی منظم از دبی به بندر ایلات راه اندازی شده است. این امر در جهت تقویت خط آهن بندر ایلات به بندر آشدود در سرزمین‌های اشغالی است که ۳۰۰ کیلومتر طول دارد و احداث آن‌هم در سال ۲۰۱۴ شروع شد و گفته‌شده در سال ۲۰۲۲ به اتمام می‌رسد.


یک طرح دیگر بنام قطار صلح توسط بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۸ اعلام شد که از کشورهای عربی جنوب خلیج‌فارس شروع می‌شود و به حیفا در سرزمین‌های اشغالی می‌رسد. در ضمن مذاکره پشت پرده بر سر احداث خط لوله نفت از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به عربستان برای صادرت نفت به اروپا در حال انجام است. این خط لوله می‌تواند خط لوله تپ لاین که در سال ۱۹۶۷ به دلیل اشغال بلندی‌های جولان به دست اسرائیل بسته‌شد را احیا کند. یک طرح دیگر هم در خصوص کانالی که بحر المیت را به دریای سرخ متصل می‌کند در جریان است.


 اگر اجزای متفاوت این پازل را به‌درستی از بابت زمان و مکان کنار هم بگذاریم می‌بینیم که گمانه‌زنی‌ها در خصوص عمدی بودن سانحه برای کشتی‌ام‌وی اورگیون منطقی به نظر می‌رسد به‌هرحال هرچقدر رژیم صهیونیستی بتواند دیگر کشورها را در منطقه و جهان به خود وابسته کند مشروعیت بیشتری نیز خواهد یافت.


انتهای پیام/۴۱۵۵/


انتهای پیام/

برچسب ها: کانال سوئز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته