دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1399 - 19:03
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛

مخالفت دولت با طرح معافیت مالیاتی خیرین در مجلس شورای اسلامی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با طرح تشویقی مجلس برای حمایت از خیرین و معافیت مالیاتی برای انجام پروژه‌های جدید که اخیراً در مجلس مطرح شده، گفت: این طرح مسکوت مانده و دولت با آن مخالف است.
کد خبر : 564459
13991014000786_Test_PhotoN.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اخیراً طرحی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت که در صورت تصویب آن، نقل و انتقال کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین به مجامع و مؤسسات ثبت‌شده خیریه و همچنین فروش اموال و دارایی‌های این مجامع و مؤسسات به‌منظور تبدیل به احسن کردن امکانات و دارایی‌ها و همچنین انتقال این کمک‌ها به دستگاه‌های دولتی برای استفاده در طرح‌های مصوب دولتی و یا طرح‌های خیریه غیردولتی زیرپوشش ادارات اوقاف، از هرگونه مالیات و عوارض نقل و انتقال معاف می‌شدند.


براساس این طرح دولت مکلف می‌شد تا همه ساله 25 درصد از اعتبارات تملک دارایی استانی و 10 درصد از اعتبارات تملک دارایی ملی مربوط به بخش‌های بهداشت و درمان، آموزش عالی، آموزش و پرورش، ورزش و امور جوانان، فنی و حرفه‌ای، بهزیستی و کتابخانه‌های کشور را ردیف‌های مشخصی قرار داده تا در مواردی که خیرین به‌موجب قرارداد نسبت به تأمین 60 درصدی ساخت و یا تجهیز پروژه‌های خیریه اقدام و آن را مجاناً به دولت واگذار کنند، دولت نیز به‌موجب قرارداد امکان تأمین 40 درصد هزینه ساخت و یا تجهیز آن از محل این ردیف را داشته باشد.


این طرح در راستای جلب و هدایت کمک‌های مردمی در امور خیریه از طریق ساخت، تعمیر و تجهیز مراکز مذهبی، بهداشتی، درمانی، آموزشی، فرهنگی خیریه و پر کردن خلأهای فضایی و تجهیزاتی کشور که نیازمندی آن وجود دارد حمایت‌های لازم به‌عمل آید.


بهروز محبی نجم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط این طرح اظهار کرد: این طرح همچنان مصوب نشده است؛ بحث مقدماتی در ارتباط با آن صورت گرفته و این موضوع مطرح شد که ما این قوانین را داشته و مشکلی در بحث قواعد وجود نداریم.


وی تصریح کرد: آنچه باید به آن توجه شود بحث اجرا و نظارت بر قوانین است. مورد قابل توجه این بود که با وجودی‌که نماینده دولت با نماینده خیرین به مجلس آمده بود خود مخالف این طرح بود و نماینده خیرین نتوانسته بود دولت را در این خصوص متقاعد کند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با توجیه دولت برای مخالفت با طرح تشویقی مجلس برای حمایت از خیرین، گفت: دولت عنوان می‌کند که پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی دارد و اگر قرار است حمایتی از خیرین انجام گیرد بهتر است تا این موضوع به‌عنوان یک فرهنگ جا بیفتد تا این همه ثروت ملی که تحت عنوان پروژه‌های ناتمام در کشور موجود است نیز تکمیل شود.


نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح در یکی از کمیسیون‌های مجلس مطرح شد ولی مورد توجه جدی قرار نگرفت و در حال حاضر مسکوت مانده است.


محبی نجم آبادی بار دیگر با تأکید بر این موضوع که دولت به‌دلیل وجود قوانین در این حوزه با آن مخالف است، بیان کرد: دولت همچنین این موضوع را مطرح مرد که در وضعیت کنونی چنین طرحی مناسب نیست چون برای ایجاد پروژه‌های جدید درصدی برای خیر و باقی آن نیز قرار بود تا توسط دولت انجام شده و دولت هم نسبت به آن ملزم شود که در نهایت رأی موافق را نیاورد.


این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان در ارتباط با این پیشنهاد دولت مبنی بر استفاده از ظرفیت خیرین برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور نیز گفت: این موضوع خوبی است و الزام آن هم این است که این طرح اصلاح شده و این موارد در آن آورده شود.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته