دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 فروردين 1400 - 17:03

دانشمندان به روشی نوین برای ذخیره تابش نور خورشید در باتری دست یافتند

انرژی خورشیدی یکی از جایگزین‌های اصلی سوخت‌های فسیلی به حساب می‌آید. تیم دانشگاه چالمرز در حال تولید مایعی است که می‌تواند به مدت چند سال انرژی نهفته در نور خورشید را حفظ کند.
کد خبر : 571821
انرژی خورشیدی

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، انرژی خورشیدی یکی از جایگزین‌های اصلی سوخت‌های فسیلی به حساب می‌آید. با این حال، این انرژی پایدار هنوز به طور کامل جا نیفتاده است. یکی از این چالش‌ها عدم توانایی در ذخیره‌سازی طولانی مدت انرژی خورشیدی است. روزها نور خورشید زیاد است اما شب خبری از آن نیست. به همین علت ذخیره آن بسیار اهمیت دارد.


از اوایل سال جاری پروژه‌ای توسط اتحادیه اروپا به رهبری تیمی از دانشگاه چالمرز شروع به کار کرده است که در پی تسهیل ذخیره‌سازی و ترویج استفاده از انرژی خورشیدی است. در حال حاضر تیم دانشگاه چالمرز در حال تولید مایعی است که می‌تواند به مدت چند سال انرژی نهفته در نور خورشید را حفظ کند. با توجه به موفقیت نمونه‌های اولیه این فناوری، اتحادیه اروپا ۴.۳ میلیون یورو برای این تحقیقات در نظر گرفته است که رقم قابل توجهی برای انجام تحقیقات علمی است.  


جفری گروسمن (Jeffrey Grossman) مهندسی انستیتوی فناوری ماساچوست که مستقیماً در این پروژه دخیل نیست، می‌گوید: «سوخت گرمایی خورشیدی مشابه باتری قابل شارژ است، با این تفاوت که به جای برق، طبعاً نور خورشید را وارد می‌کنید و گرما دریافت می‌کنید.»


در حال حاضر به این سوخت گرمایی خورشیدی جدید MOST اطلاق می‌شود که مخفف عبارت انگلیسی «سیستم ذخیره انرژی حرارتی خورشیدی مولکولی» است. در این فناوری مایعی در لوله‌های شفاف پمپاژ می‌شود که وقتی با نور خورشید تماس پیدا می‌کنند، پیوندهای اتمی‌شان تغییر می‌باید و به همپار(isomers) مبدل می‌شوند. در شیمی، همپار به ترکیباتی گفته می‌شود که با وجود فرمول شیمیایی یکسان اما فرمول ساختاری متفاوتی دارند. در این زمان، انرژی خورشید در میان پیوندهای شیمیایی قوی همپارها محصور می‌شود.


کسپر موث- پولسن(Kasper Moth-Poulsen) از محققان چالمرز و سرگروه این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «انجام این تحقیقات به زمان و هزینه بالایی نیاز دارد و با توجه به عنایت سران اتحادیه اروپا به سوخت‌های فسیلی امید می‌رود بتوانیم تا طی سال‌های آتی  به راه‌حل‌ها و روش‌های مطمئن مبتنی بر سوخت غیرآلاینده خورشیدی دست پیدا کنیم که دست کم در مصارف مسکونی و صنعتی به کار روند. این سوخت تا اینجای تحقیقات می‌تواند تا ۲۵۰ وات ساعت انرژی را در هر یک کیلوگرم مایع ذخیره کند که به عبارت دیگر چگالی‌ای تقریباً دو برابر ظرفیت انرژی باتری‌های شرکت تسلا دارد.»


تحقیقاتی که پیشتر انجام شده است نشان می‌دهد با استفاده از این روش انرژی خورشیدی به طرز جالب توجهی در میان همپارهای مایع گرفتار می‌شود و حتی هنگامی که دمای آزمایشگاه سرد باشد نیز امکان رهایی پیدا نمی‌کند. برای استفاده از این فناوری کافی است مایع را در کاتالیزگری مخصوص ترکیب کنیم که همپار را به شکل نخستین برمی گرداند و انرژی حرارتی را خارج می‌شود.  


انتهای پیام/۴۱۶۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته